تدوین مدل علی تاثیر ادارک از جومدرسه بر مشغولیت تحصیلی دا نش آموزان دختر با نقش واسطه ای انگیزه پیشرفت
مینا عبادالهی
1
(
دانشگاه ازاد واحد مرودشت
)
مجید برزگر
2
(
استادیار گروه روانشناسی، واحدمرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
)
سیامک سامانی
3
(
دانشیار گروه روانشناسی ، واحد شیراز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شیراز ، ایران
)
سلطانعلی کاظمی
4
(
استاد یار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، گروه علوم تربیتی. مرودشت ایران
)
کلید واژه: ادارک از جو مدرسه, مشغولیت تحصیلی, انگیزه پیشرفت, دانش آموزان,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: مشغولیت تحصیلی از جمله متغیرهای بسیار تاثیرگذار بر عملکرد و پیشرفتتحصیلی دانشآموزان است و فقدان مشغولیت تحصیلی میتواند پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش واسطهای انگیزه پیشرفت در رابطه بین ادارک از جو مدرسه با مشغولیت تحصیلی دانش آموزان دختر انجام شد. روش بررسی: روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعة آماری شامل تمامی دختران دانش آموز متوسطه دوم شهرستان شیراز بودند. گروه نمونه شامل 257 نفر از دانش آموزان دختر شهر شیراز بود که با به روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری عبارت بودند از پرسشنامه مشغولیت تحصیلی، پرسشنامه انگیزه پیشرفت و مقیاس ادارک از جو مدرسه. مقیاس ادارک از جو مدرسه شامل چهار خرده مقیاس حمایت معلم، حمایت همسالان، خودمختاری دانش آموزان و وضوح و ثبات قوانین بود. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند.سطح معنیداری برای تمام آزمونهای آماری مقدار05/0 p< بود. نتایج: نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که ابعاد ادارک از جو مدرسه پیش بین مثبت و معنی دار انگیزه پیشرفت بودند. همچنین ابعاد ادارک از جو مدرسه پیش بین مثبت و معنی دار مشغولیت تحصیلی بود. علاوه بر این انگیزه پیشرفت نیز پیش بین معنی دار مشغولیت تحصیلی دانش آموزان بود. در نهایت نتایج بیانگر این بود که ابعاد ادراک از جو مدرسه با واسطه انگیزه پیشرفت توانست مشغولیت تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی کنند. نتیجه گیری: در کل، نتایج این پژوهش نشانگر اهمیت محیط یادگیری و ساختارهای انگیزشی بر مشغولیت تحصیلی دانش آموزان بود.
چکیده انگلیسی :
Background and Aim: Academic engagement is one of the most influential variables on students' academic performance and achievement and lack of academic engagement can have irreparable consequences. Therefore, the present study was conducted to investigate the mediating role of achievement motivation in the relationship between perceptions of school atmosphere and academic engagement of female students. Methods: The research method was correlational. The statistical population included all girls of secondary school in Shiraz. The sample group consisted of 257 female students in Shiraz who were selected by cluster random sampling. Measurement instruments were Academic Engagement Questionnaire, Achievement Motivation Questionnaire and Perception Scale of School Atmosphere. The school climate perception scale included four subscales of teacher support, peer support, student autonomy, and clarity and consistency of rules. Data were analyzed using structural equation modeling. Significance level for all statistical tests was p <0.05. Results: The results of structural equation modeling showed that the dimensions of perception of the school atmosphere were positive and significant predictors of achievement motivation. Also, the dimensions of perception of the school atmosphere were positive and significant predictors of academic engagement. In addition, achievement motivation was a significant predictor of students' academic engagement. Finally, the results showed that the dimensions of perception of the school atmosphere through the motivation of progress were able to predict students' academic engagement. Conclusion: In general, the results of this study showed the importance of learning environment and motivational structures on students' academic engagement.