ارائه مدلی برای آموزش استاندارد در هنرستانهای شهر تهران از بعد مهارتآموزی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشعیسی درویش پور 1 , افسانه صابرگرکانی 2 , مریم مصلح 3 , لیلا شریفیان 4
1 - دانش آموخته دکتری، مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - دانشیار گروه مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - استادیار علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: آموزش استاندارد, هنرستانها, مهارتآموزی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: ایجاد فرصتهای شغلی، توسعه فعالیتهای اقتصادی، کاهش معضل بیکاری و افزایش مهارتهای اجتماعی ازجمله عواملی هستند که اهمیت مهارتآموزی و رعایت استانداردهای لازم جهت بهبود کیفیت آموزشهای مهارتی را آشکار میسازد، بدین منظور پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای آموزش استاندارد در هنرستانهای شهر تهران از بعد مهارتآموزی انجام گردید.
روش شناسی پژوهش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و به روش آمیخته اکتشافی انجام گردید. در مرحله کیفی ۱۱ نفر از خبرگان در زمینه آموزش استاندارد در هنرستانها بهعنوان نمونه، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جمعآوری دادههای کیفی به روش مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام گرفت. در بخش کمی، جامعه آماری را کلیهی مدیران هنرستانهای شهر تهران (۳۲۹ نفر) تشکیل دادند که برای تعیین حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، تعداد ۱۷۷ نفر بهعنوان نمونه، به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جمعآوری دادههای کمی، بر اساس پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت که پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ ۹۳% و روایی آن با استفاده از نظر متخصصان و خبرگان تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزارهای SPSS 16 و Smart PLS صورت پذیرفت.
یافته ها: تحلیل دادههای کیفی منجر به شناسایی ۲۴ شاخص و ۵ مؤلفه گردید، سپس بر مبنای یافتههای مرحله کیفی، پرسشنامه کمی طراحی و به جمعآوری دادههای کمی پرداخته شد. تجزیهوتحلیل دادههای کمی در قالب تحلیل توصیفی دادهها و تحلیل عاملی تأییدی صورت گرفت. از بین ۲۴ گویه، در ۲۳ گویه بار عاملی کمتر از ۰٫۳ وجود نداشت و از روند تحلیل عاملی حذف نگردیدند و به دلیل بار عاملی بزرگتر از 6,0 نشان داد که «خیلی مطلوب» هستند و ۱ گویه، بار عاملی ۰٫۰۸۳ داشته که به دلیل اینکه از ۰٫۳ کمتر است، از روند تحلیل حذف گردید.
بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش پنج مؤلفه: مالی و فیزیکی، منابع انسانی، آموزش و یادگیری، علمی و نوآوری، پرورش جسمی و روحی با شاخصهای آنها، تحت عنوان ابعاد و مؤلفههای مدل آموزش استاندارد در هنرستانهای شهر تهران از بعد مهارتآموزی مشخص گردید.
Introduction: Creating job opportunities, developing economic activities, reducing the problem of unemployment and increasing social skills are among the factors that reveal the importance of skill training and observing the required standards necessary to improve its quality. The purpose of this research is to present a model for standard education in Tehran's vocational schools in terms skills training.
research methodology:The present study is applied research and data collection was using exploratory mixed method. In the qualitative phase, 11 experts in the field of standard education in standard education in vocational schools were selected by purposeful sampling. Qualitative data were collected through library studies and semi-structured interviews. In the quantitative phase, the statistical population consisted of all the vocational schools managers in Tehran (329) who 177 managers were selected as sample size using Cochran formula and simple random sampling. Quantitative data were collected based on the researcher-made questionnaire whose reliability was confirmed with Cronbach's alpha coefficient of 93%. Also the validity was confirmed by the experts. Data analysis was done using SPSS 16 and Smart PLS software.
Findings: The analysis of qualitative data led to the identification of 24 indices and 5 components. Then, based on the findings of the qualitative stage, a quantitative questionnaire was designed and quantitative data were collected. Quantitative data analysis was performed in the form of descriptive data analysis and confirmatory factor analysis. Out of 24 items, in 23 items there was no factor load less than 0.3 and they were not removed from the factor analysis process and due to the factor load greater than 6.0 showed that they are "very desirable" and 1 item, load It had a factor of 0.083, which was removed from the analysis process because it is less than 0.3.
Conclusion: Based on the results of the research, five components including: financial and physical, human resources, education and learning, scientific and innovative, physical and mental development, along with their indicators, were identified as dimensions and components of the model of standard education in Tehran's vocational schools in terms of skills training.
Zoo, H; Vries, H.J.D; & Lee, H. (2017). Interplay of innovation and standardization: Exploring the relevance in developing countries. Technological Forecasting and Social Change,118( C), 334-348.
_||_