تحليل نگرش زندگي به مثابة فرصت از منظر عطّار نيشابوري
محورهای موضوعی : آموزه های اخلاقی و تربیتی
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: عطار نيشابوري, فرصت زندگي, زندگي كيفي,
چکیده مقاله :
آدمي به اختيار خود پا به هستي نگذاشته تا به ارادة خود نيز از اينجا رخت بربندد. با اندكي تسامح، تنها اختياري كه در اختيار وي قرار داده شده، فاصلة تولد تا مرگ است كه از آن به زندگي/عمر تعبير ميگردد. البته برخي اين اختيار را در اثر عواملي ناديده ميانگارند و برخي نيز ـ كه عمدتاً بينش الهي دارند ـ اين مجال را «فرصتي» ميدانند كه بايد به درستي درك شود؛ زيرا با اتكا به اين رويكرد هم زندگي اين جهاني را ميتوان سامان داد هم زندگي آن جهاني را. اينان معتقدند اين زندگي، اندك است و زودگذر، و زندگي ديگر بسيار است و دائمي؛ پس بايد بهترين بهره را از آن يافت. اين شيوه از زيستن، داراي مؤلفههايي چون زیستِ آگاهانه، زیست اینجایی، اندیشۀ آنجایی، بهرهمندی از زندگی به قدر ضرورت و کفایت، عدم وابستگی و دلبستگی، ارادۀ معطوف به غیر/خویش و هزینهکردِ زندگی در امور شایسته ميباشد. آدمي با تكيه بر اين مؤلفهها، زندگي كيفي را تجربه خواهد كرد. اساس اين نوع زندگي بر «كيفيت» و «چگونگي» است. به اين معنا كه طول عمر آدمي مهم نيست، بلكه نوع زيست او اهميت دارد. آنچه باعث ميشود تا نوع انسانها از اين نگاه به زندگي غافل شوند، دو عاملِ تربيت نكردن نفس و عدم توجه به مقولة مرگ است. از اين منظر تاكنون به آثار عطار توجه نشده. روش تحقيق، كتابخانهاي و تحليل محتواست.
A person did not come into existence by his own will to leave here by his own will. With a little tolerance, the only authority given to him is the distance from birth to death, which is interpreted as life. Of course, some people think that this option is neglected due to some factors, and some people - who mainly have divine vision - consider this opportunity as an "opportunity" that should be understood correctly; Because by relying on this approach, both the life of this world and the life of that world can be arranged. They believe that this life is short and fleeting, and the other life is long and permanent; So you should get the best out of it. This way of living has components such as conscious living, living here, thinking about there, benefiting from life as much as necessary and sufficient, lack of dependence and attachment, will directed to others/self and spending life on worthy things. By relying on these components, a person will experience a quality life. This type of life is based on "quality". This means that the length of a person's life is not important, but the type of life is important. What causes human beings to neglect this view of life are the two factors of not educating the self and not paying attention to the category of death. From this point of view, Attar's works have not been paid attention to. The research method is library and content analysis
ـ قرآن، ترجمۀ بهاءالدین خرّمشاهی.
ـ الگزاندر، سمیوئل (1396) دارندگی در بسندگی است، ترجمة غلامعلی کشانی، ویرایش و مقدمة مصطفی ملکیان، چ دوم، تهران: نگاه معاصر.
ـ تامسون، گرت (1394) معنای زندگی، ترجمۀ غزاله حجتی و امیرحسین خداپرست، تهران: نگاه معاصر.
ـ جوادي آملي، عبدالله (1395) حكمت نظري و عملي، قم: دفتر انتشارات اسلامي.
ـ شوپنهاور، آرتور (1391) در باب حکمت زندگی، ترجمۀ محمّد مبشری، چ سوم، تهران: نیلوفر.
ـ عطّارنیشابوری، فریدالدین (1362) دیوان، تصحیح تقی تفضّلی، چ سوم، تهران: علمی و فرهنگی.
ـ ــــــــــــــــــــــــ (1360) تذکرهالاولیاء، تصحیح محمّد استعلامی، چ سوم، تهران: زوّار.
ـ ـــــــــــــــــــــــــ (1386) مختارنامه، تصحیح محمدرضا شفیعیکدکنی، چ سوم، تهران: سخن.
ـ ـــــــــــــــــــــــــ (1384) منطقالطیر، ـــــــــــــــــــــــــــــ، چ دوم، تهران: سخن.
ـ ـــــــــــــــــــــــــ (1388) الاهینامه، ـــــــــــــــــــــــــــــــ، چ چهارم، تهران: سخن.
ـ ـــــــــــــــــــــــــ (1388) اسرارنامه، ـــــــــــــــــــــــــــــــ، چ چهارم، تهران: سخن.
ـ ـــــــــــــــــــــــــ (1386) مصیبتنامه، ـــــــــــــــــــــــــــــ، چ دوم، تهران: سخن.
ـ کامو، آلبر (1349) فلسفۀ پوچی، ترجمۀ محمد غیاثی، چ؟، تهران: پیام.
ـ کونگ، هانس (1391) هنر زیستن، ترجمۀ حسن قنبری، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
ـ مارسل، گابریل (1388) انسان مسألهگون، ترجمۀ بیتا شمسینی، تهران: ققنوس.
ـ مطهري، مرتضي (1389) مجموعه آثار، ج28، چاپ چهارم، تهران: انتشارات صدرا.
ـ مكارم شيرازي، ناصر (1377) اخلاق در قرآن، ج1، چاپ اول، قم: مدرسه امام علي بن ابي طالب.
ـ نیگل، تامس (1392) اینها همه یعنی چه؟، ترجمة جواد حیدری، تهران: نگاه معاصر.
ـ هنفلینگ، اسوالد (1396) در جست¬وجوی معنا، ترجمة امیرحسین خداپرست و غزاله حجتی، چ دوم، تهران: نشر کرگدن