تحلیل انگیزههای زنان روستایی برای مشارکت در برنامههای آموزشی و ترویجی
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعه
امیر حسین علی بیگی
1
(دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی)
محمد حسین بابایی
2
(دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی)
مصیب غلامی
3
(دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی)
کلید واژه: توسعه, زنان روستایی, مشارکت, انگیزه, دورههای آموزشی و ترویجی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش، واکاوی انگیزههای زنان روستایی برای مشارکت در برنامههای آموزشی و ترویجی بود. این پژوهش از نوع توصیفی است و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش زنان روستایی شرکت کننده در دورههای آموزشی برگزار شده در مرکز آموزشهای ترویجی بیستون واقع در استان کرمانشاه بودند (260N=) که از این تعداد 175 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که روایی محتوایی آن توسط پانلی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی مورد بررسی، اصلاح و تایید قرار گرفت. ضریب اعتبار (کرونباخ آلفا) پرسشنامه با انجام آزمون پیشآهنگ 85/0 بدست آمد. بر اساس یافتهها انگیزه زنان روستایی برای شرکت در دورههای آموزشی و ترویجی خوب ارزیابی شد. 4 انگیزه پیشرفت، انگیزه ابراز وجود و ارتباط، انگیزه توانمندی اقتصادی و انگیزه خدمت مهمترین انگیزههای زنان روستایی برای شرکت در دورههای آموزشی ترویجی بودند.
The main purpose of this descriptive survey research was to investigate the motives of rural women for participation in extension education courses. The statistical population consisted of rural women participating in extension courses organized by Bisotoone Center of Extension Education, Kermanshah Province (N=260). Data were collected from 175 women selected through systematic random sampling procedure. The main research instrument was a questionnaire that reviewed for construct and face validity by a panel of agricultural extension and education experts. Reliability of the instrument was established using Cronbach’s alpha (α= 0.85). Results of the analyses showed that rural women have diverse and positive motivations for participating in extension education courses. Factor analysis revealed that the main motives of rural women are need achievement, communication, economic empowerment, and help to others.