بررسی تفاوت ادراک مدیران و دبیران مقطع متوسطه از عوامل انگیزش شغلی بر اساس نظریه آلدرفر
الموضوعات :قدرت الله محمدی 1 , هادی پورشافعی 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز
2 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بیرجند
الکلمات المفتاحية: مدیران, انگیزش شغلی, تفاوت ادراک, دبیران,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی تفاوت ادراک مدیران و دبیران از عوامل انگیزششغلی دبیران صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی مدیران و دبیران مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهرستانهای لامرد و مهر (82 مدیر و 265 دبیر) در سال تحصیلی 90-91 بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران (68 نفر مدیر و 157 نفر معلم) و با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای بدست آمد. برای گردآوری اطلاعات از مدیران و دبیران، از پرسشنامه محققساخته شامل 12 سوال که نیازهای وجود، تعلق و رشد را میسنجید و بر اساس نظریه آلدرفر تهیه شده بود، استفاده گردید. روایی محتوایی و ظاهری آن به تایید متخصصان رسید. و نتایج مربوط به پایایی آن که حاصل اجرای آزمون آلفای کرونباخ بود، برای مدیران 83/0 و برای دبیران 79/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و تحلیل واریانس دو عاملی (دو طرفه) صورت گرفت. نتایج پژوهش در سطح معنیداری 05/0 نشان داد که بین ادراک مدیران و دبیران از عوامل انگیزشی در نیازهای وجود، و از لحاظ جنسیت و سطح تحصیلات تفاوت معنیداری وجود ندارد. اما بین ادراک مدیران و دبیران از عوامل انگیزشی در نیازهای تعلق و رشد، و با سابقه کار مختلف، تفاوت معنیداری وجود دارد، بطوری که میانگین ادراک مدیران از عوامل انگیزشی در نیازهای تعلق و رشد از دبیران بیشتر است.با توجه به یافتههای پژوهش، در نیازهای تعلق و رشد، شکاف بیشتری بین ادراک مدیران و دبیران از عوامل انگیزشی وجود دارد.