بررسی رابطه جامعه پذیری و رشد اجتماعی با نقش میانجی مهارت ارتباطی در دانش آموزان متوسطه
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعي
1 - دانشجوی دکترا و مربی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
کلید واژه: مهارت ارتباطی, جامعه پذیری, رشد اجتماعی, دانش آموزان,
چکیده مقاله :
رشد اجتماعی دانشآموزان در آموزش و پرورش میتواند وابسته به عوامل مختلفی همچون جامعهپذیر بودن و مهارت ارتباطی افراد باشد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جامعهپذیری و رشد اجتماعی با نقش میانجی مهارت ارتباطی در دانشآموزان متوسطه در سال تحصیلی 2-1401 بوده است. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردي و با توجه به نحوه گردآوري دادهها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر دورهی متوسطه شهر یاسوج بود که ازمیان آنها با استفاده از روش نمونه برداری خوشهای چند مرحلهای 400 نفر انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامههای جامعهپذیری تائورمینا (1994)، مهارت ارتباطی بارتون (1990) و رشد اجتماعی واینلند (1953) را تکمیل کردند. دادهها با مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین جامعهپذیری، مهارت ارتباطی و رشد اجتماعی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در نهایت جامعهپذیری با میانجیگری مهارت ارتباطی اثر غیرمستقیم و معناداری بر رشد اجتماعی دانشآموزان ایفا میکند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت جامعهپذیری هم بهصورت مستقیم و هم غیرمستقیم با میانجیگری مهارت ارتباطی میتواند رشد اجتماعی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار دهد.
رشد اجتماعی دانشآموزان در آموزش و پرورش میتواند وابسته به عوامل مختلفی همچون جامعهپذیر بودن و مهارت ارتباطی افراد باشد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جامعهپذیری و رشد اجتماعی با نقش میانجی مهارت ارتباطی در دانشآموزان متوسطه در سال تحصیلی 2-1401 بوده است. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردي و با توجه به نحوه گردآوري دادهها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر دورهی متوسطه شهر یاسوج بود که ازمیان آنها با استفاده از روش نمونه برداری خوشهای چند مرحلهای 400 نفر انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامههای جامعهپذیری تائورمینا (1994)، مهارت ارتباطی بارتون (1990) و رشد اجتماعی واینلند (1953) را تکمیل کردند. دادهها با مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین جامعهپذیری، مهارت ارتباطی و رشد اجتماعی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در نهایت جامعهپذیری با میانجیگری مهارت ارتباطی اثر غیرمستقیم و معناداری بر رشد اجتماعی دانشآموزان ایفا میکند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت جامعهپذیری هم بهصورت مستقیم و هم غیرمستقیم با میانجیگری مهارت ارتباطی میتواند رشد اجتماعی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار دهد.
The social development of students in education can depend on various factors such as socialization and communication skills. Therefore, the purpose of this study was to Investigating the relationship between socialization and social development with the mediating role of communication skills in high school students in the academic year 2022-23. The present study is a descriptive research based on the purpose of the application and according to the method of data collection, it is considered as a descriptive research. The statistical population consisted of all male and female students of Yasuj high school, among whom 400 students were selected by multi-stage cluster sampling. All of them completed Taormina’s community-based questionnaire, Vineland communication skills questionnaire, and Barton’s social development questionnaire. Data were analyzed using structural equation modeling using LISREL software. The findings showed that there is a positive and significant relationship between socialization, communication skills and social development of students. Finally, socialization by mediating communicative skills plays a direct and indirect effect on students' social development. Therefore, it can be concluded that socialization, either directly or indirectly, through mediation of communication skills can affect the social development of students.
The social development of students in education can depend on various factors such as socialization and communication skills. Therefore, the purpose of this study was to Investigating the relationship between socialization and social development with the mediating role of communication skills in high school students in the academic year 2022-23. The present study is a descriptive research based on the purpose of the application and according to the method of data collection, it is considered as a descriptive research. The statistical population consisted of all male and female students of Yasuj high school, among whom 400 students were selected by multi-stage cluster sampling. All of them completed Taormina’s community-based questionnaire, Vineland communication skills questionnaire, and Barton’s social development questionnaire. Data were analyzed using structural equation modeling using LISREL software. The findings showed that there is a positive and significant relationship between socialization, communication skills and social development of students. Finally, socialization by mediating communicative skills plays a direct and indirect effect on students' social development. Therefore, it can be concluded that socialization, either directly or indirectly, through mediation of communication skills can affect the social development of students.
منابع احمد پور، مژگان (1390). شیوه¬های تربیتی والدین و ارتباط آن در رشد اجتماعی کودکان پیش دبستانی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 33(9)، 71-85.
اخوان تفتی، مهناز؛ و موسوی، سیده فاطمه (1386). بررسی رابطه رشد اجتماعی و رشد زبانی دختران دانش آموز پایه اول. روانشناسی و علوم تربیتی، 37(1)، 141-125.
اعتباریان، اکبر؛ و خلیلی، مسعود (1387). رابطه کيفيت زندگي کاري و ابعاد آن با جامعهپذیری سازماني. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، (36-35)10، 106-81.
پرستار، علی (1388). مقیاس رشد اجتماعی واینلند، تهران: شرکت هوش آزماي نوید.
جزینی، علیرضا؛ و سلطانی، عباس (1394). تاثیر مهارتهای ارتباطی مدیران با رضایت شغلی، فصلنامه نظارت وبازرسی، 10(35)، 13-42.
جعفری، علیرضا (1396). بررسی تاثیر بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری مایکن بام در کاهش کمرویی کودکان دبستانی. طرح پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر.
خدابخشیان، احمد (1393). بررسی رابطه بین مهارت ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان دانشگاه شاهرود. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود.
زارعی متین، حسن (1393). مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، ویراست دوم، تهران، انتشارات اگه.
زارعی، متین؛ و یوسف زاده، حسن (1389). تبیین شاخص¬های مهارت ارتباطی مدیران و نقش آن در رضایت شغلی کارکنان، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 1(2)، 48-29.
ساعتچی، محمود (1385). روانشناسی کار (کاربرد روانشناسی در کار، سازمان و مدیریت). تهران: ویرایش.
سیف نراقی، مریم (1374). آشنایی با مقیاس کوتاه شدة بلوغ اجتماعی واینلند، پژوهشهاي تربیتی، ج 3، ش 3و 4.
شعبانی ، حسن (1396). مهارتهاي آموزش و پرورش ، روش ها و فنون تدریس ، تهران ، انتشارات سازمان مطالعه و تدریس کتب علوم انسانی دانشگاه) سمت).
شوکتی، عابد؛ و فاتحی پور، مرتضی (1394). بررسی رابطه جامعه پذیری سازمانی و ارتباطات سازمانی در جمعیت هلال احمر استان کردستان. سومین کنفرانس بین المللی مدیریت. شیراز.
عامري، افسانه (1390). بررسی رابطه مهارتهاي ارتباطی مدیران با سلامت سازمانی مدارس راهنمایی و متوسطه سبزوار، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه مهارتهاي ارتباطی، تهران : موسسه آزمون یار پویا.
عباسپور، عباس؛ و باروتيان، هدی (1390) "بررسـي رابطـة ارتباطـات اثـربخش و عملكـرد سازماني در واحدهاي ستادي شركت ملي گاز ايران در سـال 1388 ، فصـلنامة مـديريت و منابع انساني در صنعت نفت، 4(10)، 7-3.
عبد الهی فخیم، شهین؛ و نظری، محمدرضا (1397). تعیین فراوانی و علل کم شنوایی د ر نوزاد ان پرخطر بستری شد ه د ر بخ شهای نوزاد ان شهر تبریز. مجله پزشکی د انشگاه علو مپزشکی تبریز 3، 77-82.
کراسکیان، آدیس (1388). ابزارهاي روانشناسی، مشاور مدرسه، دورة چهارم،ش 4.
کشتکاران، علی؛ حیدری، علیرضا؛ و باستانی، پیوند (1390). مطالعه مهارت های ارتباطی مدیران از دیدگاه کارکنان در حوزه ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، 5(4)، 48-41.
گلمن، دانیل (1995). هوش عاطفی. ترجمه حمید رضا بلوچ (1379) ، تهران: جیحون.
مستمعلي، فروزان (1391). بررسي اثربخشي آموزش مهارتهاي اجتمـاعي بر افزايش اعتماد به نفس دختران نابيناي دبيرسـتان نـرجس شـهر تهران، پاياننامه كارشناسي ارشـد، دانـشگاه الزهـرا (س)، دانـشكده علوم تربیتی و روانشناسی.
منظری توکلی، فرزانه؛ کریمی، لیلا؛ و حسینی، سید ابراهیم (1397). تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر رشد مهارتهای خودیاری و مهارت خودفرمانی در کودکان و نوجوانان( 5تا 17 ساله) با اختلال طیف اتیسم شدید، سومین کنفرانس توانمندسازی جامعه در حوزه علوم انسانی و مطالعات روانشناسی،تهران.
میرزادارانی، حمیده (1392). اشتیاق شغلی دریچهای پیش بهسوی نشاط اجتماعی. کتاب ماه علوم اجتماعی، 62، 70-62.
نعامی، عبدالزهرا؛ پیریایی، صالحه. (1390). رابطه ابعاد انگیزش شغلی خود تعیینکنندگی با اشتیاق شغلی در کارکنان شرکت ذوبآهن اصفهان. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، (9)3، 41-23.
26. هویدا، رضا؛ جمشیدیان، عبدالرسول؛ و مختاری فر، حجت اله (1390). رابطهی جامعهپذیری سازمانی و تعهد سازمانی در بین دبیران مدارس متوسطه شهر همدان. مجله جامعهشناسی کاربردی، (43)3، 82-63.
Arendt, J. F., Pircher Verdorfer, A., & Kugler, K. G. (2019). Mindfulness and leadership: Communication as a behavioral correlate of leader mindfulness and its effect on follower satisfaction. Frontiers in psychology, 10, 667.
Bakker, A. B., & BAL, M. P. (2010). Weekly work engagement and performance: A study among starting teachers. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 83(1), 189-206.
Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. (2008). Positive organizational behavior: Engaged employees in flourishing organizations. Journal of Organizational Behavior, 29(2), 147-154.
Bakker, A. B., Schaufeli, W. B., Leiter, M. P., & Taris, T. W. (2008). Work engagement: An emerging concept in occupational health psychology. Work & Stress, 22(3), 187-200.
Bigliardi, B., Petroni, A., & Dormio, A.I. (2005). Organizational socialization, career aspirations and turnover intentions among design engineers. Leadership & Organization Development Journal, 26(6), 65-82.
Bledow, R., Schmitt, A., Frese, M., & Kühnel, J. (2011). The affective shift model of work engagement. Journal of Applied Psychology, 96(6), 1246.
Burke, R. J., & El-Kot, G. (2010). Work engagement among managers and professionals in Egypt: Potential antecedents and consequences. African Journal of Economic and Management Studies, 1(1), 42-60.
Callender AL .(2016). Functional skills instruction in the school setting for children withdevelopmental disabilities. Tennessee Technological University, ProQuest DissertationsPublishing, 10154762.
Cheung, K. L., Schell, J. O., Rubin, A., Hoops, J., Gilmartin, B. J., & Cohen, R. A. (2021). Communication Skills Training for Nurses and Social Workers: An Initiative to Promote Interdisciplinary Advance Care Planning and Palliative Care in Patients on Dialysis. Nephrology Nursing Journal, 48(6).
Febriantini, W. A., Fitriati, R., & Oktaviani, L. (2021). An analysis of verbal and non-verbal communication in autistic children. Journal of Research on Language Education, 2(1), 53-56.
Ge, J., Su, X., & Zhou, Y. (2017). Organizational socialization, organizational identification and organizational citizenship behavior: An empirical research of Chinese high-tech manufacturing enterprises. Nankai Business Review International, 1(2), 166-179.
Howard, M. C., & Gutworth, M. B. (2020). A meta-analysis of virtual reality training programs for social skill development. Computers & Education, 144, 103707.
Johnson VM, Werner RA.(2010). A step-by-step learning guide for retarded infants and children.Syracuse, New York: Syracuse University press, 2th edition.
Immordino-Yang, M. H., Darling-Hammond, L., & Krone, C. R. (2019). Nurturing nature: How brain development is inherently social and emotional, and what this means for education. Educational Psychologist, 54(3), 185-204.
Kadi, A. (2015). Investigating Teachers’ Organizational Socialization Levels and Perceptions about Leadership Styles of Their Principals. Journal of Education and Training Studies, 3(4), 101-109.
Karatepe, O., & Demir, E. (2014). Linking core self-evaluations and work engagement to work-family facilitation: a study in the hotel industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 26(2), 307-323.
Klassen, R. M., Aldhafri, S., Mansfield, C. F., Purwanto, E., Siu, A. F., Wong, M. W., & Woods- McConney, A. (2012). Teachers’ engagement at work: An international validation study. The Journal of Experimental Education, 80(4), 317-337.
Kearney, S. (2015). Reconceptualizing beginning teacher induction as organizational socialization: A situated learning model. Cogent Education, 2(1), 1028713.
Kowtha, N. R. (2008). Engineering the engineers: Socialization tactics and new engineer adjustment in organizations. IEEE transactions on engineering management, 55(1), 67-81.
Kulophas, D., Ruengtrakul, A., & Wongwanich, S. (2014). The Relationships among Authentic Leadership, Teachers’ Work Engagement, Academic Optimism and School Size as Moderator: A Conceptual Model. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191(2), 2554-2558.
Leone J. (2017). The Self-Determined Learning Model of Instruction and Latino Students with Learning Disabilities: California State University.
Lewis, C. H. (2000). Constructing an understanding of mind.
Ni, M. Y., Yang, L., Leung, C. M., Li, N., Yao, X. I., Wang, Y., ... & Liao, Q. (2020). Mental health, risk factors, and social media use during the COVID-19 epidemic and cordon sanitaire among the community and health professionals in Wuhan, China: cross-sectional survey. JMIR mental health, 7(5), e19009.
Rabi, N. M., & Nordin, N. S. (2021). The effects of augmentative and alternative communication intervention on social communication skills for children with learning disabilities. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences.
Rautakoski, P., af Ursin, P., Carter, A. S., Kaljonen, A., Nylund, A., & Pihlaja, P. (2021). Communication skills predict social-emotional competencies. Journal of Communication Disorders, 93, 106138.
Saks, A. M., & Gruman, J. A. (2011). Getting newcomers engaged: the role of socialization tactics. Journal of Managerial Psychology, 26(5), 383-402.
Segrin, C, & Taylor, M. (2017). Positive interpersonal relationships mediatof association between social skills and psychological well-being.Personality And Individual Differences , 43, 637-646.
Song, Z., Chon, K., Ding, G., & Gu, C. (2015). Impact of organizational socialization tactics on newcomer job satisfaction and engagement: Core self-evaluations as moderators. International Journal of Hospitality Management, 46(1), 180-189.
Taormina, R. J. (2009). Organizational socialization: the missing link between employee needs and organizational culture. Journal of Managerial Psychology, 24(7), 650-676.
Taormina, R.J. (1994). The organizational socialization inventory. International Journal of Selection and Assessment, 2, 133-145.
Villavicencio, E., Jurado, S., & Valencia, A. (2014). Work engagement and occupational burnout: its relation to organizational socialization and psychological resilience. Journal of Behavior Health & Social Issues, 6(2), 45-55.
Zayeni, D., Raynaud, J. P., & Revet, A. (2020). Therapeutic and preventive use of video games in child and adolescent psychiatry: a systematic review. Frontiers in psychiatry, 11, 36.