مقایسه اثربخشی دانش پایه ای دوره ضمن خدمت آموزش معلمان از دیدگاه معلمان انگلیسی زن با تجربه و تازه کار ایرانی
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعه
1 - مربی، گروه زبان انگلیسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
کلید واژه: اثربخشی, آموزش معلمان, دانش پایه ای, معلمان ضمن خدمت,
چکیده مقاله :
چکیده هدف: این مطالعه تلاشی در جهت مقایسه دیدگاه معلمان زبان انگلیسی زن با تجربه و تازه کار ایرانی در مورد اثربخشی دانش پایه ای دوره های ضمن خدمت آموزش معلمان ایران می باشد. روش: در این مطالعه از روش کمی و تکنیک علی مقایسه ای استفاده شد. بدین منظور، از پرسشنامه اثربخشی دانش پایه ای که توسط جدیدی و باقری (2014) طراحی شده است، استفاده شد (8). از روایی محتوا و پایایی به عنوان منابع شواهد برای حمایت از روایی پرسشنامه استفاده شد. شرکت کنندگان 160 معلم انگلیسی زن دوره ضمن خدمت بودند که از طریق روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. از شرکت کنند گان خواسته شد تا میزان مؤثر بودن حوزه های دانش معرفی شده در پرسشنامه را برای آموزش زبان نشان دهند. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که از میان هفت مؤلفه استخراج شده از پرسشنامه، بر اساس دیدگاه معلمان زن دوره ضمن خدمت، شاخص های پسا روش و مفاهیم زبانی بیشترین و کمترین مسائل مفید را تشکیل می دهند. معلمان تازه کار و با تجربه نیز به منظور یافتن دیدگاه هایشان از اثربخشی حوزههای دانش پایه ای مقایسه شدند. نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری در دیدگاههای آنها نسبت به مسائلی مانند مهارت های پژوهش و شاخص های پسا روش وجود دارد.
Introduction: This study was an attempt to evaluate the effectiveness of the knowledge base of female in-service English teachers in Iranian teacher education programs. Methods: This study was qualitative research using causal-comparative technique. The Knowledge Base Effectiveness Questionnaire (KBEQ) designed by Jadidi and Bagheri (2014) was used (8). Content validity and reliability were used as sources of evidence to support the validity of the questionnaire. Participants were 160 female in-service English teachers who were selected through purposive sampling. Participants were asked to indicate the effectiveness of the knowledge areas introduced in the questionnaire for language teaching. Findings: The findings of this study showed that among the seven components extracted from the questionnaire, based on the views of female in-service teachers, post-method indicators and linguistic concepts constitute the most and least useful issues. Novice and experienced teachers were also compared to find their perceptions of the effectiveness of basic knowledge areas. The results showed that there is a significant difference in their views on issues such as research skills and post-method indicators.
Baniasadi-Azad, S., Tavakoli, M., & Ketabi, S. (2016). EFL teacher education programs: The absence of teachers’ involvement. Iranian Journal of Applied Linguistics, 19 (2), 61-86.
- Brown, D. (2002). English language teaching in the “Post-Method” era: Towards better diagnosis, treatment, assessment. In J. Richards &W.A. Ren& Ya (Eds.). Methodology in Language Teaching (pp. 9-18). Cambridge, England: Cambridge University Press
- Day, R. (1993). Models and the knowledge base of second language teacher education. Working Papers in Second Language Studies, 11 (2), 1-13. Retrieved from http://hawaii.edu/sls/uhwpesl/11/Day.
- Dewey, J. (1933). How We Think: A Restatement of the Relation of Reflective Thinking the Educative Process. Boston: D.C. Heath.
- Elbaz, F. (1983). Teacher Thinking: A Study of Practical Knowledge. London: Crown Helm.
- Guerriero, S. (2014). Teachers’ pedagogical knowledge and the teaching profession. OECD Publishing
- Izadinia, M. (2012). Teacher educators as role models: A qualitative examination of student teachers ‘& teacher educators’ views towards their roles. The Qualitative Report, 17(47), 1-15, Retrieved from http://www.nova.edu/sss/QR/QR17/izadnia.pdf.
- Jadidi, E., & Bagheri, M.S. (2014). ELT pre-service teacher education: Major trends and shifts. International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World,7(4), 181-190.
- Kazemi, A., & Ashrafi, M. (2014). In-service training programs for Iranian teachers revisited. International Journal of Asian Science, 4(10), 1062-1076
- Kumaravadivelu, B. (2012). Language Teacher Education for a Global Society: A Modular Model for Knowing, Analyzing, Recognizing, Doing, and Seeing. New York: Routledge
- Lasley, T. (1989).” Editorial”. Journal of Teacher Education, 40(2), n.p
- Merseth, K.K. (1991) The early history of case-based instruction: Insights for teacher education today. Journal of Teacher Education,42(4), 243-249
- Razmjou, L., Bonyadi, A., & Haghi, V. (2012). Developing guidelines for improving the curriculum for BA program in English language teaching in Iranian universities. Journal of Academic and Applied Studies, 2(6), 39-47.
- Shulman, L.S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22
- Ur, P. (1992). Teacher learning. ELT Journal ,46(1), 56-61
- Wallace, M. (1991) Training Foreign Language Teachers: A Reflective Approach. Cambridge, England: CUP.
- Yazdanpanah, M., & Sahragard, R. (2018). Expert and novice Iranian EFL teachers’ professional knowledge at Iranian language institutes and universities. International Journal of Foreign Language Teaching & Research, 6(22), 133- 149.
- Zeichner, K. (1999). The new scholarship in teacher education. Educational Researcher, 28 (9), 4-15
_||_