طراحی الگوی بهینه نیازسنجی دورههای آموزش ضمن خدمت فرهنگیان در استان آذربایجان شرقی
محورهای موضوعی : آموزش منابع انسانی
حسین مرسلی
1
,
یعقوب علوی متین
2
,
سلیمان ایران زاده
3
1 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت،اقتصاد و حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ،تبریز،ایران
2 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت،اقتصاد و حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ،تبریز،ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: آموزش ضمن خدمت, نیازسنجی, فرهنگیان, تحلیل مضمون, مدلسازی, آموزشوپرورش,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف طراحی الگویی بهینه برای نیازسنجی دورههای آموزش ضمن خدمت فرهنگیان استان آذربایجان شرقی انجام شده است. این پژوهش به شناسایی و اولویتبندی نیازهای آموزشی و حرفهای معلمان بهعنوان عوامل کلیدی در بهبود کیفیت آموزشی میپردازد. روش تحقیق کیفی و با تحلیل مضمون انجام شد و دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با خبرگان آموزشی گردآوری و با نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند. مدل نهایی در آن 9 بُعد اصلی شامل مدیریت و رهبری، مهارتی، اجتماعی، اداری و مالی، آموزشی و فرهنگی، شایستگی، تربیتی و پرورشی، دانش و تخصص، و روانشناختی در قالب الگوی نهایی طراحی شد.
طرح بحث به اولویتبندی این ابعاد میپردازد؛ نتایج نشان داد که ابعاد آموزشی و فرهنگی (18.11٪) و اداری و مالی (15.75٪) بیشترین اولویت را دارند، در حالی که بُعد مهارتی (5.12٪) کمترین اولویت را داراست. مدل نهایی به عنوان چارچوبی عملی برای بهبود برنامهریزی و اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت معلمان قابل استفاده است.
The present study aims to design an optimal model for the needs assessment of in-service training programs for teachers in East Azerbaijan Province. This research focuses on identifying and prioritizing the educational and professional needs of teachers as key factors in enhancing the quality of education. A qualitative research method was employed, utilizing thematic analysis. Data were collected through semi-structured interviews with educational experts and analyzed using MAXQDA software. The final model comprises nine main dimensions: management and leadership, skill-based, social, administrative and financial, educational and cultural, competency, pedagogical, knowledge and expertise, and psychological dimensions, which were structured into the final proposed framework.
The discussion highlights the prioritization of these dimensions; the findings reveal that the educational and cultural (18.11%) and administrative and financial (15.75%) dimensions hold the highest priorities, while the skill-based dimension (5.12%) has the lowest priority. The proposed model provides a practical framework to enhance the planning and effectiveness of in-service teacher training programs. Moreover, it offers valuable insights for policymakers and educational planners in aligning training content with the actual needs of educators, thereby improving teaching quality and overall educational outcomes.
