ارائه مدلی برای آموزش استاندارد در هنرستانهای شهر تهران از بعد مهارتآموزی
الموضوعات :
عیسی درویش پور
1
,
افسانه صابرگرکانی
2
,
مریم مصلح
3
,
لیلا شریفیان
4
1 - دانش آموخته دکتری، مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - دانشیار گروه مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - استادیار علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
تاريخ الإرسال : 27 الجمعة , شوال, 1441
تاريخ التأكيد : 11 الأربعاء , ربيع الأول, 1442
تاريخ الإصدار : 18 الإثنين , شعبان, 1443
الکلمات المفتاحية:
آموزش استاندارد,
هنرستانها,
مهارتآموزی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: ایجاد فرصتهای شغلی، توسعه فعالیتهای اقتصادی، کاهش معضل بیکاری و افزایش مهارتهای اجتماعی ازجمله عواملی هستند که اهمیت مهارتآموزی و رعایت استانداردهای لازم جهت بهبود کیفیت آموزشهای مهارتی را آشکار میسازد، بدین منظور پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای آموزش استاندارد در هنرستانهای شهر تهران از بعد مهارتآموزی انجام گردید.
روش شناسی پژوهش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و به روش آمیخته اکتشافی انجام گردید. در مرحله کیفی ۱۱ نفر از خبرگان در زمینه آموزش استاندارد در هنرستانها بهعنوان نمونه، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جمعآوری دادههای کیفی به روش مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام گرفت. در بخش کمی، جامعه آماری را کلیهی مدیران هنرستانهای شهر تهران (۳۲۹ نفر) تشکیل دادند که برای تعیین حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، تعداد ۱۷۷ نفر بهعنوان نمونه، به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جمعآوری دادههای کمی، بر اساس پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت که پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ ۹۳% و روایی آن با استفاده از نظر متخصصان و خبرگان تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزارهای SPSS 16 و Smart PLS صورت پذیرفت.
یافته ها: تحلیل دادههای کیفی منجر به شناسایی ۲۴ شاخص و ۵ مؤلفه گردید، سپس بر مبنای یافتههای مرحله کیفی، پرسشنامه کمی طراحی و به جمعآوری دادههای کمی پرداخته شد. تجزیهوتحلیل دادههای کمی در قالب تحلیل توصیفی دادهها و تحلیل عاملی تأییدی صورت گرفت. از بین ۲۴ گویه، در ۲۳ گویه بار عاملی کمتر از ۰٫۳ وجود نداشت و از روند تحلیل عاملی حذف نگردیدند و به دلیل بار عاملی بزرگتر از 6,0 نشان داد که «خیلی مطلوب» هستند و ۱ گویه، بار عاملی ۰٫۰۸۳ داشته که به دلیل اینکه از ۰٫۳ کمتر است، از روند تحلیل حذف گردید.
بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش پنج مؤلفه: مالی و فیزیکی، منابع انسانی، آموزش و یادگیری، علمی و نوآوری، پرورش جسمی و روحی با شاخصهای آنها، تحت عنوان ابعاد و مؤلفههای مدل آموزش استاندارد در هنرستانهای شهر تهران از بعد مهارتآموزی مشخص گردید.
المصادر:
Abbasi, E & Vaghoor Kashani, M. (2015). To Clarify the Place of Standards in Improving the Quality of the Educational System. Iranian Journal of Engineering Education, 17(65), 133-153. [in Persian]
Alismail, H.A. & McGuire, P. (2015). 21st Century Standards and Curriculum: Current Research and Practice. Journal of Education and Practice, 6(6), 150-155.
Bagherifar, A.A; Salehi, K. (2016). Challenges of Skill Training and Education of Entrepreneurial Students in Technical and Vocational High Schools. A Phenomenological Study. Skill Training,4 (15),7-40. [in Persian]
Chaharband, (2012). Unit Curriculum Model Based on Professional Competency Standard. Exceptional Education, (111(, 51-66. [in Persian]
Gajardo, F & Grau, N. (2019). Competition among schools and educational quality: Tension between various objectives of educational policy. International Journal of Educational Development, 65, 123-133
Gueudet, G & Poisard, C. (2019). Design and use of curriculum resources for teachers and teacher educators: Example of the Chinese abacus at primary school. International Journal of Educational Research, 93, 68-78. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2018.10.007
Huber, S.G. & Skedsmo, G. (2017). Standardization and assessment practices. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 29( 1). DOI 10.1007/s11092-017-9257-1
Izadi, S & alizadeh, F. (2018). The relationship between the efficiency of vocational technical and Kardanesh schools administrators with transformational leadership from the perspective of trainers. Journal of New Approaches in Educational Administration, 9(34), 297-320.
Keshti Aray, N; Yosefi, A & Mosavi, S. (2012). An Investigation of the Fitness between Industrial Needs of Falavarjan City and Technical and Professional Training of Art School for Girls and Boys. Journal Management System, 3(10), 119-138. [in Persian]
Khanifar, H; Muslimi, N & Bahmanyar Barouq, Bita. (1389). Guide to how to develop a skill-based training standard. Tehran: Public Relations of the Technical and Vocational Education Organization. [in Persian]
Korelli, Y. & Mourouzides, Y. (2016). Key competences in vocational education and training –Cyprus. Cedefop ReferNet thematic perspectives series. http://libserver. cedefop.europa .eu/vetelib/2016/ReferNet_CY_KC.pdf
Mayorova, V; Grishko, D; & Leonov, V.(2017). New educational tools to encourage high-school students' activity in stem. Advances in Space Research, 61(1), 457-465. https://doi.org/10.1016/j.asr.2017.07.037
Matsuoka, R. (2019). Concerted cultivation developed in a standardized education system. Social Science Research, 77, 161-178.
Mahdi, R. (2016).Skill Training Position in the Third Generation Universities .Skill Training. 4 (14),103 -117.[in Persian]
Mirzamohammadi M H; Fathe M & Nadirkhanlo S.(2012). Evaluating The Role of Skill Training on Human Resources Empowerment. Skill Training. 1(2),103-122. [in Persian]
Moradi Dehaghi, Sh; Abbaspour, A; rahimian,H; Malaki, H & Khosravi, M. (2019). Compilation of Islamic-Iranian Patterns of Skills Training in Secondary Schools in Iran. Research in Islamic Education Issues, 26(41), 29-67. [in Persian]
Nissinboim, N & Naveh, E.(2018). Process standardization and error reduction: A revisit from a choice approach. Safety Science, 103, 43–50. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2017.11.015
Panagiotopoulou, E. (2018). Dance therapy and the public school: The development of social and emotional skills of high school students in Greece.The Arts in Psychotherapy. 59, 25-33. https://doi.org/10.1016/j.aip.2017.11.003
Salimi, J. (2013).Curriculum and Technical and Vocational Training: The Study of Curriculum Appropriateness in Technical and Vocational Skill Training.1(3), 35-52. [in Persian]
Shakeri, M.; Barzegar Bafroo, K & Jamshidi, M. (2019). Presenting a model for tailoring the technical and vocational training with the labor market needs from the viewpoint of Yazd industry owners based on the grounded theory. Educational Innovations, 18(3), 39-58. [in Persian]
Skobeleva, N. (2014). Major Factors of Successful Implementation of the Federal State Educational Standard in Preschool Organizations' Work.Procedia - Social and Behavioral Sciences,146 , 444 – 449. DOI: 10.1016/j.sbspro.2014.08.152
Sunshine, B.A; Lawrece C. C; & Juan Jose T.D. (2015). Factors Affecting the Academic Performance of the Student Nurses BSU.International Journal of Nursing Science .5(2), 60-65.
Umar, I.Y & Ma’aji, A.S. (2010). Repositioning the Facilities in Technical College Workshops for Efficiency: A Case Study of North Central Nigeria.Journal of steam teacher education. 47(3), 63-85.
Zoo, H; Vries, H.J.D; & Lee, H. (2017). Interplay of innovation and standardization: Exploring the relevance in developing countries. Technological Forecasting and Social Change,118( C), 334-348.
_||_