بررسی کارکردهای شاخص توانمند ساز مدل تعالی سازمانی در آمـوزش و پـرورش شهرستان ساری
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمحمد صالحی 1 , محمد حاجی زاد 2 , سید ابراهیم موسوی 3
1 - دانشیار و عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
2 - عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا
3 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
کلید واژه: منابع انسانی, شاخص توانمند ساز مدل تعالی سازمانی, رهبری, خط مشی واستراتژی, مشارکت ها, منابع, فرایندها,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بــررسی کارکردهای شاخص توانمند ساز مدل تعالی سازمانی درآموزش و پرورش شهرستان ساری انجام شده است. این پژوهش ازنوع کاربردی ودرچارچوب روش توصیفی از نوع زمینه یابی بوده وجامعه آماری پژوهش شامـل کلیه کارکنان آمــوزش و پــرورش شهرستان ساری به تعداد 300نفر بوده است. نمونه شامل کارکنان آموزش و پـرورش شهرستان ساری، مدیریت آموزش و پرورش ناحیه ی 1و 2، مناطق چهاردانگه، دودانگه و میاندرود بوده است. در ضمن، با توجه به جـدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 170نفــر انتخاب گردید. روش نمونه گیری آن به صورت تصادفـی ساده است. برای گردآوری داده ها نیز از روش کتابخانهای و میدانی استفاده شد. در روش میدانی پرسشنامه بسته پاسخ با 25 گویه در مقیاس رتبه ای 1 تا 9 تنظیم گردید که معیارهای توانمندساز را مورد سنجش و اندازه گیری قرار داده است. داده های جمع آوری شده نیز در محیط SPSS طبقه بندی و برای تأیید یا رد فرضیه پژوهش از آزمونT تک نمونه ای استفاده شد. نتایج نشان دادند کارکردهای شاخص توانمندساز (رهبری، خط مشی و استراتژی، منابع انسانی، شراکت ها و منابع، فرآیندها در آموزش و پرورش مثبت و از وضعیت مطلوب برخوردار است.
This study aimed to study main empowering functions of the organizational excellence model in Sari education organization. This study was of applied research type which used descriptive method. The sampling frame included all staff of the education organization (N=300) in Sari including district one and two, Dodangeh, Chardangeh, and Miandorod. As suggested by Morgan’s table 170 respondents were sampled through simple random sampling method. In order to collect data a use was made of library and survey research methods. A use was made of a closed-ended questionnaire (including 25 items) with a 9-point scale to tap into empowering criteria. Data were analyzed using SPSS and in order to refute or confirm the hypothesis one-sample t-test was employed. The results showed that functional indicators of empowerment (leadership, policy and strategy, human resources, and partnering resources) were positive and satisfactory in education organization.