طراحی مدل تأثیر روشهای ارزشیابی برخط همزمان و برخط ناهمزمان در فرآیند آموزش مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه کرمانشاه
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیدنیا درویشی 1 , فرانک موسوی 2 , وحید دوستی 3 , ژیلا سهرابی 4
1 - دانشجو دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3 - دانشجو دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
4 - دانش آموخته کارشناسی آموزش ابتدایی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: آموزش مجازی, عملکرد تحصیلی, ارزشیابی برخط همزمان, ارزشیابی برخط ناهمزمان.,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش طراحی مدل تأثیر روشهای ارزشیابی برخط همزمان و برخط ناهمزمان در فرایند آموزش مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه کرمانشاه بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل تمام اساتید(20 نفر نمونه تا رسیدن به اشباع نظری) و در بخش کمی شامل تمام دانشجویان(369 نفر نمونه) و اساتید دانشگاه(175 نفر نمونه) کرمانشاه بود. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمهساختاریافته، پرسشنامه محققساخته و پرسشنامه استاندارد بود. روایی و پایایی هر سه ابزار به تأیید رسید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل تم و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که با ارزشیابی برخط همزمان و ناهمزمان، عملکرد تحصیلی و مؤلفههای آن در دانشجویان بهبود مییابد و این رابطه معنیدار است (مقدار تی بیشتر از 96/1). بر اساس نتایج بهدستآمده، میتوان از روشهای ارزشیابی در آموزش مجازی بهره برد، زیرا پتانسیل-های فرامکانی و فرازمانی روشهای ارزشیابی در آموزش مجازی و قابلیتهای بیشمار دیگری که دارند، آنها را همچنان به یک رقیب سرسخت برای ارزشیابی سنتی تبدیل کرده است.
The purpose of this research was to design a model of the effect of online and asynchronous evaluation methods in the process of virtual education on the academic performance of Kermanshah University students. The statistical population included all professors in the qualitative section and all students and professors of Kermanshah University in the quantitative section. In the qualitative section, 20 interviews with 20 experts were conducted using targeted sampling, and in the quantitative section, 369 students and 175 professors were selected as a statistical sample. The tools of data collection in the research were semi-structured interviews, researcher-made questionnaires and standard questionnaires. Theme analysis and structural equation modeling were used to analyze the research data. The findings showed that with simultaneous and asynchronous online evaluation, academic performance and its components improve in students, and this relationship is significant (t value greater than 1.96). Based on the obtained results, evaluation methods can be used in virtual education, because the spatial and temporal potentials of evaluation methods in virtual education and countless other capabilities make them a fierce competitor. It has become a traditional evaluation.