پیش بینی تغییرات عمق آبشستگی در اطراف گوشوارهی پلها ) (Abutmebt با استفاده از سامانهی منطق فازی- عصبی ) (ANFIS و شبکه های عصبی (ANNs)
محورهای موضوعی : برگرفته از پایان نامهرضا محمدپور 1 , فرهنگ محمدپور 2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان
2 - فارغ التحصیل مهندسی عمران دانشگاه یاسوج
کلید واژه: آبشستگی گوشوارهها, سامانهی منطق فازی- عصبی, شبکههای عصبی, گوشواره کوتاه و متوسط, زمان آبشستگی,
چکیده مقاله :
بهدلیل پیچیده بودن الگوی سه بعدی جریان در اطراف گوشوارهی پل ها، برآورد دقیق تغییرات عمق آبشستگی نسبت به زمان دشوار، و در برخی موارد غیر ممکن میباشد. در این تحقیق، ابتدا تغییرات عمق آبشستگی در اطراف گوشوارهها به صورت آزمایشگاهی تحت شرایط آب زلال مورد بررسی قرار گرفته است و سپس با استفاده از نتایج حاصل از سه روش، وایازی غیر خطی (NLR)، شبکههای عصبی (ANN) و سامانهی منطق فازی-عصبی (ANFIS)، تغییرات آبشستگی در اطراف این سازهها پیش بینی شده است. هر چند رابطهی وایازی بدست آمده، نتایج بهتری را نسبت به روابط پیشین ارائه میکند (R2=0.957, RMSE=0.049 and MAE=0.035)، اما سامانهی منطق فازی- عصبی دارای دقت بالاتری نسبت به رابطهی وایازی ارائه شده و همچنین روابط پیشین میباشد (R2=0.961, RMSE=0.041and MAE=0.025). نتایج حاصله از فراسنجهای آماری نشان میدهد که، هر دو روش ANNو ANFIS میتوانند به عنوان روشهای قدرتمندی در پیش بینی عمق آبشستگی مورد استفاده قرار گیرند.
Time-variation of scour depth around abutments is more complicated due to the three-dimensional vortex flow. In this study, variation of the scour depth with time around abutments was investigated experimentally under clear-water conditions. The Nonlinear Regression (NLR), neuro-fuzzy inference system (ANFIS) and artificial neural networks (ANN) were employed to predict the time variation of scour depth at intermediate and short abutment. Statistical analysis showed that, although the presented regression method (R2=0.957, RMSE=0.049 and MAE=0.035) provided a better prediction compared to previous equations but the ANFIS (R2=0.961, RMSE=0.041and MAE=0.025) produces a more accurate result. Statistical measurements showed that ANFIS as well as ANNs can be considered as a robust technique to predict the temporal scour depth at the short and intermediate abutment.