بررسی رابطه جامعه پذیری و رشد اجتماعی در دانش آموزان متوسطه: نقش میانجی مهارت ارتباطی
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعي
1 - دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
کلید واژه: مهارت ارتباطی, جامعه پذیری, رشد اجتماعی, دانش آموزان,
چکیده مقاله :
رشد اجتماعی دانشآموزان در آموزش و پرورش میتواند وابسته به عوامل مختلفی همچون جامعهپذیر بودن و مهارت ارتباطی افراد باشد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جامعهپذیری و رشد اجتماعی با نقش میانجی مهارت ارتباطی در دانشآموزان متوسطه در سال تحصیلی 2-1401 بوده است. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردي و با توجه به نحوه گردآوري دادهها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر دورهی متوسطه شهر یاسوج بود که ازمیان آنها با استفاده از روش نمونه برداری خوشهای چند مرحلهای 400 نفر انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامههای جامعهپذیری تائورمینا (1994)، مهارت ارتباطی بارتون (1990) و رشد اجتماعی واینلند (1953) را تکمیل کردند. دادهها با مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین جامعهپذیری، مهارت ارتباطی و رشد اجتماعی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در نهایت جامعهپذیری با میانجیگری مهارت ارتباطی اثر غیرمستقیم و معناداری بر رشد اجتماعی دانشآموزان ایفا میکند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت جامعهپذیری هم بهصورت مستقیم و هم غیرمستقیم با میانجیگری مهارت ارتباطی میتواند رشد اجتماعی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار دهد.
رشد اجتماعی دانشآموزان در آموزش و پرورش میتواند وابسته به عوامل مختلفی همچون جامعهپذیر بودن و مهارت ارتباطی افراد باشد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جامعهپذیری و رشد اجتماعی با نقش میانجی مهارت ارتباطی در دانشآموزان متوسطه در سال تحصیلی 2-1401 بوده است. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردي و با توجه به نحوه گردآوري دادهها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر دورهی متوسطه شهر یاسوج بود که ازمیان آنها با استفاده از روش نمونه برداری خوشهای چند مرحلهای 400 نفر انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامههای جامعهپذیری تائورمینا (1994)، مهارت ارتباطی بارتون (1990) و رشد اجتماعی واینلند (1953) را تکمیل کردند. دادهها با مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین جامعهپذیری، مهارت ارتباطی و رشد اجتماعی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در نهایت جامعهپذیری با میانجیگری مهارت ارتباطی اثر غیرمستقیم و معناداری بر رشد اجتماعی دانشآموزان ایفا میکند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت جامعهپذیری هم بهصورت مستقیم و هم غیرمستقیم با میانجیگری مهارت ارتباطی میتواند رشد اجتماعی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار دهد.
The social development of students in education can depend on various factors such as sociability and communication skills of individuals; therefore, the aim of the present study was to investigate the relationship between sociability and social development with the mediating role of communication skills in high school students in the 2018-2019 academic year. The present study is applied in terms of its purpose and is considered a descriptive-correlational research in terms of the data collection method. The statistical population included all male and female high school students in Yasuj, from whom 400 people were selected using a multi-stage cluster sampling method. Participants completed the Taormina Sociability (1994), Barton Communication Skills (1990), and Wineland Social Development (1953) questionnaires. The data were analyzed with a structural equation model using LISREL software. The findings showed that there is a positive and significant relationship between sociability and social development in students (p < 0.01). The findings also showed that there is a positive and significant relationship between social acceptance and social development with the mediating role of communication skills in students (p < 0.01). Finally, social acceptance, mediated by communication skills, has an indirect and significant effect on students' social development. Therefore, it can be concluded that social acceptance can affect students' social development both directly and indirectly through the mediation of communication skills.
