نقش میانجی خودکار آمدی در رابطه بین فراشناخت و اضطراب رایانهای دختران دانشجو
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهمهتاب یکانی 1 , سیده معصومه عزیزیان 2
1 - استادیار، گروه روانشناسی ،واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران.
2 - دکتری، گروه علوم تربیتی، مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران. آدرس الکترونیکی نویسنده مسئول: mahtab.yeganei@gmail.com
کلید واژه: کلیدواژهها: خودکار آمدی عمومی, فرا شناخت, اضطراب رایانه.,
چکیده مقاله :
چکیده هدف پژوهش بررسي نقش میانجی خودکار آمدی در رابطه بین فراشناخت و اضطراب رایانهای دختران دانشجو بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی به شیوه معادلات ساختاری و مقطعی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دختران دانشجوی مقطع کارشناسی دانشکده روانشناسی واحد تهران مرکز به تعداد 1600 نفر در سال تحصیلی 1402-1401 بود كه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد ۲۲۵ دانشجوی دختر به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامههای فراشناخت ولز، کاترایت وهاتن، اضطراب رایانه ایهاینس، گلاس و نایت و خودکارامدی شررو مادوکس پاسخ دادند. تحلیل دادهها با بهره گیری از مدل معادلات ساختاری ونرم افزارهای spss18 وAmoss23 انجام پذیرفت. نتايج نشان داد که فراشناخت و خودکارآمدی بر اضطراب رایانهای اثری برابر ۲۶۲/0 و ۲۴۹/0 دارند و مسیرهای فراشناخت وخودکار امدی به طورمشخص ۸۰/0 و ۷۲./0 از واریانس مشترک اضطراب رایانهای را تبیین وپیش بینی میکنند. نتایج پژوهش همچنين نشان داد که مدل معادلات ساختاری پژوهش دارای برازش مناسبی میباشد و نتایج حاکی از آن بود که باورهای فراشناختی وخودکارامدی در اضطراب رایانهای بسیار تاثیرگذار است. کلیدواژهها: خودکار آمدی عمومی، فرا شناخت، اضطراب رایانه.
Abstract In the present research, the mediating role of self-efficacy in the relationship between metacognition and computer anxiety of female students has been investigated. Descriptive and correlational research method was carried out using structural and cross-sectional equations. The statistical population included all undergraduate female students of the Faculty of Psychology, Tehran Branch, in the number of 1,600 students in the academic year 1402-1401, and using the available sampling method, 225 female students were selected as a sample and applied to Wells metacognitive questionnaires. , Cutright and Hutton, Haynes, Glass and Knight's computer anxiety and Maddox's villainous self-efficacy have answered. Data analysis was done using structural equation model and spss18 and amoss23 software. The analysis of the obtained data showed that metacognition and self-efficacy had an effect of 262.0 on computer anxiety. and 249/0 and the paths of metacognition and automaticity are specifically 80/0 and 72/0 They explain and predict computer anxiety from the common variance. The results of the research showed that the structural equation model of the research has a good fit and the results indicated that metacognitive and self-efficacy beliefs are very effective in computer anxiety, therefore by considering these factors and appropriate measures, computer anxiety can be reduced. Keywords: General Automaticity, Metacognition, Computer Anxiety
