تببین خط مشی معیارهای امکان پذیری استقرار سیستم استاندارد ۳۴۰۰۰ مدیریت منابع انسانی(مطالعه موردی بانک انصار)
محورهای موضوعی : مدیریت دولتییحیی ابراهیم زاده 1 , حمدالله منظری توکلی 2 , سنجر سلاجقه 3 , محمد جلال کمالی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت . واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی . کرمان . ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه ازاد اسلامی، کرمان، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمان، ایران
کلید واژه: منابع انسانی, استاندارد 34000, استقرار سیستم مدیریت, بانک,
چکیده مقاله :
در فضای رقابتی در محیطی که تغییرات پی درپی و نوآوري هاي مداوم اصلی ترین ویژگی آن است تنها سازمان هایی موفق به کسب سرآمدي خواهند شد که نقش استراتژیک منابع انسانی خود را درك نموده و داراي منابع انسانی ماهر، دانش محور، شایسته، نخبه و توانمند باشد. پژوهش حاضر با هدف تببین خط مشی معیارهای امکان پذیری استقرار سیستم استاندارد ۳۴۰۰۰ مدیریت منابع انسانی در بانک انصار اجرا شده است. این تحقیق از حیث هدف توسعهایکاربردی که از روش دلفی و استقرایی و به روش آمیخته در جامعه آماری مدیران و روسا و اساتید دانشگاهی و به تعداد 15 نفر به انجام رسیده است. نتایج در دو مرحله براساس روش تحلیل دلفی انجام شد. براساس نتایج این پژوهش میتوان اینگونه استنباط کرد که هدف استانداردها در منابع انساني این است که به شرکت ها و سازمان ها کمك کند تا با مدیریت و توسعه بهینه منابع انساني خود، عملكرد خود در کسب و کار را بهبود بخشند و از این طریق قدرت رقابتي خود را افزایش دهند. استاندارد های منابع انساني فرایندی است که پایه و اساس آن مبتنی بر آموزش است. سازمانهایی که قصد سرمایه گذاری در راستای این استاندارد را دارند، می بایست از اصول و معیارهای آن آگاهی کامل داشته باشند و اجزای آن را به طور دقیق درك کنند تا تلاش آنها در جهت کسب این استاندارد و نیز دستیابی به اهداف مورد نظر از اجرای این استاندارد به نتیجه مطلوب برسد
In a competitive environment where continuous changes and continuous innovations are its main characteristics, only organizations that understand the strategic role of their human resources and have skilled, knowledge-based, competent, elite, and capable human resources will succeed in achieving excellence. The present study aims to clarify the policy and criteria for the feasibility of establishing the standard 34000 human resources management system in Ansar Bank. This research, with a developmental and applied purpose, was conducted using the Delphi and inductive methods and a mixed method in a statistical population of managers, deans, and university professors, totaling 15 people. The results were conducted in two stages based on the Delphi analysis method. Based on the results of this research, it can be concluded that the goal of standards in human resources is to help companies and organizations improve their business performance by optimally managing and developing their human resources and thereby increasing their competitive power.
1- امیر اسماعیلی، محمدرضا. ذوالعلی، فرزانه. دهنویه، رضا. نکویی مقدم، محمود. اسفندیاري، عاطفه. سالاري، هدایت.(1391)، رابطه ي بین سرمایه ي اجتماعی سازمانی با نگهداشت اعضاي هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان. مجله ي ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 12 (4). صص274-284.
2- مدی ، منیژه، اسدی، اسماعیل، بارانی، صمد (1398) آسیب شناسی توسعه منابع انسانی در سازمان تامین اجتماعی شهر تهران براساس استاندارد 34000 تعالی منابع انسانی، هفتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی
3- طهماسبی، رضا. قلی پور، آرین. جواهري زاده ، ابراهیم. (1391). مدیریت استعدادها: شناسایی و رتبه بندي عوامل مؤثر برجذب و نگهداشت استعدادهاي علمی، پژوهش هاي مدیریت عمومی، سال پنجم، شماره هفدهم، صص 5 – 26.
4- قلی پور، آرین. (1395). استاندارد 34000 تعالی منابع انسانی در عمل(مدیریت منابع انسانی پیشرفته). تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.
5- قلی پور، آرین (۱۳۹۲). عارضه یابی، آسیب شناسی و ممیزی مدیریت منابع انسانی شرکت ها بر اساس استاندارد ۳۴۰۰۰. تدبیر.24. 254. صص 43-49.
6- عباسي، ب. (1399) شناسايي و رتبهبندي معيارهاي مديريت استراتژيک منابع انساني در دانشگاه بر اساس روشهاي تصميمگيري چند معياره، مجله دانشگاه تهران، 61(2) 1-19
7- كامران نژاد، عليرضا. حسيني، سيدحسين. نظري، نعمت الله. محترم، محمدرضا. (1390). راه كارهاي عملي جذب و نگهداشت نيروي انساني در راستاي افزايش بهره وري سازماني. فصلنامه دانش انتظامي خراسان جنوبي. پيش شماره 1. صص37-48.
8- ستوده ، علیرضا، تاج الدین، حمید، کریمی ثابت، محمد (1399) تحلیل فرآیند هفتم استاندارد 34000 منابع انسانی در شهرداری منطقه چهار شهر اصفهان ، همایش ملی بهبود و بازسازی سازمان و کسب و کار
9- هاشمی، سید ذبیح الله. مرادزاده، حانیه. (۱۳۹۴). بررسی مولفه های شاخص های نگرش شغلی مدل استاندارد 34000 با توجه به متغیرهای دموگرافیک در شرکت نفت و گاز پارس، اولین کنفرانس بین المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار، گیلان. موسسه پویندگان اندیشه های نو و شهرداری صومعه سرا. مجتمع فرهنگی و هنری فارابی اداره فرهنگ و ارشاد.