نقشه راه بالنده سازی در فرایندهای آموزشی سیستمهای آموزش عالی(مطالعه موردی)
الموضوعات :هوشنگ تقی زاده 1 , مصطفی ضیائی حاجی پیرلو 2
1 - استاد گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش عالی, روش دلفی, بالندگی سازمانی, نقشه راه بالندهسازی, مؤلفههای بالندگی,
ملخص المقالة :
در مطالعه حاضر، پس از بررسی و شناسایی مؤلفههای بالندگی سازمانی واحدهای منطقه13دانشگاه آزاد اسلامی، الگوی مفهومی در قالب نقشه راه بالندهسازی[1] ارائه شدهاست. جامعه تحت مطالعه، واحدهای منطقه13 دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. جمعآوری دادهها از طریق توزیع سه نوع پرسشنامه محققساخته صورت پذیرفتهاست که بررسی روایی و پایایی آنها، بر حسب نوع و ماهیت ابزار، با روشهای مختلفی مورد آزمون قرارگرفتهاست. پرسشنامه نوع اول با هدف شناسایی مؤلفههای بالندهساز برای جامعه مورد مطالعه، نوع دوم با هدف تعیین اولویت مؤلفههای بالندهساز با رویکرد دیماتل و نوع سوم جهت آزمون روایی الگوی تحقیق تهیه و توزیع شده است. شناسایی مؤلفههای بالندگی با رویکرد ترکیبی از نتایج مطالعات پیشین، روش دلفی و الگوسازی تحلیل مسیر انجام شدهاست. اولویتبندی مؤلفهها با با رویکرد دیماتل و بر اساس میزان شاخص نفوذ و اثر مؤلفهها انجام گرفته است. نهایتاً، با لحاظ نمودن یافتههای تحقیقات پیشین و خروجی روشهای بهکارگیری شده، الگوی نهایی پژوهش در قالب نقشهراه بالندهسازی برای جامعه مورد مطالعه ارائه شدهاست. الگوی مذکور با درجه تناسب29/4 و میزان مطلوبیت 95% توسط گروه خبره مورد تایید واقع شدهاست. نتیجه اصلی تحقیق، در قالب نقشهراه بالندهسازی برای جامعه تحت مطالعه در هشت دسته از عناصر اصلی مطرح شده که شامل موارد زیر است: "اهداف و فلسفه، مبانی نظری بالندگی، مؤلفههای بالندگی، فراگردهای اجرایی، تسهیلکنندهها، برونداد، بازخورد و چگونگی ارتباطات مابین اجزای الگو".
[1] Development Road Map
- Beckhard, R. (1969). Organization Development: Strategies and Models, Addison Wesley.
- Boonstra, J.J. (2004). Dynamics of Organizational Change and Learning, John Wiley Sons, Ltd., ISBN 0-471-87737-9.
- Burke, W.W. (1982). Organization Development: Principles and Practices”. Glenview IL: Scott, Foresman, New York.
- Bushe, G.R. & Marshak, R.J. (2009). Revisioning Organization Development Diagnostic and Dialogic Premises, the Journal of Applied Behavioral Science, Vol. 45(3): 348-368.
- Choua, S.W. & Chen, P.Y. (2009). The Influence of Individual Differences on Continuance Intentions of Enterprise Resource Planning (ERP), Int. J. Human-Computer Studies, 67:484-496.
- Docherty, P., Kira, M., Abraham, B. & Shani, R. (2009). Organizational Development for Social Sustainability in Work Systems, Research in Organizational Change and Development, Emerald Group Publishing Limited, Vol. 17: 77-144.
- Egan, T.M. (2002). Organization Development: An Examination of Definitions and Dependent Variables, Organization Development Journal, 20 (2): 59-70.
- Gudergan, S.P., Ringle, C.M., Wende, S., Will, A. (2008). Confirmatory Tetrad Analysis In PLS Path Modeling, Journal of Business Research, 61 (12):1238-1249.
- Hair, J.F., Ringle, C.M., & Sarstedt, M. (2013). Editorial Partial Least Squares Structural Equation Modeling: Rigorous Applications, Better Results and Higher Acceptance, Long Range Planning, Vol.46:1-12.
- Heydari cherudeh, M. (2010). The Validity and Reliability Evaluation Guideline for Cultural and Social Science, the Jahad publications, Mashhad. (In Persian).
- Laursen, E. (2011). Organizational Learning through Development Projects, International Journal of Manpower, Vol. 3 (5/6):567- 580.
- Mcardle, K. L., & Reason, P. (2006). Action Research and Organization Development, Thousand Oaks: Sage Publications.
- Mclean, G.N. (2006). Organization Development: Principles, Processes, Performance, Berrett-Koehler Publishers, New York, Ltd.
- Momeni, M. & Faal Ghayyumi, A. (2010). Statistical Analyzes with Using SPSS, Tehran, New Book Publications. (In Persian).
- Mulholland, P., Zdrahal, Z., & Domingue, J. (2005). Supporting Continuous Learning in a Large Organization the Role of Group and Organizational Perspectives, Applied Ergonomics, 36: 127–134.
- Mulili, B.M., Wong, P. (2011). Continuous Organizational Dev elopment, Industrial and Commercial Training, Vol.43 (6):377-384.
- Oakland, J.S., Tanner, S.J. (2007). A New Framework for Managing Change, the TQM Magazine, Vol. 19 (6):572-589.
- Olugbodea, M., Richards, R., Biss, T. (2007). The Role of Information Technology in Achieving the Organization’s Strategic Development Goals: a Case Study, Information Systems, Vol. 32:641–648.
- Pareek, U. (2002). Organizational Culture: Octapace Profile, Training, Instruments In HRD and OD, Ink Pub.
- Pegels, C.C. (1998). Handbook of Strategies and Tools for the Learning Company, Productivity Press, Portland, Oregon.
- Rieley, J.B. (2001). Gaming the System: Stop Playing the Organizational Game Start Playing the Competitive Game, Financial Times Prentice Hall, London.
- Shojaei, M., Ebrahimi, M. & Salili, S.S. (2012). Complex framework for Formulation of strategy in roshd high education center, Journal of Executive Management, Vol.5 (9): 5. (In Persian).
- Swanson, R. A., Elwood, F.H. (2008). Foundations of Human Resource Development, Berrett Koehler Publishers, California, USA.
- Taghizadeh, H., Tari, G. & Parastari, H. (2007). Prioritizing the principles of developed organizations in education organization using analytical hierarchy process (AHP), Education and Learning Studies, (1-2):25-56. (In Persian).
- Toosi, M.A. (2001). Organizational Development, the G.A Publications, Tehran. (In Persian).
- Zand, D.E. (2009). Organization Development and Change: A Reflection On Where We Came From, Revised Version Published in Organization Development and Change Newsletter, Vol.4:1-10.
_||_