شناسایی فرصتهای صادراتی محصولات کشاورزی ایران در چارچوب مدل پشتیبانی تصمیم
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی
فرزاد کریمی
1
(دانشیار اقتصاد بین الملل، گروه مدیریت، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه ، ایران)
مریم جوزدانی
2
(دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه ، ایران)
کلید واژه: ایران, صادرات, متنوعسازی صادرات, بازارهای هدف, مدل پشتیبان تصمیم,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: شناسایی و تعیین بازارهای هدف یکی از عمدهترین راهکارهای متنوع سازی صادرات غیرنفتی و دستیابی به بازارهای جهانی است. گسترش بازارهای صادراتی، با توجه به کاهش درآمدهای حاصل از صدور نفت و نوسانات شدید آن، به منزلهی یکی از استراتژیهای مهم کشور مطرح است. بخش کشاورزی سهم قابل توجهی در صادرات غیر نفتی کشور طی سالهای اخیر داشته است. اما عدم شناسایی دقیق بازارهای بالقوه صادراتی، توسعه صادرات این بخش را با چالشهایی مواجه کرده است. بر این اساس هدف از این مطالعه شناسایی و رتبه بندی بازارهای هدف بالقوه محصولات کشاورزی صادراتی ایران است به گونه ای که بتوان بازار- محصولهای بالقوه صادراتی در این بخش را شناسایی و اولویتبندی نمود.
مواد و روشها: در این پژوهش، از مدل پشتیبان تصمیم و اجرای یک فرآیند غربالگری چهار مرحله ای با استفاده از نرم افزارهای Excel و Access و برنامه نویسی در محیط نرم افزار SQL استفاده گردید.
یافته ها: فرصتهای صادراتی واقعبینانه مربوط به نه محصول (1) سایر آجیلها (2) خرما، انجیر، (3) انگور (4) خربزه، هندوانه (5) سیب و گلابی تازه (6) زنجبیل، زعفران، زردچوبه، آویشن و سایر ادویه ها (به استثنای فلفل) (7) شیرینی جات قندی حاوی کاکائو ، شامل شکلات سفید (8) نان، شیرینی، کیک، بیسکویت و (9) سایر سبزیجات تهیه شده یا نگهداری شده اما منجمد نشده می باشد.
بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافتههای تحقیق، قسمت اعظمی از فرصتهای صادراتی ایران در بخش کشاورزی با سد مهمی به نام نرخ تعرفه مواجه میباشد که با توجه به پایین بودن قدرت رقابتپذیری محصولات کشاورزی به دلایلی همچون (الف) پروتکل های بهداشتی و ایمنی غذایی (ب) لجستیک و (ج) بستهبندی و تبلیغات، صادرات آنها را با مشکل اساسی مواجه میکند. بر این اساس توصیه میشود، وزارت صمت به عنوان متولی بخش تجارت در ایران به توسعه موافقتنامههای تجاری دوجانبه و چندجانبه با کشورها (خصوصاً بازارهای هدف بالقوه شناسایی شده در این تحقیق) بپردازد. یکی از مهمترین کاراییهای موافقتنامههای تجاری کاهش نرخ تعرفه و حذف موانع غیرتعرفهای برای محصولات صادراتی ایران میباشد. .
Identifying and determining target markets is one of the most important ways to diversify non-oil exports and reach global markets.The agricultural sector has made a significant contribution to the country's non-oil exports in recent years the lack of accurate identification of potential export markets has faced challenges in the export development of this sector. The data used to calculate the indicators includes the period from 2002 to 2018.In order to identify and rank the market-target products, the decision support model and the implementation of a four step screening process using Excel and Access software and programming in the SQL software environment were used.The findings of the research show that there are realistic export opportunities related to nine products 1)other nuts 2)dates, 3)grapes 4)melons, watermelons 5)apples and fresh pears.6)ginger, saffron, turmeric, thyme and other spices 7)sugary sweets containing cocoa, including white chocolate 8)bread, sweets, cakes, biscuits and 9)other prepared or preserved vegetables.Also, the most important export target markets in which it is possible to develop the export of agricultural products are Spain,America,Italy,Singapore,,Kuwait,Poland,Lithuania,Malta,Hungary,Mauritius ,New Zealand and Netherlands.
_||_