نقشه راه بالنده سازی در فرایندهای آموزشی سیستمهای آموزش عالی(مطالعه موردی)
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشهوشنگ تقی زاده 1 , مصطفی ضیائی حاجی پیرلو 2
1 - استاد گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: آموزش عالی, روش دلفی, بالندگی سازمانی, نقشه راه بالندهسازی, مؤلفههای بالندگی,
چکیده مقاله :
در مطالعه حاضر، پس از بررسی و شناسایی مؤلفههای بالندگی سازمانی واحدهای منطقه13دانشگاه آزاد اسلامی، الگوی مفهومی در قالب نقشه راه بالندهسازی[1] ارائه شدهاست. جامعه تحت مطالعه، واحدهای منطقه13 دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. جمعآوری دادهها از طریق توزیع سه نوع پرسشنامه محققساخته صورت پذیرفتهاست که بررسی روایی و پایایی آنها، بر حسب نوع و ماهیت ابزار، با روشهای مختلفی مورد آزمون قرارگرفتهاست. پرسشنامه نوع اول با هدف شناسایی مؤلفههای بالندهساز برای جامعه مورد مطالعه، نوع دوم با هدف تعیین اولویت مؤلفههای بالندهساز با رویکرد دیماتل و نوع سوم جهت آزمون روایی الگوی تحقیق تهیه و توزیع شده است. شناسایی مؤلفههای بالندگی با رویکرد ترکیبی از نتایج مطالعات پیشین، روش دلفی و الگوسازی تحلیل مسیر انجام شدهاست. اولویتبندی مؤلفهها با با رویکرد دیماتل و بر اساس میزان شاخص نفوذ و اثر مؤلفهها انجام گرفته است. نهایتاً، با لحاظ نمودن یافتههای تحقیقات پیشین و خروجی روشهای بهکارگیری شده، الگوی نهایی پژوهش در قالب نقشهراه بالندهسازی برای جامعه مورد مطالعه ارائه شدهاست. الگوی مذکور با درجه تناسب29/4 و میزان مطلوبیت 95% توسط گروه خبره مورد تایید واقع شدهاست. نتیجه اصلی تحقیق، در قالب نقشهراه بالندهسازی برای جامعه تحت مطالعه در هشت دسته از عناصر اصلی مطرح شده که شامل موارد زیر است: "اهداف و فلسفه، مبانی نظری بالندگی، مؤلفههای بالندگی، فراگردهای اجرایی، تسهیلکنندهها، برونداد، بازخورد و چگونگی ارتباطات مابین اجزای الگو".
[1] Development Road Map
In the present study, after surveying and identifying the factors of organizational development (OD) for district 13 of Islamic Azad University, the conceptual model presented in shape of a development roadmap. The research community was district 13 of Islamic Azad University. Data collection was conducted through three kinds of questionnaires that surveying about those validities and reliabilities, based on type and nature of the instrument, tested on different methods. The first type of questionnaire to identifying the development factors, type II for determining the priorities with DEMATEL approach and type III for testing the research model developed and distributed. The development indices recognition performed with the respect of the previous studies, Delphi method and path modeling analysis techniques; and their Prioritization concluded by the DEMATEL systemic Method, according to the factors' influence/ influenced rate with respecting to the situation of research society. Eventually, regard to the previous research findings and outputs of the methods of the applied methods of this research, the final model of the research presented in the form of development road map for the understudied organization. The model has been proved from the expert group with 4.29 fitting degree and 95% Desirability. Data collecting concluded according to the concept of Delphi technique with three different kinds of the questionnaire. Validity and reliability of the questionnaires have been probed with different methods regarding the type and nature of them. The main conclusion of the study has been presented in the form of development road map for understudied community in the eight main elements: "the goals and philosophy, the theoretical framework of development, development factors, executive processes, outputs, feedback and the communications between the components".
