بررسی مولفه ها و شاخص های موثر در پیاده سازی آموزش مجازی به منظور طراحی و اعتبارسنجی مدل آمادگی الکترونیکی در آموزش و پرورش استان فارس
عباس اصلاحی
1
(
گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت ،ایران
)
نادر شهامت
2
(
استادیارگروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت ،ایران
)
عباداله احمدی
3
(
استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت ، ایران.
)
مسلم صالحی
4
(
استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت ، ایران.
)
الکلمات المفتاحية: آموزش مجازی, مدل, آمادگی الکترونیکی, آموزش و پرورش استان فارس,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل آمادگی الکترونیکی برای پیاده سازی آموزش مجازی در آموزش و پرورش استان فارس انجام شد.
روش شناسی پژوهش: روش پژوهش در بخش کیفی مطالعه موردی و در بخش کمی توصیفی پیمایشی بود . جامعه آماری شامل تمام مدیران و کارکنان آموزش و پرورش استان فارس تعداد 61205 نفر بود. انتخاب نمونه در بخش کیفی به روش نمونه گیری هدفمند و با تکنیک ملاک محور صورت گرفت. حجم نمونه تا مرحله پدیدآیی نظم و عدم گسترش بیش از حد 20 نفر شد.نمونه گیری بخش کمی به صورت نمونه گیری طبقه ای انجام شد و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان (1970)، 382 نفر به دست آمد.ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی شامل دو بخش، مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش میدانی و بررسی و کنکاش اسناد بالادستی و اسناد آموزش و پرورش در بخش کتابخانه ای بود، در بخش کمّی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای مقیاس پنج گزینه ای لیکرت برای گردآوری داده ها استفاده شد. . پایایی پرسش نامه از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسش نامه 889/0 بدست آمد.
یافتهها: تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی بر اساس تحلیل مضمون انجام شد. همچنین در بخش کمی، برای تأیید روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی و برای تعیین برازش مدل ، از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.در بخش کمی از نرم افزارهای Spss-23 و Lisrel-8 به کار گرفته شد. نتایج به دست آمده به شناسایی 13 مؤلفه و 6 بعد منجر شد و درنهایت مدل پژوهش ارائه گردید. نتایج نشان داد که هر یک از ابعاد به ترتیب: بعد کیفیت آموزشی (624/0)، بعد کیفیت فنی(571/0)، بعد زیرساخت های انسانی و سیستمی (433/0) ، بعد اثربخشی آموزشی(391/0) بر پیاده سازی آموزش مجازی تاثیر داشتند و شاخص های برازش هنجار شده بنتلربونت، برازش نسبی، برازش افزایشی، شاخص های تطبیقی مدل نشان دادند که مدل ساختاری طراحی شده از برازش مطلوبی برخوردار بود