مدل سازی عوامل موثر بر وفاداری زنان مشارکت کننده در ورزش های تفریحی
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعهبی بی فخرالسادات هاشمی 1 , فرشاد تجاری 2 , سید حمید سجادی هزاوه 3 , عبدالرضا امیرتاش 4
1 - دانشجوی مقطع دکترا رشته مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استاد مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
3 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
4 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
کلید واژه: دانشجویان, مشارکت ورزشی, وفاداری, ورزش تفریحی,
چکیده مقاله :
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری زنیان شرکتکننده در فعالیتهای تفریحی-ورزشی بود. روش: روش پژوهش ازنوع پیمایشی و بهلحاظ هدف، کاربردی بود۳۶۱نفر از دانشجویان استان بوشهر که در ورزش های تفریحی شرکت داشتند، بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامة محقق ساخته بود که در چهار بخش عوامل ورزشی (۱۳ سؤال)، عوامل تفریحی (۱۴ سؤال)، عوامل فرهنگی (۷ سؤال)، عوامل هنری (۸ سؤال) و وفاداری (۱۳ سؤال) تنظیم شد. پرسشنامهها پس از تأیید روایی محتوا و سازة آن از طریق تحلیل عاملی، در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. دادههای پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری در محیط نرمافزار پی.ال.اس. تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که عوامل ورزشی، تفریحی و فرهنگی به ترتیب با ضریب مسیر (۴۷۸/۰)، (۲۸۵/۰) و (۳۹۰/۰) بر وفاداری دانشجویان مشارکتکننده در ورزشهای تفریحی اثر مستقیم و معناداری داشتند. همچنین مشخص شد که عوامل هنری بر متغیر وفاداری تأثیر معناداری ندارد.
Introduction: The aim of this study was to investigate the factors affecting the loyalty of women participating in recreational-sport activities. Methods: The research method was applied and targeted. 361 students from Bushehr province who participated in recreational sports were selected based on Cochran formula and sampling method as a statistical sample. The data collection tool was a researcher-made questionnaire that set up in four parts of sports factors (13 questions), recreational factors (14 questions), cultural factors (7 questions), art factors (8 questions) and loyalty (13 questions) Became. The questionnaires were provided to the statistical sample after confirmation of content validity and its structural analysis. The research data were analyzed using structural equation model in the PLS software. Findings: The results showed that sport, recreational and cultural factors had a direct and significant effect with path coefficient (0.478), (0.285) and (0.390) on the loyalty of students participating in recreational sports. It was also found that art factors did not have a significant effect on loyalty variable.
- Madadi, Bahman; Velayati, Somayeh; Salehi Pourmehr, Hossein (2011). Investigating the role of promoting factors in participation in public sports, National Conference on Sports Recreation of Tehran Municipality, pp. 89-85. [persian].
- Bloom, M. R., & Grant, M. W. (2005). Strengthening Canada: The socio-economic benefits of sport participation in Canada. Conference Board of Canada.
- Milne, M., Divine, A., Hall, C., Gregg, M., & Hardy, J. (2014). Non‐Participation: How Age Influences Inactive Women's Views of Exercise. Journal of applied biobehavioral research, 19(3), 171-191.
- Riot, C. (2015). Female Participation in Sport and Active Recreation. ASPETAR. Sports Med. J, 4(1).
- Chelongar L., & Ghasemi V. (2020). Investigating the effective factors on women's participation in cultural activities and presenting solutions (Case study: Cultural centers of Isfahan Municipality Cultural and Recreational Organization). International Conference on Management Research and Humanities in Iran. Management Research Institute. Volume 6. [persian].
- Shin, S., Chiu, W., & Lee, H. W. (2019). Impact of the social benefits of intramural sports on
-Davari, A., Rezazadeh, A. (2016). Structural Equation Modeling with Software PLS. Publishing Jahad Daneshgahi Organization, 67-100. [persian]
_||_