بررسی تفاوت ادراک مدیران و دبیران مقطع متوسطه از عوامل انگیزش شغلی بر اساس نظریه آلدرفر
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشقدرت الله محمدی 1 , هادی پورشافعی 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز
2 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بیرجند
کلید واژه: مدیران, انگیزش شغلی, تفاوت ادراک, دبیران,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی تفاوت ادراک مدیران و دبیران از عوامل انگیزششغلی دبیران صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی مدیران و دبیران مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهرستانهای لامرد و مهر (82 مدیر و 265 دبیر) در سال تحصیلی 90-91 بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران (68 نفر مدیر و 157 نفر معلم) و با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای بدست آمد. برای گردآوری اطلاعات از مدیران و دبیران، از پرسشنامه محققساخته شامل 12 سوال که نیازهای وجود، تعلق و رشد را میسنجید و بر اساس نظریه آلدرفر تهیه شده بود، استفاده گردید. روایی محتوایی و ظاهری آن به تایید متخصصان رسید. و نتایج مربوط به پایایی آن که حاصل اجرای آزمون آلفای کرونباخ بود، برای مدیران 83/0 و برای دبیران 79/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و تحلیل واریانس دو عاملی (دو طرفه) صورت گرفت. نتایج پژوهش در سطح معنیداری 05/0 نشان داد که بین ادراک مدیران و دبیران از عوامل انگیزشی در نیازهای وجود، و از لحاظ جنسیت و سطح تحصیلات تفاوت معنیداری وجود ندارد. اما بین ادراک مدیران و دبیران از عوامل انگیزشی در نیازهای تعلق و رشد، و با سابقه کار مختلف، تفاوت معنیداری وجود دارد، بطوری که میانگین ادراک مدیران از عوامل انگیزشی در نیازهای تعلق و رشد از دبیران بیشتر است.با توجه به یافتههای پژوهش، در نیازهای تعلق و رشد، شکاف بیشتری بین ادراک مدیران و دبیران از عوامل انگیزشی وجود دارد.
This study aimed to compare the perceptions of principles’ and teachers’ about teacher job motivation factors. This study was a descriptive survey. The population of this descriptive survey included all high school teachers and principals of Lamerd and Mohr city (82 principals and 265 teachers) in the school year 90-91. A sample of 68 principals and 152 teachers was drawn based on Cochran formula using random cluster sampling. In order to collect data a researcher-made questionnaire involving 12 items concerned with existence needs, membership, and growth was developed drawing upon Alderfer’s theory. The face and content validity of the instrument was approved by a panel of experts. Its Cronbach's alpha reliability coefficient for principals and teachers were 0.83 and 0.79 respectively. Descriptive and inferential statistics and ANOVA were used to analyze data. The results indicated that whereas there was no significant difference between the perception of principals and teachers towards existence needs in relation to gender and education, there was a significant difference as regards membership and growth needs.