بررسی کارکردهای شاخص توانمند ساز مدل تعالی سازمانی در آمـوزش و پـرورش شهرستان ساری
الموضوعات :محمد صالحی 1 , محمد حاجی زاد 2 , سید ابراهیم موسوی 3
1 - دانشیار و عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
2 - عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا
3 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
الکلمات المفتاحية: منابع انسانی, شاخص توانمند ساز مدل تعالی سازمانی, رهبری, خط مشی واستراتژی, مشارکت ها, منابع, فرایندها,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بــررسی کارکردهای شاخص توانمند ساز مدل تعالی سازمانی درآموزش و پرورش شهرستان ساری انجام شده است. این پژوهش ازنوع کاربردی ودرچارچوب روش توصیفی از نوع زمینه یابی بوده وجامعه آماری پژوهش شامـل کلیه کارکنان آمــوزش و پــرورش شهرستان ساری به تعداد 300نفر بوده است. نمونه شامل کارکنان آموزش و پـرورش شهرستان ساری، مدیریت آموزش و پرورش ناحیه ی 1و 2، مناطق چهاردانگه، دودانگه و میاندرود بوده است. در ضمن، با توجه به جـدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 170نفــر انتخاب گردید. روش نمونه گیری آن به صورت تصادفـی ساده است. برای گردآوری داده ها نیز از روش کتابخانهای و میدانی استفاده شد. در روش میدانی پرسشنامه بسته پاسخ با 25 گویه در مقیاس رتبه ای 1 تا 9 تنظیم گردید که معیارهای توانمندساز را مورد سنجش و اندازه گیری قرار داده است. داده های جمع آوری شده نیز در محیط SPSS طبقه بندی و برای تأیید یا رد فرضیه پژوهش از آزمونT تک نمونه ای استفاده شد. نتایج نشان دادند کارکردهای شاخص توانمندساز (رهبری، خط مشی و استراتژی، منابع انسانی، شراکت ها و منابع، فرآیندها در آموزش و پرورش مثبت و از وضعیت مطلوب برخوردار است.