تاثیر آموزش سازندهگرا بر میسان رضایت و یادگیری شرکتکنندگان در دوره های آموزش مداوم پسشکی مبتنی بر وب
الموضوعات :سمیه ابراهیمی کوشکمهدی 1 , مرتضی کرمی 2 , محمدرضا آهنچیان 3 , پگاه مسنن مظفری 4
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی ، دانشگاه فردوسی مشهد
4 - استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد
الکلمات المفتاحية: یادگیری, رضایت, یادگیری مبتنی بر وب, نظریه سازنده گرایی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، بررسی میزان تاثیر آموزش مبتنی بر وب بر اساس نظریهی سازندهگرایی بر میزان رضایت و یادگیری شرکت کنندگان در دورههای آموزش مداوم پزشکی بود. این پژوهش به روش آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه مقایسه انجام شد. جامعه پژوهش به تعداد 1750 نفر شامل تمامی پزشکان تحت شمول آموزش مداوم که در تابستان 1391 در30 دوره آموزش مداوم مبتنی بر وب ثبت نام کرده بودند، بود. با روش نمونهگیری تصادفی، دوره "پروفیلاکسی آنتی بیوتیک در دندانپزشکی" با حجم 40 نفر انتخاب گردید و با استفاده از جدول اعداد تصادفی افراد در دو گروه 20 نفری آزمایش و مقایسه گمارش شدند. ابزارهای گردآوری دادهها، یک آزمون مدرس ساخته بود که پس از احراز روایی محتوایی و پایایی با فرمول کودریچاردسون 80/0 در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون اجرا گردید، ابزار دیگر پرسشنامه محقق ساخته رضایت سنج بود که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 93/0 و روایی محتوایی آن توسط متخصصان تعیین شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آنکووا و مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه کلی پژوهش نشان داد که: بین پسآزمون گروههای آزمایش و مقایسه پس از اجرای دوره طراحی شده با رویکرد سازنده گرا، تفاوتی معنادار مشاهده گردید. همچنین فراگیران در گروه آزمایش رضایت بیشتر و میزان یادگیری بالاتری نسبت به گروه مقایسه داشتهاند. استفاده از نظریه سازندهگرا به دلیل ایجاد محیط یادگیری جذاب، تعاملی و مشارکتی و همچنین به دلیل توجه به نیازها و ویژگیهای فراگیران در این مدل، آموزش را از اثربخشی بالاتری برخوردار میگرداند.