بررسی و تطبیق عنصر پِیرنگ در داستان «من قاتل پسرتان هستم» احمد دهقان با اقتباس سینمایی «پاداش سکوت»
محورهای موضوعی : ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی)لیلی خوش گفتار 1 , بهرام پروین گنابادی 2
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی(دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - استادیار و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران شمال
کلید واژه: امروزه اقتباس از آثار ادبی برای تولید متن سینمایی, یکی از موضوعات مورد بحث در صنعت سینما محسوب میشود. با نگاهی گذرا به موفقیت فیلمنامههای اقتباسی, مشاهده میشود که دلیل عمده توفیق این فیلمها, به شناخت کافی نویسنده ادبی و فیلمنامهنویس از عناصر داستانی بستگی دارد. نویسنده متن ادبی, باید جزئیات عناصر داستانی را با دقت کافی و تیزبینی خاص توصیف کند, تا فیلمنامهنویس بتواند به گسترش ماجرا, شخصیتپردازی و تدوین دیالوگها بپردازد. در این راستا, پژوهش حاضر با هدف بررسی و تطبیق عنصر پِیرنگ, در دو اثر خلاقانهی معاصر, شامل داستان کوتاه «من قاتل پسرتان هستم» به نویسندگی احمد دهقان, و فیلمنامه اقتباسی «پاداش سکوت» نوشته فرهاد توحیدی, طراحی و انجام شده است. در این پژوهش, با استفاده از روش توصیفی- تطبیقی, مراتب عنصر پِیرنگ شامل: حادثه محرک, گرهافکنی, کشمکش, اوج و گرهگشایی مورد بررسی و بحث قرار گرفته است. برآیند تحقیق نشان میدهد که کهنالگوی پِیرنگ «فداکاری» در متن ادبی, تبدیل به کهنالگوی پِیرنگ «جستوجو» در فیلمنامه شده است. همچنین هر دو نویسنده با تسلط کامل بر عنصر پِیرنگ و به کارگیری مختصات آن, در رساندن منظور خود به مخاطب موفق بودهاند. از اینرو میتوان نتیجه گرفت تسلط نویسنده ادبی بر ساختار و عناصر داستان, میتواند در تبدیل آثار او به متن سینمایی نقش به سزایی داشته باشد. تسلط نویسنده داستان کوتاه «من قاتل پسرتان هستم» بر عنصر پِیرنگ, و بازیابی و تبدیل آن توسط فیلمنامهنویس, یکی از دلایل موفقیت فیلم «پاداش سکوت» به عنوان یک اقتباس سینمایی است.,
چکیده مقاله :
امروزه اقتباس از آثار ادبی برای تولید متن سینمایی، یکی از موضوعات مورد بحث در صنعت سینما محسوب میشود. با نگاهی گذرا به موفقیت فیلمنامههای اقتباسی، مشاهده میشود که دلیل عمده توفیق این فیلمها، به شناخت کافی نویسنده ادبی و فیلمنامهنویس از عناصر داستانی بستگی دارد. نویسنده متن ادبی، باید جزئیات عناصر داستانی را با دقت کافی و تیزبینی خاص توصیف کند، تا فیلمنامهنویس بتواند به گسترش ماجرا، شخصیتپردازی و تدوین دیالوگها بپردازد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی و تطبیق عنصر پِیرنگ، در دو اثر خلاقانهی معاصر، شامل داستان کوتاه «من قاتل پسرتان هستم» به نویسندگی احمد دهقان، و فیلمنامه اقتباسی «پاداش سکوت» نوشته فرهاد توحیدی، طراحی و انجام شده است. در این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی- تطبیقی، مراتب عنصر پِیرنگ شامل: حادثه محرک، گرهافکنی، کشمکش، اوج و گرهگشایی مورد بررسی و بحث قرار گرفته است. برآیند تحقیق نشان میدهد که کهنالگوی پِیرنگ «فداکاری» در متن ادبی، تبدیل به کهنالگوی پِیرنگ «جستوجو» در فیلمنامه شده است. همچنین هر دو نویسنده با تسلط کامل بر عنصر پِیرنگ و به کارگیری مختصات آن، در رساندن منظور خود به مخاطب موفق بودهاند. از اینرو میتوان نتیجه گرفت تسلط نویسنده ادبی بر ساختار و عناصر داستان، میتواند در تبدیل آثار او به متن سینمایی نقش به سزایی داشته باشد. تسلط نویسنده داستان کوتاه «من قاتل پسرتان هستم» بر عنصر پِیرنگ، و بازیابی و تبدیل آن توسط فیلمنامهنویس، یکی از دلایل موفقیت فیلم «پاداش سکوت» به عنوان یک اقتباس سینمایی است.
Writing scripts based on literary works is a significant aspect of the film industry. Considering the success of adapted screenplays, it’s evident that the main factor in creating an outstanding adaptation is the author and screenwriter's mastery of story elements. A screenwriters attempt to develop the story, characterizations, and writing dialogues in an adapted screenplay is substantially dependent on the expertise of the original author on the details of the story’s elements and his precision and subtleness in executing them. In this regard, the present research was written to investigate and apply the elements of Plot in two contemporary creative works, including the short story "I am the Killer of Your Son" written by Ahmad Dehghan and the adapted screenplay. "The Reward of Silence" written by Farhad Tohidi. In this research, using the descriptive-adaptive method, the elements of the plot, including the inciting incident, complications, conflict, climax, and resolution, have been examined and discussed. The result of the research shows that the Plot archetype of "sacrifice" in the literary text has turned into the Plot archetype of "search" in the script. Therefore, it leads to the conclusion that as the success of "The Reward of Silence" testifies, the "I Am the Killer of Your Son" author`s mastery of the Plot elements, plays a remarkable role in the process of adapting a literary work into a screenplay