ارائه مدلی جهت عملیاتی سازی محتوای آموزش کشاورزی در برنامه درسی دانشگاهی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
1 - گروه آموزشی علوم تربیتی،دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات،تهران،ایران
کلید واژه: آموزش کشاورزی, محتوای آموزش کشاورزی, فرآیند تحول, سازمان جهاد کشاورزی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه الگویی جهت عملیاتی سازی محتوای آموزش کشاورزی دربرنامه درسی دانشگاهی میباشد. پژوهش حاضر بر حسب هدف یک تحقیق کاربردی است و از نظر نوع داده، یک پژوهش آمیخته،با رویکرد اکتشافی میباشد.جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 15 نفر ازخبرگان دانشکده های کشاورزی دانشگاه تهران و آزاد علوم و تحقیقات تهران در سال 1401بوده که از بین آنها و به روش هدفمند 12 نفر به روش نمونه گیری غیر احتمالی ، انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعه آماری پژوهش شامل 200 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی بوده(70 مدیر و 130 کارشناس)، جهت تعیین نمونه آماری از روش نمونهگیری تصادفی و جهت تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده و نمونه آماری 132 نفر تعیین گردید. به منظور شناسایی عوامل از آمار استنباطی(ضریب مسیر و آماره t) و نرم افزار ,نسخه 21SPSS و Lisrel استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که محتوای آموزش کشاورزی در برنامه درسی دانشگاهی، اهداف، مقاصد، رسالتها و نیز ویژگیهای خاص خود را دارد و بیانگر این حقیقت است که این محتوا، مفهومی پیچیده و چندبعدی است که تحت تأثیر یک سری محورها است.
The purpose of the present research is to provide a model for operationalizing the content of agricultural education in the university curriculum. According to the purpose of this research, it is an applied research and the research method is a mixed one. The statistical community of the research in the qualitative part included 15 experts from the faculties of agriculture of Tehran University and Azad University of Science and Research in 1401, and among them, 12 people were were selected as research samples. In the quantitative part, the statistical population of the research included 200 managers and experts of the Agricultural Jihad Organization of Qazvin Province (70 managers and 130 experts), to determine the statistical sample using the random sampling method and to determine the sample size, the Cochran formula was used and the statistical sample was 132 people. It was determined. In order to identify factors, inferential statistics (path coefficient and t-statistics) and SPSS version 21 and Lisrel software were used. The results of the research indicate that the content of agricultural education in the university curriculum has its own goals, purposes, missions, and also its own characteristics, and it indicates the fact that this content is a complex and multidimensional concept that is influenced by a series of axes. These axes are organized in the form of operational planning model
_||_