ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس خودشفقتورزی اجتماعی
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعي
فائزه پیمان پاک
1
,
سارا کریمی
2
,
عباس عبداللهی
3
1 - گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
2 - گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
3 - گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
کلید واژه: خودشفقت¬ورزی اجتماعی, عاطفه مثبت, عاطفه منفی, اضطراب اجتماعی, روایی, پایایی. ,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس خودشفقتورزی اجتماعی (SSCS) در نمونه ایرانی بود. نمونه پژوهش شامل 307 نفر (226 زن و 81 مرد) بود که به روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس از بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 1404-1403 انتخاب شده و به ابزار پژوهش شامل مقیاس خودشفقتورزی اجتماعی ریس و همکاران (2011)، مقیاس ارزیابی عاطفه مثبت و منفی واتسون و تلگن (1988) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک (1996) پاسخ دادند. بر اساس یافتهها، روایی صوری و محتوا نشان دهندهی اعتبار و پایایی مناسب این ابزار بود. همچنین روایی همگرا (AVE>0/50)، برای این پرسشنامه تعیین و تایید شد، نتایج تحلیل عاملی تاییدی برای مشخص کردن روایی سازه نیز نشان داد که این پرسشنامه از دو عامل خودشفقتی اجتماعی منفی و خودشفقتی اجتماعی مثبت تشکیل شده است که تمامی آیتمها بار یا ضریب بالای 4/0 دارند و همگی معنادار هستند (p<0.01). برای بررسی پایایی و همسانی درونی مقیاس اشتیاق از پایایی ترکیبی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.که نتایج نشان داد که این مقیاس از همسانی درونی و پایایی ترکیبی مناسبی برخوردار است. در نهایت برای بررسی روایی همزمان، تحلیل ماتریس همبستگی خودشفقتی اجتماعی و عاملهای آن با مقیاس ارزیابی عاطفه مثبت و منفی (PANAS) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک نشان داد که بین خودشفقتی اجتماعی و عاملهای آن با عاطفه مثبت همبستگی مثبت و معنادار و با عاطفه منفی همبستگی منفی و معنادار وجود دارد. همچنین بین خودشفقتی اجتماعی و عاملهای آن با اضطراب اجتماعی نیز همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد که با توجه به نمرهگذاری پرسشنامه اضطراب اجتماعی به این معناست که با افزایش خودشفقتی اجتماعی، اضطراب اجتماعی کاهش مییابد. از اینرو پرسشنامه خودشفقتی اجتماعی دارای روایی همزمان مطلوبی است (01/0p<). روی هم رفته نتایج پژوهش حاضر مبین آن بود که این مقیاس در نمونه ایرانی از ویژگی آماری مطلوبی برخوردار است و مخصوصاً میتوان آن را در نمونههای ایرانی با اطمینان استفاده نمود.
The aim of the present study was to examine the psychometric properties of the Persian version of the Social Self-Compassion Scale (SSCS) in an Iranian sample. The sample consisted of 307 participants (226 women and 81 men) who were selected by convenience sampling from undergraduate students at public universities in Tehran during the 2023–2024 academic year. Participants completed the Social Self-Compassion Scale (SSCS; Reece et al., 2011), the Positive and Negative Affect Schedule (PANAS; Watson & Tellegen, 1988), and the Social Anxiety Questionnaire (Jerabek, 1996). Based on the findings, both face and content validity indicated satisfactory validity and reliability for the instrument. Convergent validity (AVE > 0.50) was also established for this questionnaire. Results of confirmatory factor analysis to determine construct validity revealed that the scale consists of two components: negative social self-compassion and positive social self-compassion, with all items having factor loadings above 0.40, all statistically significant (p < 0.01). To assess reliability and internal consistency, composite reliability and Cronbach’s alpha coefficients were used, demonstrating that the scale possesses adequate internal consistency and composite reliability. Concurrent validity was assessed by examining the correlation matrix between social self-compassion and its factors with the PANAS and the Social Anxiety Questionnaire. The results showed that social self-compassion and its factors were positively and significantly correlated with positive affect, and negatively and significantly correlated with negative affect. Additionally, there was a significant negative correlation between social self-compassion and social anxiety, indicating that higher social self-compassion is associated with lower social anxiety scores. Therefore, the SSCS demonstrated satisfactory concurrent validity (p < 0.01). Overall, the findings of the present study indicate that the SSCS has robust psychometric properties in the Iranian sample and can be reliably used among Iranian populations.
بخشی¬پور، عباس و دژکام، محمود. (1384). تحلیل عاملی تاییدی مقیاس عاطفه مثبت و منفی. مجله روانشناسی، 9(4)، 365-351.#
Baker, D. A., Caswell, H. L., & Eccles, F. J. (2019). Self-compassion and depression, anxiety, and resilience in adults with epilepsy. Epilepsy & Behavior, 90, 154-161.
Brislin, R. W. (1970). Back-translation for cross-cultural research. Journal of cross-cultural psychology, 1(3), 185-216.
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), 39-50.
Gao, J., Feng, Y., Xu, S., Wilson, A., Li, H., Wang, X., ... & Wang, Y. (2023). Appearance anxiety and social anxiety: A mediated model of self-compassion. Frontiers in Public Health, 11.
George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows step by step. A simple study guide and reference (10. Baskı). GEN, Boston, MA: Pearson Education, Inc, 10.
Heath, P. J., Brenner, R. E., Lannin, D. G., & Vogel, D. L. (2018). Self-compassion moderates the relationship of perceived public and anticipated self-stigma of seeking help. Stigma and Health, 3(1), 65.
Kiekens, G., Hasking, P., Bruffaerts, R., Alonso, J., Auerbach, R. P., Bantjes, J., ... & Kessler, R. C. (2023). Non-suicidal self-injury among first-year college students and its association with mental disorders: results from the World Mental Health International College Student (WMH-ICS) initiative. Psychological medicine, 53(3), 875-886.
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
Kotera, Y., & Ting, S. H. (2021). Positive psychology of Malaysian university students: Impacts of engagement, motivation, self-compassion, and well-being on mental health. International Journal of Mental Health and Addiction, 19, 227-239.
Kotera, Y., Cockerill, V., Chircop, J. G., & Forman, D. (2021). Mental health shame, self‐compassion and sleep in UK nursing students: Complete mediation of self‐compassion in sleep and mental health. Nursing Open, 8(3), 1325-1335.
Kotera, Y., Conway, E., & Van Gordon, W. (2019). Mental health of UK university business students: Relationship with shame, motivation and self-compassion. Journal of Education for Business, 94(1), 11-20.
Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel psychology, 28(4), 563-575.
Li, A., Wang, S., Cai, M., Sun, R., & Liu, X. (2021). Self-compassion and life-satisfaction among Chinese self-quarantined residents during COVID-19 pandemic: A moderated mediation model of positive coping and gender. Personality and individual differences, 170, 110457.
McLennan JD. (2018). Video- conferencing Telehealth Linkage attempts to Schools to Facilitate Mental Health Consultation. Journal of the Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 27(2), 137
Raes, F., Pommier, E., Neff, K. D., & Van Gucht, D. (2011). Construction and factorial validation of a short form of the self‐compassion scale. Clinical psychology & psychotherapy, 18(3), 250-255.
Rose, A. L., & Kocovski, N. L. (2021). The social self-compassion scale (SSCS): Development, validity, and associations with indices of well-being, distress, and social anxiety. International Journal of Mental Health and Addiction, 19(6), 2091-2109
Rose, A. L., & Kocovski, N. L. (2023). Social Self-Compassion Scale (SSCS). In Handbook of Assessment in Mindfulness Research (pp. 1-11). Cham: Springer International Publishing.
Teale Sapach, M. J., & Carleton, R. N. (2023). Self-compassion training for individuals with social anxiety disorder: a preliminary randomized controlled trial. Cognitive Behaviour Therapy, 52(1), 18-37.
Vigna, A. J., Poehlmann-Tynan, J., & Koenig, B. W. (2018). Does self-compassion facilitate resilience to stigma? A school-based study of sexual and gender minority youth. Mindfulness, 9(3), 914-924.
Waltz, C. F., & Bausell, B. R. (1981). Nursing research: design statistics and computer analysis. Davis Fa.
Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the PANAS scales. Journal of personality and social psychology, 54(6), 1063.