پیش بینی اضطراب رقابتی بر اساس کمال گرایی، انگیزه پیشرفت و توانمندی ایگو در دانشجویان تربیت بدنی
محورهای موضوعی : مطالعات روان شناسی شناختی در ورزش
سید مهدی سرکشیکیان
1
,
مهسا سادات سرکشیکیان
2
1 - دانش آموخته گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، تهران، ایران
2 - گروه روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران.
کلید واژه: اضطراب رقابتی , کمال گرایی, انگیزه پیشرفت و توانمندی ایگو , دانشجویان تربیت بدنی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: هدف از انجام پژوهش، پیش بینی اضطراب رقابتی بر اساس کمال گرایی، انگیزه پیشرفت و توانمندی ایگو در دانشجویان تربیت بدنی بود.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش در زمره پژوهشهای بنیادین و از نوع توصیفی _ همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد واحد استان قم بودند. حجم نمونه به تعداد 200 نفر در نظر گرفته شد که به شیوه نمونهگیری در دسترس به پژوهش وارد شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اضطراب حالتی-رقابت(Martens et al,1990(، مقیاس چندبعدی کمال گرایی )Hewitt and Felt ,1991(پرسشنامه سنجش نیرومندی ایگو (من) . )Markstrom et al,1997 ( ، پرسشنامه انگیزه پیشرفت برای اندازهگیری و گردآوری اطلاعات استفاده شد. داده های جمع آوری شده به روش ماتریس همبستگی و رگرسیون تحلیل شد. از نرم افزار spss26 برای آنالیز داده ها استفاده شد.
یافته ها: ضریب تعیین مدل برابر با 0.347 برآورد شد. این بدین معناست که 34.7 % از تغییرات متغیر اضطراب رقابتی بر اساس کمال گرایی، انگیزه پیشرفت و توانمندی ایگو در مدل تبیین و توضیح و پیش بینی می شود. همچنین مقدار آماره تی متغیرهای مستقل کمال گرایی (2.782)، انگیزه پیشرفت(2.925) و توانمندی ایگو(3.851) بالای 96/1 برآورد شد که نشان از تایید فرضیات پژوهش بود.
بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های تحقیق کمال گرایی، انگیزه پیشرفت و توانمندی ایگو قدرت پیش بینی اضطراب رقابتی را دارند.
Introduction: The purpose of the research was to predict competitive anxiety based on perfectionism, progress motivation and Ego Strengths in physical education students. Research implementation
research methodology: This research was one of the basic researches and of the descriptive-correlation type. The statistical population of the present study included all students of physical education at Azad University, branch of Qom province. The size of the sample was considered to be 200 people who were included in the research by available sampling method. To collect data from the state-competitive anxiety questionnaire by Martens et al. (1990), the multidimensional perfectionism scale of Hewitt and Felt (1991), the Ego Strengths questionnaire by Markstrom et al. (1997), the achievement motivation questionnaire by Hermans (1977) was used to measure and collect data. The collected data were analyzed by correlation matrix and regression method. SPSS26 software was used for data analysis
Findings: The determination coefficient of the model was estimated as 0.347. This means that 34.7% of the changes in the competitive anxiety variable are explained and predicted based on perfectionism, progress motivation and Ego Strengths in the model. Also, the t-statistic value of the independent variables of perfectionism (2.782), motivation to progress (2.925) and Ego Strengths (3.851) was estimated to be above 1.96, which showed the confirmation of the research hypotheses.
Conclusion: : Based on the research findings of perfectionism, progress motivation and Ego Strengths have the power to predict competitive anxiety.
Key words: competitive anxiety, perfectionism, progress motivation Ego Strengths, physical education students
Key words: competitive anxiety, perfectionism, progress motivation and ego empowerment, physical education students
