بررسی میزان سلامت سازمانی مدارس شهرستان های استان تهران براساس الگوی هوی و فیلدمن
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
1 - استادیار و عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی-واحد گرمسار
کلید واژه: سلامت سازمانی, هوی و فیلدمن,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر مطالعه و مقایسه ی سلامت سازمانی مدارس شهرستان های 86 بود. پژوهش به شیوه ی توصیفی (پیمایشی) انجام شد . - استان تهران در سال تحصیلی 87 جامعه ی آماری پژوهش کلیه معلمان شاغل به تدریس در مدارس شهرستان های استان تهران به تعداد 31000 نفر بودند. حجم نمونه 704 نفر برآورد گردید. شیوه ی نمونه گیری خوشه ای هوی و OHI و تصادفی طبقه ای بود. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه سلامت سازمانی همکاران ( 1998 ) استفاده شد. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون های ناپارامتریک مان – ویتنی ، آزمون کروسکال – والیس و U نظیر آزمون نسبت (دو جمله ای) ، آزمون آزمون رتبه ای فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد که : 1- سلامت سازمانی مدارس از نظر معلمان در حد مناسب است. 2- مدارس متوسطه نسبت به سایر مدارس از سلامت سازمانی پایین تری برخوردار هستند . 3- مدارس غیرانتفاعی نسبت به مدارس دولتی از سلامت سازمانی بالاتری برخوردار هستند. 4- مدارس دخترانه نسبت به مدارس پسرانه از سلامت سازمانی بالاتری برخوردار هستند. 5- بین شهرستان ها ی استان از لحاظ سلامت سازمانی مدارس تفاوت معنادار وجود دارد. 6- بین مدرک تحصیلی معلمان و ارزیابی آنان از سلامت سازمانی مدارس رابط هی معکوس و معنادار وجود دارد. 7- معلمان زن مدارس را سالم تر از مردان ارزیابی نموده اند. 8- معلمان رسمی و غیررسمی (حق التدریس و پیمانی) سلامت سازمانی مدارس را یکسان ارزیابی نموده اند . 9- سابقه ی تدریس معلمان تأثیری در ارزیابی آنان از سلامت سازمانی مدارس نداشت هاست.
The purpose of the study was to address the organizational health of schools in Tehran in the school year 1386-1387. This survey study involved 690 participants (female=413 and male=277) selected through cluster and stratified random sampling from among a total of 31000 teachers working in Tehran. A use was made of Organizational Health Inventory (OHI) to collect data. The data were analyzed using several nonparametric tests including binominal, Mann-Whitey, Kruskal-Wallis and Friedman tests. The major findings of the study were as follows: 1) schools’ organizational health was appropriate, 2) high schools’ organizational health was the lowest among the schools, 3) nonprofit schools’ organizational health was higher than that of public schools, 4) organizational health of girls’ schools was higher than that of boys’ schools, 5) there was a significant difference among cities as regards organizational health, 6) there was a significantly negative relationship between teachers’ education level and their assessment of the schools’ organizational health, 7) female teachers rated schools’ organizational health higher than male teachers, 8) fulltime and part-time teachers had equal evaluation of the schools’ organizational health, and 9) teaching experience of the teachers did not affect their evaluation of the schools’ organizational health.