بررسی میزان سلامت سازمانی مدارس شهرستان های استان تهران براساس الگوی هوی و فیلدمن
الموضوعات :
1 - استادیار و عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی-واحد گرمسار
الکلمات المفتاحية: سلامت سازمانی, هوی و فیلدمن,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر مطالعه و مقایسه ی سلامت سازمانی مدارس شهرستان های 86 بود. پژوهش به شیوه ی توصیفی (پیمایشی) انجام شد . - استان تهران در سال تحصیلی 87 جامعه ی آماری پژوهش کلیه معلمان شاغل به تدریس در مدارس شهرستان های استان تهران به تعداد 31000 نفر بودند. حجم نمونه 704 نفر برآورد گردید. شیوه ی نمونه گیری خوشه ای هوی و OHI و تصادفی طبقه ای بود. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه سلامت سازمانی همکاران ( 1998 ) استفاده شد. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون های ناپارامتریک مان – ویتنی ، آزمون کروسکال – والیس و U نظیر آزمون نسبت (دو جمله ای) ، آزمون آزمون رتبه ای فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد که : 1- سلامت سازمانی مدارس از نظر معلمان در حد مناسب است. 2- مدارس متوسطه نسبت به سایر مدارس از سلامت سازمانی پایین تری برخوردار هستند . 3- مدارس غیرانتفاعی نسبت به مدارس دولتی از سلامت سازمانی بالاتری برخوردار هستند. 4- مدارس دخترانه نسبت به مدارس پسرانه از سلامت سازمانی بالاتری برخوردار هستند. 5- بین شهرستان ها ی استان از لحاظ سلامت سازمانی مدارس تفاوت معنادار وجود دارد. 6- بین مدرک تحصیلی معلمان و ارزیابی آنان از سلامت سازمانی مدارس رابط هی معکوس و معنادار وجود دارد. 7- معلمان زن مدارس را سالم تر از مردان ارزیابی نموده اند. 8- معلمان رسمی و غیررسمی (حق التدریس و پیمانی) سلامت سازمانی مدارس را یکسان ارزیابی نموده اند . 9- سابقه ی تدریس معلمان تأثیری در ارزیابی آنان از سلامت سازمانی مدارس نداشت هاست.