بررسی تأثیر استفاده از نرم¬افزارهای تخصصی بر ارتقاء مهارت¬های مدل¬سازی و خلاقیت دانشجویان در درس مقدمات طراحی معماری (3)
محورهای موضوعی : پژوهش های میان رشته ای در حوزه های معماری، شهرسازی، روانشناسی، علوم تربیتیبابک مطیعی 1 , عباس صداقتی 2 , آرش محمدی فلاح 3
1 - استادیارگروه معماری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاداسلامی، ارومیه، ایران.
2 - استادیار گروه معماری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
3 - استادیار گروه معماری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
کلید واژه: آموزش معماری, طراحی, نرم افزارهای تخصصی, مهارت¬های مدل¬سازی, خلاقیت,
چکیده مقاله :
خلاقيت از فاکتورهای بسیار تأثیرگذار در آموزش معماري بوده و مهمترين ابزار در افزايش قدرت طراح در فرآيند طراحي معماري میباشد. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از نرمافزارهای تخصصی بر ارتقاء مهارتهای مدلسازی و خلاقیت دانشجویان میباشد. این پژوهش از نظر هدف كاربردي و از نظر روش از نوع توصیفی-تحلیلی و علي-مقايسهاي ميباشد. جامعه آماري دو گروه 30 نفره از دانشجويان معماري در درس مقدمات طراحی معماری (3) در نظر گرفته شد. طراحی در یک گروه با استفاده از نرمافزارهای تخصصی و طراحی در گروه دیگر با استفاده از مدلسازی حجمی و ترسیمهای دستی انجام گرديد. در این پژوهش از آزمون t برای گروههای مستقل و آزمون میانگین برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده گردید. بر اساس دادههای آماری مقدار P_value برای خلاقیت 0.001 و برای مدلسازی برابر 0.000 محاسبه شد که میتوان نتیجه گرفت که در سطح خطای 5% ، میانگینهای دو روش نرمافزاری و دست آزاد دارای تفاوت معناداری هستند. همچنین مقدار همبستگی بین خلاقیت و مدلسازی در شیوه نرمافزارمحور و دست آزادمحور معنادار بوده و مثبت بودن ضرایب گویای وجود ارتباط مستقیم بین دو متغیر است. نتایج حاکی از این میباشد که استفاده از نرمافزارهای معماری در فرآیند طراحی به دلیل دقت بالای ترسیمی و قابلیت بالای ویرایش بر روی طرح باعث ارتقاء مهارتهای مدلسازی و خلاقیت دانشجویان در درس مقدمات طراحی میگردد.
Creativity is one of the most influential factors in architectural education and is the most important tool in increasing the designer's power in the architectural design process. The purpose was to examine the effect of employing computer software on improving students' modeling skills and creativity. This research is an applied study that employs a descriptive-analytical design and causal-comparative methodology. The students were assigned to two separate classrooms of 30 students from which were taught architecture design using computer software, and the students from which practiced only modeling and hand drawings. Two-sample t-test for independent groups employed for data analysis in this research. The P_value for creativity has been calculated as 0.001 and for modeling equal to 0.000, which can be concluded that at the level of 5% error, the averages of the two software methods and free hand have a significant difference. Also, the correlation value between creativity and modeling in software-oriented and freehand-oriented methods is significant, and the positiveness of the coefficients indicates the existence of a direct relationship between the two variables. The results indicated that the use of architectural software applications were shown improve the modeling skills and creativity of students owing to their perceived higher accuracy of drawing and the capacity to edit and apply changes on the design.
- عسگری، علی، نصیر سلامی، سید محمدرضا، سلطان زاده، حسین و هاشم¬نژاد شیرازی، هاشم. (1398). واکاوی اولویتهای مهارتی نظام آموزشی دوره کارشناسی معماری (مقایسه تطبیقی در ده دانشکده معماری تراز اول ایران و جهان). معماری و شهرسازی آرمان شهر، 12(29)، 125-140.
- قاسمی، احمدرضا و شهریاری فرد، آذین. (1395). شناسایی و اولویتبندی شاخصهای دخیل بر کیفیت آموزش الکترونیک. فناوری آموزش، 10(3)، 207-218.
- وهابی، سیده هورناز و حجت، عیسی. (1401). امکان سنجی استفاده از دلالتهای تربیتی سازندهگرایی در قالب نقد هدایتگر در آموزش دروس پایه طراحی معماری. نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی، 27(1), 35-50.
- Afacan, Y. (2014). Blended learning for non-studio courses: Interior architecture student experiences. Procedia-social and behavioral sciences. 116, 1599-1603. - Amin, A., Rehman, M., Basri, S., Capretz, L. F., Goraya, M. A. S., & Akbar, R. (2023). The Impact of Stressors on the Relationship Between Personality Traits, Knowledge Collection Behaviour and Programmer Creativity Intention in Software Engineering. Information and Software Technology, 107288. - Darwish, M, Kamel S., & Assem A. (2023). Extended reality for enhancing spatial ability in architecture design education. Ain Shams Engineering Journal. 14(6): 1-13. - Doehne, M., & Rost, K. (2021). Long waves in the geography of innovation: The rise and decline of regional clusters of creativity over time. Research Policy, 50(9), 104298. - Dua S., & Chahal K. (2014). Scenario of architectural education in India. Journal of the Institution of Engineers (India): Series A. 95(3), 185-194. - Fakhry, M., Kamel, I., & Abdelaal, A. (2021). CAD using preference compared to hand drafting in architectural working drawings coursework. Ain Shams Engineering Journal, 12(3), 3331-3338. - El-Latif, M. A., Al-Hagla, K. S., & Hasan, A. (2020). Overview on the criticism process in architecture pedagogy. Alexandria Engineering Journal, 59(2), 753-762. - Frith, E., & Loprinzi, P. D. (2020). Exercise, cognitive creativity, and dementia. In Diagnosis and Management in Dementia (pp. 827-842). Academic Press. - Gajdzik, B., & Wolniak, R. (2022). Smart production workers in terms of creativity and innovation: The implication for open innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(2), 68. - Ghonim, M., & N, Eweda. (2018). Investigating elective courses in architectural education, Front. Archit. Res, 7, 235–256. - Hemdan, J. T., Taha, D. S., & Cherif, I. A. (2023). Relationship between personality types and creativity: A study on novice architecture students. Alexandria Engineering Journal, 65, 847-857 - Horikami, A., & Takahashi, K. (2022). The Tripartite Thinking Model of Creativity. Thinking Skills and Creativity, 44, 101026. - Hossain, S., & Zaman, K. (2022). Introducing BIM in outcome based curriculum in undergraduate program of architecture: Based on students perception and lecture-lab combination. Social Sciences & Humanities Open. 6(1), 100301. - Loh, K. K., & Lim, S. W. H. (2020). Positive associations between media multitasking and creativity. Computers in Human Behavior Reports, 1, 100015. - Mahdi, D. S., Ahmed, M. A., & Rasheed, F. H. (2021). The role of job satisfaction in developing administrative performance and creativity: An empirical study in Iraq. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(6), 465-473. - McDonnell, J. (2016). Scaffolding practices: A study of design practitioner engagement in design education. Design Studies.45, 9-29. - Mohammed, M., & Elbelkasy, M. (2016). Digital modeling as a design tool in architecture studios. 13th conference in learning and technology (L&T): 2016 April 10-11: Jeddah, Saudi Arabia. - Özeren, Ö., Özeren, E. B., TOP, S. M., & Qurraie, B. S. (2023). Learning-by-Doing Using 3D Printers: Digital Fabrication Studio Experience in Architectural Education. Journal of Engineering Research, 100135. - Priya, R., Shabitha, P., & Radhakrishnan, S. (2020). Collaborative and participatory design approach in architectural design studios. Social Sciences & Humanities Open. 2(1), 1-12. - Soliman, S., Taha, D., & El Sayad, Z. (2019). Architectural education in the digital age: Computer applications: Between academia and practice. Alexandria Engineering Journal, 58(2), 809-818. - Vo, H., & Asojo, A. (2021). Feedback in interior design studio and students’ creativity. Journal of Creativity, 31, 100009.