مفاهیم حقوق بین الملل در آینه صلح پایدار کانت با نگاهی تطبیقی به حقوق اسلامی
محورهای موضوعی : حقوق بين المللمهسا خواجه 1 , امیر محمودی 2 , مهدی عبدالمالکی 3
1 - گروه حقوق، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامي، نجفآباد، ایران.
2 - گروه حقوق، واحد كرج، دانشگاه آزاد اسلامي، كرج، ایران.
3 - گروه حقوق، واحد كرج، دانشگاه آزاد اسلامي، كرج، ایران.
کلید واژه: صلح پایدار, جمهوری, فدراسیون دولتهای آزاد, دموکراسی, مداخله بشردوستانه, اسلام, اصول اخلاقی.,
چکیده مقاله :
کانت، برای تحقق صلح پایدار خویش شش پیششرط، سه شرط اصلی و تضمین برای تحقق آن ترسیم میکند و در این شروط به دنبال آن است که در سه سطح ملی، بینالمللی و جهانی با ایجاد یک نظام جمهوری، فدراسیون آزاد دولتها و جهان شهر، بشر را به صلحی ابدی رهنمون گردد. هدف از این نگارش، دریافت میزان حضور ایده صلح پایدار کانت در جهان امروز است که با مداقه در حقوق بین الملل امروز میتواند دریافت که آثار مستقیم و یا غیر مستقیم آن در نظام حقوق بینالملل مانند سازمانهای بین المللی، منشور ملل متحد، عهدنامههای بین المللی، خلع سلاح و حفظ صلح با رعایت اصل عدالت ساری و جاری است. از سوی دیگر با اشارتی تطبیقی، برخی از مفاهیم اسلامی با مفاهیم صلح پایدار در سنجه بررسی قرار گرفتهاند که نتایج حاصله موید مشابهتهایی رقیق در مصادیق و تفاوتهایی عمیق در اصول بین آنها است. این نگارش با یک روشی توصیفی- تحلیلی به بررسی اهداف و شروط صلح پایدار کانت و متشابهات و تفاوتهای آن با اصول اسلامی پرداخته شده است.
In Kant's vision for achieving sustainable peace, there are six prerequisites, three primary conditions, and a guarantee that their realization can be achieved. The purpose of these conditions is to help humanity achieve sustainable peace by establishing a republican system, a federation of Free states, and a global city at three levels: national, international, and global. Examining contemporary international law reveals both direct and indirect influences of this idea within the framework of international legal systems such as, international organizations, the United Nations Charter, international treaties, disarmament efforts, and the maintenance of peace, all while upholding the principle of justice. The purpose of this writing is to assess how much Kant's concept of sustainable peace is being used in today's world. Using a comparative lens, some Islamic concepts have been examined alongside the principles of sustainable peace. The findings reveal both subtle similarities in their manifestations and profound differences in their fundamental principles. The objective and conditions of Kant's concept of sustainable peace are examined through a descriptive-analytical approach in this writing, along with the similarities and differences between these principles and Islamic tenets.
1. احتشامی هادی (1388). بررسی جهانی شدن و تأثیر آن بر صلح و امنیت بین المللی. فصلنامه سیاست، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی. 39، (1)، 17-37.
2. انصاری، منصور (1401). صلح پایدار در اندیشه سیاسی کانت: بازخوانی نسبت بین سیاست داخلی و سیاست بین المللی. فصلنامه مطالعات بین المللی. 19 (75(، 80-61.
3. بیدآبادی، بیژن (1390). خلاصه اصول روابط بین الملل در اسلام از دیدگاه حکمت در عرفان و تصوف اسلام (حقوق بین الملل عمومی، سیاست خارجی و دیپلماسی). تهران: انتشارات نور فاطمه. قابل دسترس در :https://www.bidabad.ir/doc/inter-rel-kholaseh-fa.pdf
4. بيگ زاده، ابراهيم (۱۳۸۶). كميسيون تحكيم صلح: ره آوردي جديد در چهارچوب اصلاح ساختاري سازمان ملل مّتحد. آموزههای حقوق کیفری. 4 (23)، 13-26.
5. پهلوان، منصور؛ احمدی آشتیانی، فرهاد (1395). اخلاق در جهاد از دیدگاه امام علی علیه السلام. پژوهشهای نهج البلاغه. 14 (49)، 41-23.
6. جاويد، محمد جواد؛ جليلي، سيده پريسا (1401). صلح پایدار کانتی به مثابه مبنای حقوق بشری در حقوق بین المللی. مطالعات حقوق. جدید (30)، 175-198.
7. جمشیدی، محمدحسین؛ نجفی، مصطفی؛ زبیدی زینب (1395). بررسی مقایسهای مقوله صلح پایدار از منظر اسلام و لیبرالیسم اخلاقی (کانتی). سیاست دفاعی. 25 (97)، 248-219.
8. چارلز کاپلستون، فردريک (1388). تاريخ فلسفه، فيلسوفانانگليس از هابز تا هيوم. مترجم اميرجلالي، مريم اعلم. ج. 5. تهران: انتشارات علمي و فرهنگي.
9. حیدری، حمید (1387). نظریه صلح دموکراتیک. فصلنامه علوم سياسي. 11 (41)، 31-46.
10. دهباشي، علي (1387). حقوق بين ملل در گسترش جامعه ملل مترقي و جهان شمول. دوماهنامه بخارا. 11 (65)، 79-96.
11. عطار، سعید؛ ثناالله، محسن (1402). بررسی چالشهای صلح در افغانستان از منظر صلح جاودان امانوئل کانت (۲۰۰۱-۲۰۲۱). دوفصلنامه جامعه شناسی سیاسی جهان اسلام. 11 (22)، 138-142.
12. فرانتسوف، گ. (1384). انديشه اجتماعي و مساله صلح و جنگ در جهان امروز. ترجمه ف.م. هاشمي. مجله چيستا. 24 (220)، 790-784
13. فلسفی، هدایت الله (1390). صلح جاودان و حکومت قانون دیالکتیک همانندی و تفاوت. تهران: فرهنگ نشر نو.
14. قادري، مصطفي و همکاران (1387). تبيين برنامه درسي صلح محور در فلسفه کانت. فصلنامه مطالعات برنامه درسي. 3 (8)، 47-81.
15. کانت، ايمانوئل (1388). فلسفه حقوق. مترجم منوچهر صانعي دره بيدي. تهران: انتشارات نقش و نگار.
16. لینکلیتر، اندرو (1358). صلح ليبرالی. ترجمه عليرضا طيب. تهران: دفتر مطالعات سياسي و بين المللي.
17. محمودي، سيد علي (1385). صلح پايدار کانت و بازتاب آن در جهان امروز. مجله پژوهش حقوق و سياست. 7 (20)، 135-161.
18. محمودي، سيد علي (1386). فلسفه سیاسی کانت. تهران: نشر نگاه معاصر.
19. معظمي، علي (1388). صلح پايدار و عامليت سياسي نزد کانت. فصلنامه تاملات فلسفي. 1 (3)، 131-158.
20. معيني علمداري، جهانگير (1381). کانت گرايي، فراکانت گرايي و نظم جهاني. مجله دانشکده حقوق و علوم سياسي. 57 (508)، 284-265.
21. مک اف، علاءالدین (1395). جایگاه صلح در فلسفهی ایمانوئل کانت. فصلنامه مطالعات حقوق بشر. 1 (2)، 35-52.
22. وزیری، مجید؛ محمدی بلبان آباد، جبار (1394). بررسی مداخله بشردوستانه در نظام فقهی اسلام. حقوق اسلامی. 12 (45)، 37-68.
23. Antonio F. (2010). Kant, intenatinaoal law, and the problem of humanitarian intervention. Journal of International Political Theory. 6 (1), 95-116. 10.3366/E175508821000042X
24. A/RES/ES-10/24. (2024). Resolution Adopted by the General Assembly.
25. Cameron, I. (2004). Jurisdiction and Admissibility Issues Under The ICC Statute, in: The Permanent International Criminal Court Legal And Policy Issues. Dominic Mcgoldrick, Peter Rowe And Eric Donnelly (Eds.). Portland: Oregon, Hart Publishing.
26. De Lourdes Alvaes Borges, M. (2006). War and perpetual peace: Hegel, Kant and contemporary wars. Florianópolis. 5 (1), 81-90.
27. Kant, I. (1975). Perpetual Peace A Philosophical Essay. M. Campbell Smith, M.A. (Trans. & Intro.). London: George Allen & Unwin LTD.
28. Kant, I. (2010). Toward Perpetual Peace A philosophical Sketch. Jonathan Bennett (Trans.). http://www.earlymoderntexts.com/pdfbits/kpeac1.pdf
29. Orford, A. (2011). International Athority And The Responsibility To Protect. Cambrige: Cambrige University Press.
30. Pugh J. (2005). Democratic Peace Theory:A Review and Evaluation Center for Mediation, Peace, and Resolution of Conflict, International. www.cemproc.org.
31. Rauber J. (2009). The United Nations – a Kantian dream come true? philosophical Perspectives On The constitutional legitimacy of the world organisation. International Law. 5 (1), 49-76.
32. Simma, B. (1995). The Charter of the United Nations A Commentary. Oxford: Oxford University Press.
33. Thakur R. (2011). The Responsibility To Protect. Routledge: [N.P.].
34. Tomuschat, Ch. (2010). Human rights and international humanitarian law. The European Journal of International Law. 21 (1), 15-23.