ارایه مدل علی برای بهزیستی تحصیلی بر اساس حمایت تحصیلی، تاب آوری تحصیلی واشتیاق تحصیلی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشنجمه شامخی 1 , مریم کورش نیا 2 , مجید برزگر 3 , نادره سهرابی 4
1 - مربی ، مسئول مرکز مشاوره دانشگاه
2 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد مرودشت
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
4 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد مرودشت
کلید واژه: بهزیستی تحصیلی, اشتیاق تحصیلی, تاب آوری تحصیلی, حمایت تحصیلی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به منظوربررسی نقش واسطهگری تابآوری تحصیلی و اشتیاق تحصیلی در رابطهی
بین حمایت تحصیلی بر بهزیستی تحصیلی بر روی 540 نفراز دانش آموزان دختر و پسر دوره
متوسطه شهر شیرازدر سال تحصیلی (1401- 1400) ا نجام گرفت . اعضای نمونه با استفاده از
روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و مقیاسهای حمایت تحصیلی (ساندز و
پلانکت، 2005)، تابآوری تحصیلی (کسیدی، 2016)، اشتیاق تحصیلی (فردریکز و همکاران،
2004) و بهزیستی تحصیلی (تومینین- سوینی و همکاران، 2012) تکمیل نمودند.پس از جمع آوری داده
ها ،ارزیابی مدل پیشنهادی با روش معادلات ساختاری و استفاده از برنامه ایموس ، انجام گرفت. نتایج
تحلیل هاداده ها نشان دادکه تابآوری تحصیلی بین رابطه حمایت تحصیلی و اشتیاق تحصیلی نقش
واسطه گری معناداری دارد. اشتیاق تحصیلی بین رابطه تاب آوری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی نقش
واسطه گری معناداری دارد. همچنین تابآوری تحصیلی و اشتیاق تحصیلی به ترتیب بین حمایت
تحصیلی و بهزیستی تحصیلی نقش واسطه گری معناداری دارند. این یافته ها بدان معناست که حمایت
تحصیلی دانشآموزان را درجهت کسب تابآوری تحصیلی و انعطافپذیری در مقابل مشکلات و
چالشهای تحصیلی آماده میسازد و پس از کسب این مولفه روانشناختی شخص مشتاقانه و درگیرانه
نسبت به تحصیل و یادگیری عمل میکند و در نهایت بهزیستی تحصیلی را تجربه مینماید.
The present study was conducted in order to examine the mediating role of
academic resilience and academic engagement in the relationship between
academic support and academic well-being on 540 male and female high school
students in Shiraz city in the academic year (2001-2001). The sample members
were selected using a multi-stage cluster sampling method and the scales of
academic support (Sands and Plunkett, 2005), academic resilience (Cassidy, 2016),
academic engagement (Fredericks et al., 2004) and well-being study (Tominin-
Sweeney et al., 2012). After collecting the data, the evaluation of the proposed
model was done with the method of structural equations and using the Imus
program. The results of the data analysis showed that academic resilience has a
significant mediating role between the relationship between academic support and
academic engagement. Academic engagement has a significant mediating role
between the relationship between academic resilience and academic well-being.
Also, academic resilience and academic engagement play a significant mediating
role between academic support and academic well-being, respectively. These
findings mean that academic support prepares students to acquire academic
resilience and flexibility in the face of academic problems and challenges, and
after acquiring this psychological component, a person is engagement and
involved in education. And learning works and finally experiences academic well-
being.