بررسی مولفه ها و شاخص های موثر در پیاده سازی آموزش مجازی به منظور طراحی و اعتبارسنجی مدل آمادگی الکترونیکی در آموزش و پرورش استان فارس
عباس اصلاحی
1
(
گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت ،ایران
)
نادر شهامت
2
(
استادیارگروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت ،ایران
)
عباداله احمدی
3
(
استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت ، ایران.
)
مسلم صالحی
4
(
استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت ، ایران.
)
کلید واژه: آموزش مجازی, مدل, آمادگی الکترونیکی, آموزش و پرورش استان فارس,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل آمادگی الکترونیکی برای پیاده سازی آموزش مجازی در آموزش و پرورش استان فارس انجام شد.
روش شناسی پژوهش: روش پژوهش در بخش کیفی مطالعه موردی و در بخش کمی توصیفی پیمایشی بود . جامعه آماری شامل تمام مدیران و کارکنان آموزش و پرورش استان فارس تعداد 61205 نفر بود. انتخاب نمونه در بخش کیفی به روش نمونه گیری هدفمند و با تکنیک ملاک محور صورت گرفت. حجم نمونه تا مرحله پدیدآیی نظم و عدم گسترش بیش از حد 20 نفر شد.نمونه گیری بخش کمی به صورت نمونه گیری طبقه ای انجام شد و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان (1970)، 382 نفر به دست آمد.ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی شامل دو بخش، مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش میدانی و بررسی و کنکاش اسناد بالادستی و اسناد آموزش و پرورش در بخش کتابخانه ای بود، در بخش کمّی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای مقیاس پنج گزینه ای لیکرت برای گردآوری داده ها استفاده شد. . پایایی پرسش نامه از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسش نامه 889/0 بدست آمد.
یافتهها: تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی بر اساس تحلیل مضمون انجام شد. همچنین در بخش کمی، برای تأیید روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و برای تعیین برازش مدل ، از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.در بخش کمی از نرم افزارهای Spss-23 و Lisrel-8 به کار گرفته شد. نتایج به دست آمده به شناسایی 13 مؤلفه و 6 بعد منجر شد و درنهایت مدل پژوهش ارائه گردید. نتایج نشان داد که هر یک از ابعاد به ترتیب: بعد کیفیت آموزشی (624/0)، بعد کیفیت فنی(571/0)، بعد زیرساخت های انسانی و سیستمی (433/0) ، بعد اثربخشی آموزشی(391/0) بر پیاده سازی آموزش مجازی تاثیر داشتند و شاخص های برازش هنجار شده بنتلربونت، برازش نسبی، برازش افزایشی، شاخص های تطبیقی مدل نشان دادند که مدل ساختاری طراحی شده از برازش مطلوبی برخوردار بود
چکیده انگلیسی :
The current research was conducted with the aim of designing and validating the electronic preparation model for the implementation of virtual education in education in Fars province.
research methodology: The research method was a case study in the qualitative part and a descriptive survey in the quantitative part. The statistical population included all managers and employees of education in Fars province, numbering 61,205 people. The selection of the sample in the qualitative section was done by purposeful sampling method and criteria-based technique. The sample size up to the stage of order emergence and non-excessive expansion was 20 people. Quantitative sampling was done as stratified sampling and the sample size was 382 people based on Morgan's table (1970). The data collection tool in The qualitative part consisted of two parts, a semi-structured interview in the field part and the review and exploration of upstream documents and education documents in the library part. In the quantitative part, a researcher-made questionnaire based on a five-point Likert scale was used to collect data. The reliability of the questionnaire was obtained by calculating Cronbach's alpha coefficient of 0.889 for the entire questionnaire.
Findings:Data analysis was done in the qualitative section based on thematic analysis. Also, in the quantitative part, confirmatory factor analysis was used to verify the validity of the questionnaire and structural equation modeling was used to determine the fit of the model. In the quantitative part, Spss-23 and Lisrel-8 software were used. The obtained results led to the identification of 13 components and 6 dimensions and finally the research model was presented. The results showed that each of the dimensions, respectively: dimension of educational quality (0.624), dimension of technical quality (0.571), dimension of human and system infrastructure (0.433), dimension of educational effectiveness (0.391) The implementation of virtual training had an effect and Bentlerbont's normalized fit indices, relative fit, incremental fit, adaptive model indices showed that the designed structural model had a good fit.