بررسی رابطه بین رهبری مدیران آموزشی تحولگرا با خودکارآمدی و رضایت شغلی معلمان زن مقطع ابتدایی منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی (1401- 1402)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیشقایق بهرامی مهر 1 , پرستو خسروی 2 , فرشته کردستانی 3
1 - روانشناسی و علوم تربیتی /گرایش تحقیقات آموزشی/ ایران / تهران
2 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3 - هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی .واحد تهران مرکزی
کلید واژه: رهبری مدیران آموزشی تحولگرا, خودکارآمدی, رضایت شغلی, معلمان مقطع ابتدایی,
چکیده مقاله :
رهبری مدیران آموزشی تحولگرا نقش مهمی در ایجاد یک چشمانداز پویا و فعال دارد. در نتیجه هدف این پژوهش بررسی رابطه بین رهبری مدیران آموزشی تحولگرا با خودکارآمدی و رضایت شغلی بود. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کمی از نوع همبستگی؛ جامعه پژوهش مدیران و معلمان زن مقطع ابتدایی منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 1401- 1402 به تعداد 92 نفر بودند. حجم نمونه براساس جدول مورگان با روش نمونهگیری تصادفی ساده با توجه به حجم جامعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای استاندارد (رهبری مدیران آموزشی تحولگرا باس و آوالیو 20 گویه، خودکارآمدی معلم اسچانن، موران و وولفولک 2001 و رضایت شغلی اسمیت و همکاران (1969) هرکدام 24 گویه) که شاخصهای روانسنجی آنها مناسب ارزیابی شد. یافتهها حاکی از آن است که رهبری مدیران آموزشی تحولگرا و ابعاد آن رابطه معنادار و مثبتی بر افزایش خودکارآمدی و رضایت معلمان دارد. رهبری مدیران آموزشی تحولگرا 48 درصد تغییرات خودکارآمدی و رضایت شغلی را تبیین میکند و ابعاد آن: ترغیب ذهنی (48%) و ملاحظات فردی (41%) تأثیرگذاری حداکثری بر خودکارآمدی از خود نشان میدهد و دو مؤلفه دیگر تأثیرگذاری کمتری (38%) قابل تبیین بوده است. همچنین مؤلفههایی که تأثیرگذاری حداکثری بر رضایت شغلی نشان میدهد، به ترتیب ترغیب ذهنی (41%)، ملاحظات فردی (39%) و انگیزه الهامبخش (39%) و نفوذ آرمانی (36%) میباشد. در نهایت با توجه به این مطالعه، برنامهریزی برای تحقق سبک رهبری مدیران آموزشی تحولگرا در مدیران مدارس ابتدایی برای افزایش باورهای خودکارآمدی معلمان و افزایش رضایت شغلی آنان ضروری است.
Transformational educational management plays an important role in creating a dynamic and active vision. As a result, the aim of this research was to investigate the relationship between transformational educational managers with self-efficacy and job satisfaction. This study is applied in terms of its purpose and in terms of the method of implementation, it is a correlation type; The research community consisted of 92 female primary school principals and teachers in the 4th district of Tehran in the academic year of 2022-2023. The sample size was extracted based on the Morgan table, and these numbers were selected by simple random sampling according to the size of the population. The research tools are standard questionnaires (transformational educational management by Bass and Avalio, 20 items, teacher self-efficacy, Schaanen, Moran, and Woolfolk, 2001, and job satisfaction, Smith et al. (1969), 24 items each) whose psychometric indicators were evaluated as appropriate. The findings indicate that the transformational educational management and its dimensions have a significant and positive relationship on the increase of teachers' self-efficacy and satisfaction. Transformational educational management explains 48% of changes in self-efficacy and job satisfaction and its dimensions such as inspirational motivation 43%, mental motivation 46%, individual consideration 41% and ideal influence 38% in self-efficacy and job satisfaction of teachers. Slow leads to increased variables. Finally, according to this study, it is necessary to plan for the implementation of transformational educational management style in elementary school principals to increase teachers' self-efficacy beliefs and increase their job satisfaction.