تاثیر آموزش سازندهگرا بر میسان رضایت و یادگیری شرکتکنندگان در دوره های آموزش مداوم پسشکی مبتنی بر وب
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشسمیه ابراهیمی کوشکمهدی 1 , مرتضی کرمی 2 , محمدرضا آهنچیان 3 , پگاه مسنن مظفری 4
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی ، دانشگاه فردوسی مشهد
4 - استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد
کلید واژه: یادگیری, رضایت, یادگیری مبتنی بر وب, نظریه سازنده گرایی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، بررسی میزان تاثیر آموزش مبتنی بر وب بر اساس نظریهی سازندهگرایی بر میزان رضایت و یادگیری شرکت کنندگان در دورههای آموزش مداوم پزشکی بود. این پژوهش به روش آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه مقایسه انجام شد. جامعه پژوهش به تعداد 1750 نفر شامل تمامی پزشکان تحت شمول آموزش مداوم که در تابستان 1391 در30 دوره آموزش مداوم مبتنی بر وب ثبت نام کرده بودند، بود. با روش نمونهگیری تصادفی، دوره "پروفیلاکسی آنتی بیوتیک در دندانپزشکی" با حجم 40 نفر انتخاب گردید و با استفاده از جدول اعداد تصادفی افراد در دو گروه 20 نفری آزمایش و مقایسه گمارش شدند. ابزارهای گردآوری دادهها، یک آزمون مدرس ساخته بود که پس از احراز روایی محتوایی و پایایی با فرمول کودریچاردسون 80/0 در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون اجرا گردید، ابزار دیگر پرسشنامه محقق ساخته رضایت سنج بود که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 93/0 و روایی محتوایی آن توسط متخصصان تعیین شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آنکووا و مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه کلی پژوهش نشان داد که: بین پسآزمون گروههای آزمایش و مقایسه پس از اجرای دوره طراحی شده با رویکرد سازنده گرا، تفاوتی معنادار مشاهده گردید. همچنین فراگیران در گروه آزمایش رضایت بیشتر و میزان یادگیری بالاتری نسبت به گروه مقایسه داشتهاند. استفاده از نظریه سازندهگرا به دلیل ایجاد محیط یادگیری جذاب، تعاملی و مشارکتی و همچنین به دلیل توجه به نیازها و ویژگیهای فراگیران در این مدل، آموزش را از اثربخشی بالاتری برخوردار میگرداند.
This study aimed to investigate the effectiveness of constructivist education on participants’ satisfaction and learning in web-based continuing medical education courses. The study followed an experimental pretest-posttest control-group design. The sampling frame of the study included general dentists (N=1750) who participated in web-based continuing medical education in Mashhad University of Medical Sciences (MUMS). They enrolled in one of the 30 Web-based continuing education courses in the summer of 2012. From among the participants, a sample of 40 was selected randomly and then using random numbers were assigned to two groups of 20 as the experimental and control group. A trainer-made test with approved face and content validity and Kuder-Richardson reliability of 0.80 was used to evaluating the participants’ learning rate. In addition, in order to assess their satisfaction, a use was made of a validated researcher-made questionnaire with Cronbach’s alpha of 0.93. Data was analyzed employing descriptive and inferential statistics (MANOVA and ANCOVA). The results revealed that there was a significant difference between the posttest scores of the control and experimental groups. Thus, it was concluded that applying the constructivist theory for medical education in a web-based continuing education could enhance the learning rate and satisfaction of participants. It was indicated that the constructivist education could make the course more effective because of its capability to create an attractive, interactive and cooperative learning environments and also by taking into account the learning needs of participants and their characteristics.