طراحی مدل تأثیر روشهای ارزشیابی برخط همزمان و برخط ناهمزمان در فرآیند آموزش مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه کرمانشاه
الموضوعات :دنیا درویشی 1 , فرانک موسوی 2 , وحید دوستی 3 , ژیلا سهرابی 4
1 - دانشجو دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3 - دانشجو دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
4 - دانش آموخته کارشناسی آموزش ابتدایی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش مجازی, عملکرد تحصیلی, ارزشیابی برخط همزمان, ارزشیابی برخط ناهمزمان.,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش طراحی مدل تأثیر روشهای ارزشیابی برخط همزمان و برخط ناهمزمان در فرایند آموزش مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه کرمانشاه بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل تمام اساتید(20 نفر نمونه تا رسیدن به اشباع نظری) و در بخش کمی شامل تمام دانشجویان(369 نفر نمونه) و اساتید دانشگاه(175 نفر نمونه) کرمانشاه بود. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمهساختاریافته، پرسشنامه محققساخته و پرسشنامه استاندارد بود. روایی و پایایی هر سه ابزار به تأیید رسید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل تم و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که با ارزشیابی برخط همزمان و ناهمزمان، عملکرد تحصیلی و مؤلفههای آن در دانشجویان بهبود مییابد و این رابطه معنیدار است (مقدار تی بیشتر از 96/1). بر اساس نتایج بهدستآمده، میتوان از روشهای ارزشیابی در آموزش مجازی بهره برد، زیرا پتانسیل-های فرامکانی و فرازمانی روشهای ارزشیابی در آموزش مجازی و قابلیتهای بیشمار دیگری که دارند، آنها را همچنان به یک رقیب سرسخت برای ارزشیابی سنتی تبدیل کرده است.