رابطه بین فرهنگ سازمانی با اثربخشی مدرسه از دیدگاه مدیران و دبیران مدارس متوسطه شهر شیراز
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشفرشاد عامری فر 1 , جعفر جهانی 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز.
2 - استادیار دانشگاه شیراز
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, اثربخشی مدرسه, توجه به خطرپذیری, توجه به هدف, توجه به تیم و شبکه کاری, توجه به اعضای سازمان و توجه به پیشرفت,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و اثربخشی مدرسه از دیدگاه مدیران و دبیران مدارس متوسطه شهر شیراز است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل تمامی مدیران و دبیران مدارس متوسطه شهر شیراز بوده، که در سال تحصیلی 89-88 مشغول به کار بودهاند. برای انتخاب گروه نمونه، از روش نمونهگیری تصادفی سهمیهای استفاده شد که در مجموع 300 نفر (60 مدیر و 240 دبیر زن و مرد) انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای فرهنگ سازمانی جلیلی Jalili,2006)) و مدل اثربخشی سرجیووانی میباشد. دادههای بدست آمده از پرسشنامه با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی با کمک نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج بدست آمده نشان داد که: الف) رابطه معنیداری بین فرهنگ سازمانی و مؤلفههای فرهنگ سازمانی و اثربخشی مدرسه وجود دارد. ب) از میان مؤلفههای فرهنگ سازمانی، مؤلفه توجه به تیم و شبکه کاری و مؤلفه توجه به پیشرفت، بهگونه معنیداری پیش بینی کننده اثربخشی مدرسه هستند. ج) از دیدگاه مدیران مدارس متوسطه، مؤلفه توجه به تیم و شبکه کاری و مؤلفه توجه به پیشرفت بهگونه معنیداری پیش بینی کننده اثربخشی مدرسه هستند. د) از دیدگاه دبیران مدارس متوسطه، مؤلفه توجه به تیم و شبکه کاری و مؤلفه توجه به هدف بهگونه معنیداری پیش بینی کننده اثربخشی مدرسه هستند. ه) تفاوت معنیداری میان دیدگاه مدیران و دبیران در مورد رابطه بین فرهنگ سازمانی و اثربخشی مدرسه وجود ندارد.
This study aimed to investigate the relationship between organizational culture and school effectiveness from the viewpoints of high school principals and teachers working in Shiraz. Research method in this survey was descriptive and correlational. From among the principals and teachers working in Shiraz in the academic year 88-89, 300 (60 principals and 240 teachers) respondents were selected through stratified sampling. Two scales of “organizational culture” and “school effectiveness” were used to collect data. The results indicated that: a. There was a significant relationship among organizational culture and school effectiveness and organizational culture variables. b. From among all variables of organizational culture, attention to teamwork and development could significantly predict school effectiveness. b. From the viewpoints of high school principals, attention to teamwork and development could significantly predict school effectiveness. d. From the point of view of teachers, attention to teamwork and aim could significantly account for school effectiveness. e. There was no significant difference between principals and teachers’ views about the relationship between organizational culture and school effectiveness.