اثر کارآفرینی بانوان و درک کار بانوان بر توسعه برند گردشگری کشاورزی زنان (مورد مطالعه: مطالعه اورامانات)
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعهیزدان شیرمحمدی 1 , فریده رمضانی 2 , اسماعیل نصیری هنده خاله 3 , آمنه کمالی سروستانی 4
1 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازاریابی جهانگردی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 - دانشیارگروه جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشکده ادبیات و علوم انسانی ،دانشگاه گیلان،رشت،ایران
4 - دانشجوی کارشناسی ارشد زمین شناسی زیست محیطی، دانشکده علوم زمین، دانشگاه صنعتی شاهرود- ایران.
کلید واژه: توانمندسازی, بانوان, کارافرینی, درک کار بانوان, گردشگری کشاورزی,
چکیده مقاله :
توانمندسازی زنان به یکی از اجزای حیاتی توسعه گردشگری پایدار در مقاصد گردشگری تبدیل شده است. در همین حال، دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، پنجمین هدف برنامه توسعه پایدار سازمان ملل متحد است. همچنین، صنعت گردشگری میتواند زمینه مناسبی برای کارافرینی و مشارکت بانوان در کار و گردشگری کشاورزی ایجاد کند. با معرفی کارآفرینی زنان، مشارکت زنان در روند توسعه اقتصادی به طرق گوناگون افزایش یافته است. با این وجود، موانع بسیاری در زمینه توانمندسازی زنان در دستیابی به کارآفرینی وجود دارد، همچنین، درک کار بانوان در جوامع گوناگون متفاوت میباشد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر کارآفرینی بانوان و درک کار بانوان بر توسعه گردشگری کشاورزی از راه توانمند سازی روانی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بانوان است. یک چارچوب چهار بعدی برای اندازهگیری توانمندی استفاده گردید که شامل ابعاد (1) اقتصادی، (2) روانی، (3) اجتماعی و (4) سیاسی میشود. پژوهش حاظر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت یک پژوهش توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه مورد مطالعه شامل بانوان گردشگری هستند که به روستای اورامانات سفر کرده و گردشگری کشاورزی را تجربه نموده اند. روش نمونه گیری به صورت غیر تصادفی در دسترس انجام شد. جهت انتخاب نمونه از فرمول کوکران برای جوامع نامحدود استفاده شد. نتایج نشان داد که کارآفرینی بانوان و درک کار بانوان بر توسعه گردشگری کشاورزی از راه توانمند سازی روانی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بانوان موثر است.
Women's empowerment has become a vital component of sustainable tourism development in tourism destinations. At the same time, achieving gender equality and women's empowerment is the fifth goal of the United Nations Sustainable Development Program. Also, the tourism industry can create a good environment for women entrepreneurship and participation in work and agricultural tourism. With the introduction of women's entrepreneurship, women's participation in the process of economic development has increased in various ways. However, there are many barriers to women's empowerment in achieving entrepreneurship, and perceptions of women's work vary in different societies. The purpose of this study is to investigate the effect of women entrepreneurship and understanding of women's work on the development of agricultural tourism through psychological, social, political and economic empowerment of women. A four-dimensional framework was used to measure empowerment: (1) economic, (2) psychological, (3) social, and (4) political. The present research is applied in terms of purpose and in terms of method and nature of a descriptive survey research. The study population includes women tourists who have traveled to the village of Oramanat and experienced agricultural tourism. The sampling method was non-randomly available. Cochran's formula for unlimited communities was used to select the sample. . The results showed that women's entrepreneurship and understanding of women's work is effective on the development of agricultural tourism through psychological, social, political and economic empowerment of women.
1- Hashimoto A, Telfer D. Female empowerment through agritourism in rural Japan. In: Tourism and Agriculture. Routledge; 2011. p. 72–84.
3- Bird BJ. Entrepreneurial behavior. Scott Foresman & Company; 1989.
4- Gil Arroyo C, Barbieri C, Sotomayor S, Knollenberg W. Cultivating women’s empowerment through agritourism: Evidence from Andean communities. Sustainability. 2019;11(11):3058.
5- Tarasi Z, KarimZadeh H, Aghayarihir M. Investigating the relationship between capacity building and empowerment of rural women (case study: Zanjan city). Geogr Dev. 2020;18(58):203–24 [persian].
6- Abou-Shouk MA, Mannaa MT, Elbaz AM. Women’s empowerment and tourism development: A cross-country study. Tour Manag Perspect. 2021;37:100782.
7- Gajić T, Vukolić D. Is the Participation of women in the rural tourism Development of Serbia visible. J Tour Sport Manag. 2021;4(2):498–505.
8- Lynthia SE. Exploring Agritourism as Sustainable Development for Solomon Islands. Ritsumeikan Asia Pacific University; 2019.
9- Serafimova M, Petrevska B. Female entrepreneurship in tourism: A strategic management perspective in Macedonia. J Appl Econ Bus. 2018;6(1):21–32.
10- Kapoor S. Entrepreneurship for economic and social empowerment of women: A case study of a self help credit program in Nithari Village, Noida, India. Australas Accounting, Bus Financ J. 2019;13(2):123–42.
11- Duffy LN, Kline CS, Mowatt RA, Chancellor HC. Women in tourism: Shifting gender ideology in the DR. Ann Tour Res. 2015;52:72–86.
12- (UNWTO). UNWTO. Global Report on Women in 1074 Tourism. Madrid UNWT. 2019;2nd edn.
13- Hutchings K, Moyle C, Chai A, Garofano N, Moore S. Segregation of women in tourism employment in the APEC region. Tour Manag Perspect. 2020;34:100655.
14- Seyfi S, Hall CM, Vo-Thanh T. The gendered effects of statecraft on women in tourism: Economic sanctions, women’s disempowerment and sustainability? J Sustain Tour. 2022;30(7):1736–53.
15- Elshaer I, Moustafa M, Sobaih AE, Aliedan M, Azazz AMS. The impact of women’s empowerment on sustainable tourism development: Mediating role of tourism involvement. Tour Manag Perspect. 2021;38:100815.
16- Vukovic DB, Petrovic M, Maiti M, Vujko A. Tourism development, entrepreneurship and women’s empowerment–Focus on Serbian countryside. J Tour Futur. 2021;
17- Vujko A, Tretiakova TN, Petrovic MD, Radovanovic M, Gajic T, Vukovic D. Women’s empowerment through self-employment in tourism. Ann Tour Res. 2019;76(C):328–30.
18- Pashayi Z. Investigating the role of empowering rural women in the development of rural tourism, a case study: the villages of Jolfa city. 2017 [persian].
19- Azizi S. The role of tourism in empowering rural women. In: International conference on new researches in management. Economy, capacity of tourism industry in development; 2017 [persian].
20- Özsungur F. A research on women’s entrepreneurship motivation: Sample of Adana Province. In: Women’s Studies International Forum. Elsevier; 2019. p. 114–26.
21- Arabkhani A, Seyed Mirzaei SM, Kaldi A. Analysis of the empowerment of rural women in the production of handicrafts (case study of Ashgabat district, Neishabur county). Sci Res J Islam Art Stud. 2019;16(36):338–56 [persian].
22- Ertac M, Tanova C. Flourishing women through sustainable tourism entrepreneurship. Sustainability. 2020;12(14):5643.
23- Alshareef FM, algassim AA. WOMEN empowerment in tourism and hospitality sector in saudi arabia. Int J Recent Trends Bus Tour. 2021;5(4):11–20.
24- Hao F, Zhang S, Xiao H. A return to innocence: Guimi tourism and women empowerment. Int J Tour Res. 2021;23(6):971–83.
25- Al-Dajani H, Marlow S. Empowerment and entrepreneurship: A theoretical framework. Int J Entrep Behav Res. 2013;
26- Movono A, Dahles H. Female empowerment and tourism: A focus on businesses in a Fijian village. Asia Pacific J Tour Res. 2017;22(6):681–92.
27- Khalil S. Women Empowerment in Marginalized Villages via Tourism: A Case of Aswan Governorate, Egypt. Int J Heritage, Tour Hosp. 2018;12(2):19–31.
28- Sahebsara S. Investigating the Impact of Event Tourism on the Empowerment of Rural Women Case Study: Semnan Province. 2017.
29- Uduji JI, Okolo-Obasi EN, Onodugo VA, Nnabuko JO, Adedibu BA. Corporate social responsibility and the role of rural women in strengthening agriculture-tourism linkages in Nigeria’s oil producing communities. J Tour Cult Chang. 2021;19(6):754–80.
30- ghanbari a, derakhshan e, hassanzadeh m, geramizadeh a. factors affecting women empowerment with an emphasis on tourism (case study: sisakht city).
31- Aghazamani Y, Kerstetter D, Allison P. Women’s perceptions of empowerment in Ramsar, a tourism destination in northern Iran. In: Women’s Studies International Forum. Elsevier; 2020. p. 102340.
_||_