تبلیغات شهری و تأثیرآن بر رفتار شهروندان با رویکرد تغییرات اجتماعی و فرهنگی (موردمطالعه: شهر اصفهان)
محورهای موضوعی : مسائل اجتماعی ایرانعلیاکبر شفیقی 1 , منصور حقیقتیان 2 , اصغر محمدی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه جامعهشناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاداسلامی، دهاقان، ایران.
2 - دانشیار گروه جامعهشناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاداسلامی، دهاقان، ایران.
3 - دانشیار گروه جامعهشناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاداسلامی، دهاقان، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
تبلیغات شهری بهعنوان یکیاز ابزارهای مهم در مدیریت و توسعۀ شهرها، تأثیرات قابلتوجهی بر تغییرات اجتماعی و فرهنگی شهروندان دارد. بهطورخاص، این پژوهش بهدنبال شناسایی نقش تبلیغات در ارتقای فرهنگ شهروندی، افزایش مشارکت اجتماعی و بهبود رفتار شهروندان شهر اصفهان میباشد. همچنین هدف آن ارائۀ راهکارهایی برای استفادۀ مؤثرتر از تبلیغات شهری جهت تقویت هنجارهای اجتماعی است. روشتحقیق این مطالعه توصیفی-تحلیلی است و دادهها ازطریق مشاهده و واکاوی مستندات گردآوری شده و بااستفادهاز روشهای تحلیلی روابط میان متغیرها موردتبیین قرار گرفتهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که تبلیغات شهری بهویژه تبلیغات محیطی، نقش بهسزایی در ارتقاء فرهنگ شهروندی، افزایش مشارکت اجتماعی، تقویت هنجارهای مدنی و بهبود رفتارهای اجتماعی دارد. همچنین، تأثیر تبلیغات بر مؤلفههایی بهمثابۀ مسئولیتپذیری اجتماعی، اعتماد بین فردی، گرایش به رعایت قانون و نوعدوستی موردتأیید قرار گرفته است. این نتایج بیانگر آن استکه تبلیغات شهری میتواند ابزاری مؤثر برای نهادینهسازی رفتارهای مطلوب اجتماعی و فرهنگی در جوامع شهری باشد. بااینحال، عدماستفادۀ صحیح و هدفمند از تبلیغات میتواند پیامدهای منفی بهمانند کاهش حس مشارکت اجتماعی و کمتوجهی به فرهنگ عمومی را درپی داشته باشد. این تفحص بهویژه بهسان برنامهریزان و مدیران شهری توصیه میکند تا بااستفادهاز تبلیغات هدفمند و برنامهریزیشده، گامهای مؤثری درجهت ارتقای رفتارهای اجتماعی و فرهنگی شهروندان بردارند و کیفیت زندگی شهری را بهبود بخشند.
Urban advertising, as one of the important tools in city management and development, has a significant impact on the socio & cultural changes of citizens. Specifically, this research aims to identify the role of advertising in promoting civic culture, increasing social participation, and improving the behavior of the citizens in the city of Isfahan. The study also seeks to provide solutions for more effective use of urban advertising to strengthen social norms. The research method is descriptive-analytical, and the data were collected through observation and document analysis, with the relationships between variables explained using analytical methods. The research findings indicate that urban advertising, especially environmental advertising, plays a crucial role in promoting civic culture, increasing social participation, strengthening civic norms, and improving social behaviors. Moreover, the influence of advertising on elements such as social responsibility, interpersonal trust, adherence to laws, and altruism has been confirmed. These results suggest that urban advertising can serve as an effective tool for institutionalizing desirable social and cultural behaviors in urban communities. However, improper and unplanned use of advertising can have negative consequences, such as reducing the sense of social participation and neglecting public culture. This study particularly recommends that urban planners and managers take effective steps toward improving social and cultural behaviors of citizens through targeted and well-planned advertising to enhance the quality of urban life.
