طراحی الگوی انتخاب مدیران حرفهای شایسته مبتنیبر سیاست حرفهایگرایی سازمانی در صنعت بانکداری کشور
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانی
مسعود دهقانی
1
,
سراج الدین محبی
2
,
مهدی باقری
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
2 - گروه آموزشی مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم،قشم،ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
کلید واژه: شایستگی, شایستگیهای حرفهای, حرفهایگرایی سازمانی, صنعت بانکداری,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: برخورداری سازمانها از نیروهای حرفهای و شایسته بهویژه در سمتهای مدیریتی یک مزیتی بهشدت منحصربهفرد بوده که موجب گشته طی سالهای اخیر تلاشهای سازمانی در زمینه بکارگیری منابع انسانی حرفهایگرا و شایستهمحور افزایش یابد. هدف این پژوهش، طراحی الگوی انتخاب مدیران حرفه ای شایسته مبتنی بر سیاست حرفه ایی گرایی سازمانی در صنعت بانکداری کشور می باشد.
روش تحقیق: این پژوهش مبتنی بر روش تحلیل محتوای کیفی به گردآوری دادههای میدانی ازطریق مصاحبههای نیمهساختیافته با 12 نفر از خبرگان دانشگاهی و بانکداری پرداخت. ابزارتجزیه وتحلیل کدها نرم افزار اطلس تی آی8 بود.
یافته ها: یافته ها 8 مقوله کلی را شناسایی کرد که شامل نظام معنایی در کنشگری حرفهایمحوری سازمانی، تنظیمگری الزامات مدیریتی مشاغل حرفهای، کارکردگرایی شایستگیهای تعاملساز، شایستگیهای راهبردی و آیندهمحور، طرحواره رفتارهای شایستگیساز فردی- تیمی- سازمانی، زیستبوم راهبردی اقدامات حرفهایگرایانه مدیریت منابع انسانی، جهتگیریهای مثبت رفتاری کارکنان، و تقویت تصویر و سرمایههای سازمانی بانکداری می باشند.
نتیجه گیری: جذب و بکارگیری مدیران حرفهای شایسته در صنعت بانکداری مستلزم اقدامات بنیادین در سطح سازمانی همچون نهادینهسازی تفکر حرفهایگرایی سازمانی میباشد تا بتوان شناخت دقیقتر و اقدامات منطبقتری را با موضوع جذب مدیران حرفهای و شایستهمحور صورت داد.
Background and purpose: Organizations that employ professional and skilled personnel, particularly in management roles, possess a significant competitive advantage. This has resulted in heightened efforts to recruit qualified human resources in recent years. The objective of this research is to design a model for selecting competent professional managers in alignment with the organizational professionalism standards within the country's banking industry.
Research method: This research utilized the qualitative content analysis method to gather field data through semi-structured interviews with 12 experts from academia and the banking sector. The data analysis was facilitated using Atlas TI 8 software.
Findings: The findings revealed eight general categories, which encompass the semantic framework of organizational-oriented professional activism, the regulation of management requirements for professional roles, the functional aspects of interactive competencies, strategic and forward-looking competencies, the framework of individual-team-organizational competence-enhancing behaviors, the strategic ecosystem of human resources management actions, the promotion of positive employee behavior, and the enhancement of the image and organizational capital within the banking sector.
Conclusion: Attracting and employing skilled professional managers in the banking industry necessitates essential organizational measures. This includes fostering a culture of organizational professionalism, which will enable a clearer understanding of the strategies needed to effectively recruit and retain qualified and competent managers.
