اثر استراتژی بازاریابی دیجیتال و قابلیت های نوآوری بر عملکرد استراتژیک کسب و کارهای ورزشی
محورهای موضوعی : مدیریت تولید و عملیات
احمد شراد خضیر التمیمی
1
,
جواد مرادی چالشتری
2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، واحد اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد،
کلید واژه: استراتژی بازاریابی دیجیتال, قابلیتهای نوآوری, عملکرد استراتژیک,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق بررسی اثر استراتژی بازاریابی دیجیتال و قابلیت های نوآوری بر عملکرد استراتژیک کسب و کارهای ورزشی کشور عراق میباشد. این تحقیق از نظر ماهیت کاربردی و به لحاظ هدف از نوع همبستگی می باشد که به روش پیمایشی انجام گردید و به لحاظ زمان به صورت مقطعی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه فعالین، متخصصین و خبرگان حوزه کسب وکارهای ورزشی و بازاریابی ورزشی کشور عراق به تعداد 225 نفر است. با استفاده از فرمول شارل كوكران تعداد 142 نفر به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شد. ابزار تحقیق مشتمل بر سه پرسشنامه استاندارد استراتژی بازاریابی دیجیتال بوساکورن و دیتر (2005)، پرسشنامه قابلیت نوآوری شنگ و چن (2016) و پرسشنامه عملکرد استراتژیک اسلاتر و همکاران (2010) است. پس از اخذ پایایی و روایی پرسشنامهها آنها در بین نمونه تحقیق توزیع و جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق با استفاده از آمارتوصیفی و آمار استنباطی با بهرهگیری از نرمافزار Spss23 و Smart Pls4 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد، مدل تحقیق از برازش مناسبی برخوردار است و استراتژی بازاریابی دیجیتال و قابلیتهای نوآوری بر عملکرد استراتژیک کسب و کارهای ورزشی اثر مستقیم و معنی داری دارد. بر این اساس نیاز است کسب و کارهای ورزشی در کشور عراق استراتژي بازاريابي دیجیتال و قابلیت نوآوری خود را به گونهاي طراحي و تدوين و به مرحله اجرا در آورند تا از مزيتهاي رقابتي حاصل از آن به نحوي مطلوب استفاده نمايند و عملکرد استراتژیک خود را ارتقاء و بهبود بخشند.
Introduction: The purpose of this research is to investigate the effect of digital marketing strategy and innovation capabilities on the strategic performance of sports businesses in Iraq.
Methodology: This research is applied in nature and correlational in purpose, conducted by survey method and cross-sectional in time. The statistical population of the research includes all activists, specialists and experts in the field of sports business and sports marketing in Iraq, totaling 225 people. Using Charles Cochran's formula, 142 people were considered as the research sample. The research tool consists of three standard questionnaires: the Digital Marketing Strategy Questionnaire of Bosakorn and Dieter (2005), the Innovation Capability Questionnaire of Sheng and Chen (2016), and the Strategic Performance Questionnaire of Slater et al. (2010). After obtaining the reliability and validity of the questionnaires, they were distributed and collected among the research sample. The research data were analyzed using descriptive and inferential statistics using Spss23 and Smart Pls4 software at two levels of descriptive and inferential statistics.
Results and Discussion: The results of the study showed that the research model has a good fit and that digital marketing strategy and innovation capabilities have a direct impact on the strategic performance of sports businesses.
Conclusion: Accordingly, Iraq sports businesses need to design and develop their digital marketing strategy and innovation capabilities in a way that optimally utilizes the resulting competitive advantages and improves their strategic performance.And to the implementation stage in order to use the resulting competitive advantages in a desirable way and to enhance and improve its strategic performance.
1. اختیارالدین، کژال، اصلانی، فرشید، و احمدی، محمد. (1399). بررسی تاثیر بازاریابی دیجیتال بر عملکرد سازمان (مطالعه موردی: بانک خون بند ناف رویان). کنفرانس ملی بهبود و بازسازی سازمان ها و کسب و کارها. SID. https://sid.ir/paper/900063/fa
2. اسد آذر، سیامک. (1402). بررسی تأثیر استراتژی گرایی و قابلیت های بازاریابی دیجیتال جهت بهبود عملکرد شرکت های دانش بنیان. پژوهش های پیشرفت و تعالی. 6(1). 53-36.
3. حسینی، اکرم السادات. (1400).تاثیر نوآوری بر عملکرد بازاریابی کسب و کارهای ورزشی،هشتمین کنفرانس بین المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار،تهران،https://civilica.com/doc/1261359
4. رحمان پور, عادل. طالب پور، مهدی. حسینی، سید مجید. (1401). شناسایی عوامل کلیدی و پیشرانهای توسعه بازاریابی دیجیتال محصولات ورزشی در ایران. مطالعات مدیریت ورزشی. 15(81). 120-93.
5. فراهانی، زهرا؛ سیدجوادین، سید رضا (1401)، تاثیر بهکارگیری بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد کسبوکارهای ورزشی (مورد مطالعه: مجموعه ورزشی انقلاب). پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی. 11(2). 58-50.
6. قلعهنویی، معصومه. فراهانی، ابوالفضل. طلایی، حمیدرضا. نیکبخش، رضا. (2023). طراحی مدل افزایش سودآوری باشگاه های ورزشی تهران با استفاده از بازاریابی دیجیتال. جامعه شناسی سیاسی ایران, 27(5), 4381-4403.
7. کاوند، مجید. فخری، فرناز.عسکریان، فریبا. (2023). تأثیر آمیخته بازاریابی دیجیتال بر تمایلات رفتاری مشتریان فروشگاههای ورزشی با نقش واسطه ای کیفیت ارتباط با مشتری. نشریه مدیریت ورزشی. 16(3). 116-98.
8. ملک محمودی وحید، مندعلی زاده زینب، زهره وندیان کریم (1400). تأثیر ابعاد قابلیت نوآوری بر عملکرد نوآورانه باشگاههای ورزشی. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. ۹ (۳۵)، ۲۹-۴۴
Refrences
9. Bácsné Bába, Éva., Szabados, György N., Szabolcs Gergely O., Zoltán, B., Renátó, B., Kovács,S. (2024). Business strategy of for-profit-oriented sports enterprises in Hungary. International Review of Applied Sciences and Engineering. Accepted Manuscript / Online First. DOI: https://doi.org/10.1556/1848.2024.00821
10. Camodeca, R.; Almici, A. Digital transformation and convergence toward the 2030 agenda’s sustainability development goals:Evidence from Italian listed firms. Sustainability 2021,13, 11831.
11. Chatterjee, S., Chaudhuri, R., Mariani, M., & Wamba, S. F. (2023). The consequences of innovation failure: An innovation capabilities and dynamic capabilities perspective. Technovation, 128, 102858.
12. Davies, R., 2019. Extreme Economies: What Life at the World's Margins Can Teach Us About Our Own Future. Londron: Penguin.
13. Dumitriu, D.; Militaru, G.; Deselnicu, D.C.; Niculescu, A.; Popescu, M.A.M. A perspective over modern SMEs: Managing brandequity, growth and sustainability through digital marketing tools and techniques. Sustainability 2019,11, 2111.
14. Erdmann, A., & Ponzoa, J. M. (2021). Digital inbound marketing: Measuring the economic performance of grocery e-commerce in Europe and the USA. Technological forecasting and 120373.Social 162,change, https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120373
15. Gama, F., & Magistretti, S. (2023). Artificial intelligence in innovation management: A review of innovation capabilities and a taxonomy of AI applications. Journal of Product Innovation Management.
16. Gimbert, X., Bisbe, J., Mendoza, X., (2010). The Role of Performance Measurement Systems in Strategy Formulation Processes. Long Range Planning 43, 477-497.
17. Jung, S. U., & Shegai, V. (2023). The impact of digital marketing innovation on firm performance: Mediation by marketing capability and moderation by firm size. Sustainability, 15(7), 5711.
18. Li, F., Larimo, J., Leonidou, L.C., 2021. Social media marketing strategy: definition, conceptualization, taxonomy, validation, and future agenda. Journal of the Academy of Marketing Science, 49, pp. 51–70, https://doi.org/10.1007/s11747-020-00733-3.
19. Maldonado-Guzmán, G., Garza-Reyes, J. A., Pinzón-Castro, S. Y., & Kumar, V. (2019). Innovation capabilities and performance: are they truly linked in SMEs?. International Journal of Innovation Science, 11(1), 48-62.
20. Miguens, M. J. L., Vázquez, E. G. (2017). An integral model of e-loyalty from the consumer’s perspective. Computers in Human Behavior, In press, accepted manuscript, Available online 1 February 2017.
21. Mehralian, M.M.; Khazaee, P. Effect of Digital Marketing on the Business Performance of MSMEs during the COVID-19 Pandemic:The Mediating Role of Customer Relationship Management. In Proceedings of the 37th Digital Marketing and Customer BehaviorScience Conference, Tehran, Iran, 22 August 2022; pp. 1–11
22. Merkova, M., Rajnoha, R., Novak, P., (2012). Quantitative and Qualitative Diagnostic Methods for Measuring the Effects of Foreign Direct Investment in Terms of the Wood-Processing Industry in the Slovak Republic. Drewno - Wood. 55, 65-87.
23. Muis, I., Adhi, T. M., & Kamalia, R. F. (2024). The Impact of Digital Marketing and Innovation on Marketing Performance is Influenced through the Development of a Competitive Advantage. Revista de Gestão Social e Ambiental, 18(8), e6182-e6182.
24. Munawar, F., Kaniawati, K., Latifah, I., & Buana, D. M. A. (2023). Achieving performance through strategic agility and entrepreneurial innovation: An empirical research in SMES sector. Jurnal Aplikasi Manajemen, 21(1), 25–41. https://doi.org/10.21776/ub.jam.2023.021.1.03
25. Nopasand Asil, S.M., Ramezanpour, I., & Attari Asl, P. (2016). The Impact of Marketing Capacity, Innovation and Learning on Organizational Performance, (Case Study: Tabriz Petrochemical, Productivity Management, 9 (36), 95-124.
26. Peter, M.K.; Dalla Vecchia, M. The Digital Marketing Toolkit: A Literature Review for the Identification of Digital MarketingChannels and Platforms. New Trends Bus. Inf. Syst. Technol. Digit. Innov. Digit. Bus. Transform. 2021,294, 251–265.
27. Rajapathirana, R.P.J. Hui, Y. (2018). Relationship between innovation capability, innovation type, and firm performance, Journal of Innovation & Knowledge, 3 (1), 44-55.
28. Rosario, A.M.F.T.; Cruz, R.N. Determinants of Innovation in Digital Marketing. J. Rev. Glob. Econ.2019,8, 1722–1731.
29. Sok, P., o’Cass, A.M., & Sok, K. (2013). Achieving superior SME performance: overarching role of marketing, innovation and learning capabilities, Australian marketing journal, (21), 161-167.
30. Van Hemert, P., Nijkamp, P., & Masurel, E. (2013). From innovation to commercialization through networks and agglomerations: analysis of sources of innovation, innovation capabilities and performance of Dutch SMEs. The Annals of Regional Science, 50, 425-452.
31. Vu, H. M. (2020). A review of dynamic capabilities, innovation capabilities, entrepreneurial capabilities and their consequences. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 7(8), 485-494.
