شناسایی مؤلفههای عدالت آموزشی در آموزش و پرورش کشور عراق
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشجلال حمدالله مرحب الاسدی 1 , زهره آقاکثیری 2 , موفق عبدالعزیز سلیف 3 , سید مجید عبدالهی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد اصفهان (خوارسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فنی جنوب، موسسه فنی شاطره، عراق
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: عدالت آموزشی, اصل برابری, برابری فرصت ها, آموزش و پرورش کشور عراق.,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عدالت آموزشی برای آموزش و پرورش کشور عراق انجام شد.
روش: پژوهش کیفی از سنت پژوهش تحلیل محتوا با رویکرد استقرایی استفاده شد. محیط پژوهش در این قسمت شامل مدیران و معلمان شاغل در آموزش و پرورش کشور عراق در سال 2023 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ملاک محور انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. بر اساس اصل اشباع نظری، نمونه گیری با 15نفر خاتمه یافت و دادهها وارد مرحله کد گذاری شد. در مرحله اول از فرایند کد گذاری 220 مفهوم به دست آمد که در نهایت پس از حذف موارد مشابه به 132 و در مرحله نهایی با استفاده از ضریب محتوایی لاوشه به 100 کد مفهوم ذیل 4 مقوله اصلی و 13 مقوله فرعی تقلیل یافت. در این بخش به منظور دست یابی به اعتماد مورد نیاز از تکنیک اعتباریابی توسط اعضا استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد 13 مؤلفه اصلی شامل دانشآموزان، معلمان، مدیران، والدین، تسهیلات آموزشی، تسهیلات پژوهشی، تسهیلات محیطی، تسهیلات مالی- رفاهی، عدالت در جذب و گزینش منابع انسانی، عدالت در پیشرفت و ارتقاء شغلی، عدالت ورزی در پیشرفت تحصیلی، عدالت در رویهها و خط مشیگذاری و عدالتورزی در دادرسی به عنوان مؤلفههای اصلی عدالت آموزشی شناسایی شدند.
نتیجهگیری: عدالت آموزشی پایه محوری رشد و توسعه علم در جوامع است که توجه به مؤلفههای اصلی آن میتواند زمینه شکوفایی علمی و آموزشی یک نظام آموزشی را فراهم کند.
purpose: The current research was conducted with the aim of providing a model of educational justice for education in Iraq.
Method: Qualitative research was used in the research tradition of content analysis with an inductive approach. The research environment in this part included managers and teachers working in education in Iraq in 2023, who were selected using a criterion-based purposeful sampling method. The tool used was a semi-structured interview. The tool used was a semi-structured interview. Based on the principle of theoretical saturation, the sampling ended with 15 people and the data entered the coding stage. In the first stage of the coding process, 220 concepts were obtained, which were finally reduced to 132 after removing the similar ones, and in the final stage, using the content coefficient of Lavshe, it was reduced to 100 concept codes under 4 main categories and 13 subcategories. In this section, in order to achieve the required trust, the validation technique was used by the members.
Findings: The findings showed 13 main components including students, teachers, administrators, parents, educational facilities, research facilities, environmental facilities, financial-welfare facilities, justice in attracting and selecting human resources, justice in career advancement and promotion, justice in Academic progress, justice in procedures and policies, and justice in proceedings were identified as the main components of educational justice.
Conclusion: Educational justice is the foundation for the growth and development of science in societies, and paying attention to its main components can provide the basis for the scientific and educational prosperity of an educational system.
