آسیبشناسی نظام ارزشیابی توصیفی و ارائه الگوی مناسب در دورهی ابتدایی آموزشوپرورش استان البرز
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشرویا نجاریان 1 , امیرحسین مهدیزاده 2 , ناهید شفیعی 3 , نادر برزگر 4 , بتول فقیه آرام 5
1 - دانش آموخته دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران.
2 - استادیار، گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران.
3 - استادیار،گروه علوم تربیتی،دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی،واحد اسلامشهر،دانشگاه آزاد اسلامی،اسلامشهر،ایران
4 - مدیریت آموزشی. دانشگاه ازاد اسلامی. واحد اسلامشهر،تهران، ایران. مدیر گروه علوم تربیتی
5 - استادیار، گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران.
کلید واژه: آسیبشناسی, آموزشوپرورش, نظام ارزشیابی توصیفی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: در نظام جدید آموزشوپرورش ارزشیابی توصیفی نقش مهمی ایفا میکند. درواقع ارزشیابی توصیفی نگاه جدیدی به نقش معلم، نقش دانشآموز و جایگاه ارزشیابی در فرایند یاددهی- یادگیری دارد. هدف از تحقیق حاضر آسیبشناسی نظام ارزشیابی توصیفی و ارائه الگوی مناسب در دورهی ابتدایی آموزشوپرورش (مورد مطالعه استان البرز) بود.
روش شناسی پژوهش: روش پژوهش از نظر طرح کیفی از نوع داده بنیاد، خودظهور بود. جامعه آماری پژوهش شامل (صاحبنظران یا خبرگان و متخصصان آسیبشناسی نظام ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی) بودند، حجم نمونه با درنظرگرفتن قانون اشباع تعداد 21 نفر با روش نمونهگیری هدفمند (آگاهانه) گلوله برفی تعیین شد. روش جمعآوری اطلاعات به روش کتابخانهای، و ابزار اندازهگیری بصورت مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از کدگذاری استفاده شده است.
یافتهها: براساس مدل پارادایمی الگوی نظام ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی با توجه به آسیبهای موجود آموزشوپرورش استان البرز دارای 20 مقوله اصلی و 72 مقوله فرعی از بین 236 مفهوم باز است مورد تایید میباشد و میتواند در حوزه ارزشیابی توصیفی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین نشان داد که مقولههای محوری، علی، راهبردی، زمینهای، واسطهای و پیامدی شناساییشده در الگوی ارزشیابی توصیفی از نظر متخصصان دارای اعتبار بالایی است و مورد تایید است.
بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد الگوی طراحیشده برای نظام ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی با توجه به آسیبهای موجود در آموزشوپرورش استان البرز را مورد تایید قرار میدهد.
Introduction: Descriptive evaluation plays an important role in the new education system. In fact, descriptive evaluation has a new look at the role of the teacher, the role of the student and the place of evaluation in the teaching-learning process. The aim of the present research was the pathology of the descriptive evaluation system and providing a suitable model in the primary education period (the case study of Alborz province).
research methodology: The research method was self-emergent in terms of the qualitative design of the foundation's data type. The statistical population of the research included (experts or experts and pathology specialists of the descriptive evaluation system in the elementary school), the sample size was determined by taking into account the law of saturation, the number of 21 people with a purposeful (informed) snowball sampling method. The data collection method was library method, and the measurement tool was semi-structured interview. In order to analyze the data, coding was used.
Findings: Based on the paradigm model of the descriptive evaluation system model in the elementary school, according to the existing damage of education in Alborz province, it has 20 main categories and 72 subcategories out of 236 open concepts, it is approved and can be used in the field of descriptive evaluation. It also showed that the central, causal, strategic, contextual, mediating and consequential categories identified in the descriptive evaluation model have high credibility and are approved by experts.
Conclusion: It seems that the model designed for the descriptive evaluation system in the primary period is approved with regard to the existing damages in the education of Alborz province.
_||_