طراحی مدل بکارگیری هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی با رویکرد نظریه داده بنیاد
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیلیلا خیراتی 1 , سید شهرام سلامتی نیا 2 , سهیل دادفر 3
1 - گروه مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، کیش، ایران
2 - گروه مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، کیش، ایران
3 - گروه مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، کیش، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدل بکارگیری هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی مبتنی بر نظریه دادهبنیاد است. روش تحقیق از منظر هدف، کاربردی و بر اساس گردآوری اطلاعات، کیفی با استفاده از روش نظریه داده بنیاد است. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی، با 15 نفر از خبرگان و مطلعین کلیدی در حوزه هوش مصنوعی و مدیریت منابع انسانی و خبرگان دانشگاهی، مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته صورت گرفت و دادهها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی از طریق نرم افزار مکس کیودا 2020 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. الگوی پارادایمی حاصل بر اساس پدیده محوری (توسعه هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی) متاثر از شرایط علی شامل (عوامل فناوری، عوامل سازمانی و عوامل استراتژیک)، شرایط زمینهای شامل (عوامل محیطی و عوامل اخلاقی و اجتماعی) و متغیرهای مداخلهگر شامل (عوامل مرتبط با انسان شامل مولفههای اعتماد و پذیرش کارکنان، تجربه کاربری، نگرانیهای اخلاقی، شکاف مهارتی) به همراه راهبردهای کنش و واکنش (خودکارسازی وظایف تکراری، جذب استعداد، یادگیری و توسعه، تجزیه و تحلیل دادهها، تعامل با کارکنان، تغییر نقشهای منابع انسانی، همکاری با متخصصان، سرمایهگذاری در فناوری) و پیامدهای مثبت و منفی شکل گرفت.
The main objective of this research is to design a model for the application of artificial intelligence in human resource management based on grounded theory. The research method is applied from the perspective of the objective and is qualitative based on data collection using the grounded theory method. Using purposive and snowball sampling methods, semi-structured in-depth interviews were conducted with 15 experts and key informants in the field of artificial intelligence and human resource management and academic experts, and the data were analyzed using open, axial, and selective coding through Max Quda 2020 software. The resulting paradigmatic model was formed based on the central phenomenon (development of artificial intelligence in human resource management) affected by causal conditions including (technological factors, organizational factors, and strategic factors), contextual conditions including (environmental factors, and ethical and social factors), and intervening variables including (human-related factors including components of employee trust and acceptance, user experience, ethical concerns, and skill gaps) along with action and reaction strategies (automation of repetitive tasks, talent acquisition, learning and development, data analysis, interaction with employees, changing human resource roles, collaboration with experts, and investment in technology) and positive and negative consequences.
