تحلیل محتوای کیفی آسیبشناسی تلویزیون، بر نحوه سبک زندگی ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعهتهمینه شاوردی 1 , زهرا خضری 2 , عاصمه قاسمی 3
1 - تهمینه شاوردی، دانشیار گروه پژوهشی جامعهشناسی، پژوهشکده علوم اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی،
2 - زهرا خضری، دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه
3 - عاصمه قاسمی، استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: سبک زندگی, آسیبشناسی, تلویزیون, ارزشهای فرهنگی اجتماعی, زنان مخاطب,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف:. توانایی تلویزیون در جریانسازیهای فرهنگی و تاثیر آنها بر شیوههای سبک زندگی بسیاری از جهتگیریهای زنان در ارزشهای را تحت الشعاع قرار داده است و این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کیفی آسیبشناسی تلویزیون بر نحوه ارزشهای فرهنگی اجتماعی سبک زندگی زنان شهر مهاباد انجام پذیرفته است. مواد و روشها: این تحقیق از نوع تحلیل محتوای کیفی جهتدار بوده و اطلاعات مورد نیاز بر پایه مصاحبههای نیمه ساختاریافته گردآوری گردیده است. روش نمونهگیری گلوله برفی بود و اطلاعات از 27 نفر از مصاحبه شوندگان در حوزه کارشناسان رسانه و زنان آگاه، بدست آمد.
یافتهها: یافتههای پژوهش حکایت از آن دارد که بین برنامههای تلویزیون داخلی و خارجی و ارزشهای فرهنگی اجتماعی سبک زندگی زنان رابطه وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد صرفاً استفاده از برنامههای تلویزیون نمیتواند به عنوان عنصر اصلی شکلدهنده ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان به آن سمت و سو دهد. بلکه در کنار این عامل عوامل دیگری از جمله ضعف تلویزیون داخلی، تغییرات نظام اجتماعی کشور، تفکرات سرمایهداری و اومانیستی به تأثیر از فرآیند جهانی شدن، تنوع شبکههای اجتماعی مجازی و سایر عوامل اجتماعی اقتصادی تعیین کننده جهتگیریهای ارزشی سبک زندگی زنان در جامعه شهر مهاباد است.
Introduction and Purpose:
The ability of television in cultural currents and their impact on lifestyles has overshadowed many women's orientations in values, and this study aims to analyze the qualitative content of television pathology on the socio-cultural values of women's lifestyles.
Materials and Methods:
This research is a qualitative content analysis and the required information has been collected based on semi-structured interviews. The sampling method was snowball and information was obtained from 27 interviewees in the field of media experts and knowledgeable women.
Findings:
Findings indicate that there is a relationship between domestic and foreign television programs and socio-cultural values of women's lifestyle.
Discussion and Conclusion:
The results showed that the mere use of television programs can not be shifted as the main element shaping the socio-cultural values of women's lifestyles. In addition to this factor, other factors such as the weakness of domestic television, changes in the country's social system, capitalist and humanist thinking due to the globalization process, the diversity of virtual social networks and other socio-economic factors determine the value orientations of women's lifestyles in Mahabad.
6- Azad Armak T, Mohammadi J. ‘Women and TV series’, Women’s Research, 2006, 4(4), 67–94.
22- Derrida J. ‘Faith and Knowledge; the Tow Sourcs of Relegation Ellui J’. 1998.
23- Riters J. Sociological Theory. translated by Houshang Naebi. first edition, Tehran: Ney Publishing. 2016.
24- Ikhlasi E. An Introduction to the Sociology of the Body. First Edit. Sociologists Publications. 2018.
32- Blake N. Social Research Design. translated by Hassan Chavoshian. Tehran, Ney Publishing,2005, 418.
_||_