شناسایی واعتبارسنجی پیامدهای بلوغ ارتباطی در سازمان های دولتی ایران
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانی
منصور رحمنی
1
,
مسعود بسطامی
2
,
سلیمان احمد زاده
3
1 - دانشجوی دکتری،گروه مدیریت،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج،سنندج،ایران
2 - استادیار،گروه مدیریت،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج،سنندج،ایران
3 - استاد یار ، گروه مدیریت دولتی ، واحد مهاباد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مهاباد، ایران
کلید واژه: ارتباطات , بلوغ ارتباطی, سازمان¬های دولتی , پیامدهای بلوغ ارتباطی , ,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش، تحلیل و اعتبارسنجی پیامدهای بلوغ ارتباطی در سازمانهای دولتی ایران بود. این پژوهش با هدف کاربردی و با رویکرد آمیخته و استراتژی اکتشافی انجام شد. بخش کیفی با روش تحلیل مضمون و بخش کمی با روش توصیفی - پیمایشی انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و سازمانی بودند که با نمونه گیری هدفمند ، 16نفر تا اشباع نظری کامل مورد مصاحبه قرار گرفتند. جامعه آماری بخش کمی نیزکارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی بودکه با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای –نسبی تعداد180نفربه عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند.تجزیه وتحلیل داده ها دربخش کیفی از الگوی پیشنهادی براون وکلارک(2006) ودربخش کیفی برای سنجش روایی مضامین وشاخص های آن،از تحلیل عامل تاییدی استفاده شد. یافتهها نشان داد که مدل پیامدهای بلوغ ارتباطی بر پنج مضمون فراگیر : (1) ارتقاء بهرهوری، (2) ارتقاء رضایت و اعتماد ذینفعان، (3) ارتقاء نوآوری و رقابتپذیری سازمانی، (4) ارتقاء سلامت روانی و روحی کارکنان، و (5) دستیابی به نظم و یکپارچگی سازمانی استوار است. نتایج این پژوهش ضمن توسعه ادبیات نظری،به تقویت فرهنگ ارتباطات وبهبود عملکرد ارتباط سازمانی کمک فراوانی می کند وسبب توانمند سازی منابع انسانی از قبیل ، ارتقای مهارتهای ارتباطی بین فردی،مهارتهای شنیداری موثر ،مهارتهای مذاکره و مدیریت تعارض می شود.
The purpose of this research was to analyze and validate the consequences of communication maturity in Iran's government organizations. This research was done with a practical purpose and with a mixed approach and exploratory strategy. The qualitative part was done with thematic analysis method and the quantitative part was done with descriptive-survey method. The statistical population of the qualitative section was university and organizational experts who were interviewed by targeted sampling, 16 people until complete theoretical saturation. The statistical population of the quantitative part was also the employees of the Agricultural Jihad Organization of West Azerbaijan Province, who were selected as the sample of the study using stratified-proportional sampling method. The analysis and analysis of data in the qualitative part of the model proposed by Brown and Clark (2006) and in the qualitative part to measure the validity of the themes and the index Confirmatory factor analysis was used. The findings showed that the model of the consequences of communication maturity on five overarching themes: (1) improving productivity, (2) improving the satisfaction and trust of stakeholders, (3) improving organizational innovation and competitiveness, (4) improving the mental and emotional health of employees, and (5) ) Achieving order and organizational integrity is solid. The results of this research, while developing the theoretical literature, help a lot to strengthen the culture of communication and improve the performance of organizational communication and lead to the empowerment of human resources such as improving interpersonal communication skills, effective listening skills, negotiation skills and conflict management
اخلاقی، حسین (1402). تاثیرسیستم مدیریت ارتباطات داخلی بر سکوت سازمانی (مطالعه موردی: شهرداری بندر عباس). نوزدهمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
اسلامی، حسین.، و عطایی، محمد (1401). ارائه الگوی ارتباطات سازمانی با رویکرد اخلاقی. پژوهش های نوین در مدیریت و حسابداری، دوره 5، شماره 19، صص: 903-874.
خاک زاد بناب، مهرداد.، و مهاجران، بهناز (1402). تاثیر شفافیت سازمانی بر سکوت سازمانی با میانجیگری اعتماد سازمانی و ارتباطات سازمانی در بین معلمان مقطع ابتدایی. رهبری آموزشی کاربردی، پذیرفته شده انتشار آنلاین از تاریخ 24 خرداد 1402.
رهنورد، فرج اله.، معصومی، سمیه.، حاجی پور، بهمن (1402). تأثیر ارتباطات سازمانی بر مشروعیت سازمانی با نقش میانجیگری مسئولیت اجتماعی. فرایند مدیریت و توسعه، دوره 36، شماره 1، صص: 90-59.
زارع، رضا.، فتجی زاده، علیرضا.، و صفری، محمد (1401). واکاوی ارتباط هراسی در کارکنان با استفاده از پدیدارشناسی تجربی. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، دوره 31، شماره 104، صص: 149-123.
محمدنژاد فدردی، منصوره.، و صفری، احرام (1402). تأثیر هوش هیجانی مدیران پروژه بر اثربخشی ارتباطات تیمی در پژوهشگاهای ایران (مطالعه موردی: پروژه های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات). فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، شماره 57، دوره 15، صص: 265-254.
مرادیان، سجاد.، جهانگیرفرد، مجید.، و مهدی زاده اشرافی، علی (1401). طراحی مدل روابط کارکنان با مافوق ها با تمرکز بر رویکرد هرمنوتیک. تعالی منابع انسانی، دوره 3، شماره 2، صص: 127-109.
References
Aririguzoh, S. (2022). Communication competencies, culture and SDGs: effective processes to cross-cultural communication. Humanities and Social Sciences Communications, 9(1), 1-11.
Akhlaqi, Hossein. (2023). The Effect of Internal Communication Management System on Organizational Silence (Case Study: Bandar Abbas Municipality). 19th National Conference on New Approaches in Management, Economics and Accounting.(in Persian)
Baker, K. A. (2003). Organizational communication. Management Benchmark Study.
Barrett, D. J. (2006). Strong communication skills a must for today’s leaders. Handbook of Business Strategy, 7(1), 385–390.
Bazileva, I.I. (2021). Maturity level of internal communication environment management and company’s efficiency. https://doi.org/10.33186/1027-3689-2021-8-24.
Bavunoglu, Z., & Gunaydin, H. M. (2015). A model for the communication maturity levels of construction companies. Int. J. Sci. Technol. Res, 1, 53-64.
Blazenaite, A. (2011). Effective organizational communication: In search of a system. Socialiniai mokslai, 4(74), 34-44
Bowen, S. A. (2009). What communication professionals tell us regarding dominant coalition access and gaining membership. Journal of Applied Communication Research, 37(4), 418–443.
Christensen, L. T., & Cornelissen, J. P. (2011). Corporate and organizational communication in conversation. Management Communication Quarterly, 25(3), 383–414.
Desanctis, Gerardine and Janet Fulk (eds.). 1999. Shaping Organizational Form: Communication, Connection, and Community. Thousand Oaks, CA: Sage Publications
Dolphin, R. R., & Fan, Y. (2000). Is corporate communications a strategic function? Management Decision, 38(2), 99–107.
Eslami, Hossein., and Ataei, Mohammad. (2022). Presenting a model of organizational communication with an ethical approach. Modern Research in Management and Accounting, Volume 5, Number 19, pp. 903-874. (in Persian)
Gilkerson, N. D., Swenson, R., & Likely, F. (2019). Maturity as a way forward for improving organizations’ communication evaluation and measurement practices: A definition and concept explication. Journal of Communication Management, 23(3), 246-264.
Goodman, M. B. (1998). Corporate communications for executives. Albany, NY: State University of New York Press.
Greenbaum, H. H. (1974). The audit of organizational communication. Academy of Management Journal, 17(4), 739-754.
Grunig, J. E. and Grunig, L. A. 1992. "Models of public relations and communication. In J. E. Grunig (Ed.), Excellence in public relations and communication management", Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, pp.285-326
Hargie, O., & Tourish, D. (Eds.). (2009). Auditing organizational communication: A handbook of research, theory and practice. London: Routledge.
Heide, M., & Simonsson, C. (2011). Putting coworkers in the limelight: New challenges for communication professionals. International Journal of Strategic.
Jaafari, M. I., Amin, R., Latif, M. A., & Bin Ajjaj, H. A. (2023). Calibrating Internal Communication Satisfaction within Organizations as an Auditing Index. Sustainability, 15(16), 12105.
Johansson, C., Grandien, C., & Strandh, K. (2019). Roadmap for a communication maturity index for organizations—Theorizing, analyzing and developing communication value. Public Relations Review, 45(4), 101791.
Johansson, C., Miller, V. D., & Hamrin, S. (2014). Conceptualizing communicative leadership – A framework for analysing and developing leaders’ communication competence. Corporate Communication: An International Journal, 19(2), 147–165.
Khakzad Bonab, Mehrdad., and Mohajeran, Behnaz. (2023). The Effect of Organizational Transparency on Organizational Silence through the Mediation of Organizational Trust and Organizational Communication among Elementary School Teachers. Applied Educational Leadership, Accepted, Published Online on June 14, 2014. (in Persian)
Klimko, G. (2001), “Knowledge management and maturity models: building common understanding”, Proceedings of the 2nd European Conference on Knowledge Management,November,Bled, pp. 269-278
Lewis, L. K. (2011). Organizational change: Creating change through strategic communication. Malden, MA: Wiley-Blackwell.
Mogea, T. (2023). Cross-Cultural Communication Barriers in Organizations. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, 3(2), 20-33.
Moradian, Sajjad., Jahangirfard, Majid., and Mehdizadeh Ashrafi, Ali. (2022). Designing a model of employee relations with superiors with a focus on the hermeneutic approach. Human Resources Excellence, Volume 3, Issue 2, pp. 109-127.Musheke, M. M., & Phiri, J. (2021). The effects of effective communication on organizational performance based on the systems theory. Open Journal of Business and Management, 9(2), 659-671.
Muszyńska, K. (2018). Communication maturity model for organizations realizing EU projects. Procedia computer science, 126, 2184-2193.
Nando Malmelin, (2007),"Communication capital", Corporate Communications: An International Journal, Vol. 12 Iss 3 pp. 298 – 310
Omilion-Hodges, L. M., & Baker, C. R. (2017). Communicating leader-member relationship quality. International Journal of Business Communication, 54(2), 115–145.
Putnam, L. L., & Nicotera, A. M. (Eds.). (2009). Building theories of organization: The constitutive role of communication. Routledge.
Pullen, W. (2007), “A public sector HPT maturity model”,Performance Improvement, Vol. 46 No. 4, pp. 9-15
Rachmad, Y. E. (2022). Communication Optimization Theory.
Ruck, K., & Welch, M. (2012). Valuing internal communication: Management and employee perspectives. Public Relations Review, 38(2), 294–302.
Stoltzfus, K., Stohl, C., & Seibold, D. R. (2011). Managing organizational change: Paradoxical problems, solutions, and consequences. Journal of Organizational Change Management, 24(3), 349–367.
Tucker, Mary L., G. Dale Meyer, and James W. Westerman. 1996. Organizational Communication: Development of Internal Strategic Competitive Advantage. The Journal of Business Communication 33(1):51-69.
Turkalj, Z., & Fosić, I. (2009). Organizational communication as an important factor of organizational behaviour. Interdisciplinary Management Research, 5(2), 33-42.
Welch, M. (2013). Mastering internal communication: Knowledge foundations and postgraduate education. Public Relations Review, 39(5), 615–617.
Welch, M. (2012). Appropriateness and acceptability: Employee perspectives of internal communication. Public Relations Review, 38(2), 246–254.
Zare, Reza., Fatjizadeh, Alireza., and Safari, Mohammad. (2022). Analyzing the relationship of fear in employees using empirical phenomenology. Improvement and Change Management Studies, Volume 31, Number 104, pp. 123-149.(in persian)
Zerfass, A., Schwalbach, J., Bentele, G., & Sherzada, M. (2014). Corporate communications from the top and from the center: Comparing experiences and expectations of CEOs and communicators. International Journal of Strategic Communication, 8(2), 61-78.
Zerfass, A., Verčič, D., & Volk, S. C. (2017). Communication evaluation and measurement: Skills, practices and utilization in European organizations. Corporate Communications an International Journal, 22(1), 2–18.
https://www.gallup.com/workplace/313367/internal-communications-execute-winning-strategy.aspx