طراحی کنترلکننده مبتنی بر منطق فازی برای بهبود عملکرد سیستم ترمز ضد قفل
محورهای موضوعی : مهندسی کنترل
1 - عضو هیات علمی گروه برق و کامپیوتر
کلید واژه: سیستم ترمز ضد قفل, کنترلکننده فازی, واحد کنترل هیدرولیک, واحد کنترل الکترونیک,
چکیده مقاله :
این مقاله به طراحی یک کنترلکننده فازی برای سیستم ترمز ضد قفل خودرو پرداخته که هدف آن جلوگیری از قفلشدن چرخها در هنگام ترمز و بهبود کنترل خودرو در شرایط بحرانی است. قفلشدن چرخها میتواند منجر به افزایش فاصله توقف خودرو و از دسترفتن کنترل آن بهویژه در شرایط جادهای لغزنده شود. سیستم ترمز ضد قفل با کنترل دقیق فشار هیدرولیک در سیستم ترمز، لغزش طولی ایجاد شده بین تایر و سطح جاده را در یک محدوده مجاز کنترل میکند. در این مقاله، با طراحی کنترلکننده فازی بهینه، هدف دستیابی به عملکرد مطلوب در سیستم ترمز ضد قفل است. این کنترلکننده با تنظیم نیروی ترمز بر روی چرخهای جلو و عقب خودرو، میتواند از قفلشدن چرخها جلوگیری کند و درعینحال عملکرد سیستم ترمز را در شرایط مختلف جادهای بهبود بخشد. این تحقیق به استفاده از سیستم کنترل فازی جهت تطبیق سریع با شرایط مختلف جادهای و کاهش اثرات منفی ناشی از لغزش طولی چرخها پرداخته است. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که این سیستم میتواند عملکرد بهتری در مقایسه با سیستمهای ترمز معمولی ارائه دهد. این مقاله از طریق بهبود طراحی سیستم ترمز ضد قفل، نقش قابلتوجهی در افزایش ایمنی خودروها و کاهش حوادث جادهای ایفا میکند.
This paper presents the design of a fuzzy controller for vehicles’ Anti-lock Braking System (ABS), aiming to prevent wheel lockup during braking and enhance vehicle control under critical conditions. Wheel lockup can lead to an increased stopping distance and a loss of vehicle control, particularly on slippery road surfaces. The ABS accurately controls the hydraulic pressure within the braking system to maintain the longitudinal slip between the tire and the road surface within an allowable range. In this study, an optimal fuzzy controller is designed to achieve desirable performance in the ABS. The proposed controller can effectively prevent wheel lockup by adjusting the braking force on the front and rear wheels while improving braking performance under various road conditions. This research focuses on utilizing a fuzzy control system to enable rapid adaptation to different road conditions and mitigate the negative effects caused by wheel slips. Simulation results demonstrate that the proposed system can deliver superior performance compared to conventional braking systems. By improving the design of the ABS, this study contributes significantly to enhancing vehicle safety and reducing road accidents.
