رابطه بین فرهنگ سازمانی با اثربخشی مدرسه از دیدگاه مدیران و دبیران مدارس متوسطه شهر شیراز
الموضوعات :فرشاد عامری فر 1 , جعفر جهانی 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز.
2 - استادیار دانشگاه شیراز
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, اثربخشی مدرسه, توجه به خطرپذیری, توجه به هدف, توجه به تیم و شبکه کاری, توجه به اعضای سازمان و توجه به پیشرفت,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و اثربخشی مدرسه از دیدگاه مدیران و دبیران مدارس متوسطه شهر شیراز است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل تمامی مدیران و دبیران مدارس متوسطه شهر شیراز بوده، که در سال تحصیلی 89-88 مشغول به کار بودهاند. برای انتخاب گروه نمونه، از روش نمونهگیری تصادفی سهمیهای استفاده شد که در مجموع 300 نفر (60 مدیر و 240 دبیر زن و مرد) انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای فرهنگ سازمانی جلیلی Jalili,2006)) و مدل اثربخشی سرجیووانی میباشد. دادههای بدست آمده از پرسشنامه با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی با کمک نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج بدست آمده نشان داد که: الف) رابطه معنیداری بین فرهنگ سازمانی و مؤلفههای فرهنگ سازمانی و اثربخشی مدرسه وجود دارد. ب) از میان مؤلفههای فرهنگ سازمانی، مؤلفه توجه به تیم و شبکه کاری و مؤلفه توجه به پیشرفت، بهگونه معنیداری پیش بینی کننده اثربخشی مدرسه هستند. ج) از دیدگاه مدیران مدارس متوسطه، مؤلفه توجه به تیم و شبکه کاری و مؤلفه توجه به پیشرفت بهگونه معنیداری پیش بینی کننده اثربخشی مدرسه هستند. د) از دیدگاه دبیران مدارس متوسطه، مؤلفه توجه به تیم و شبکه کاری و مؤلفه توجه به هدف بهگونه معنیداری پیش بینی کننده اثربخشی مدرسه هستند. ه) تفاوت معنیداری میان دیدگاه مدیران و دبیران در مورد رابطه بین فرهنگ سازمانی و اثربخشی مدرسه وجود ندارد.