پهنه بندی محصول گردشگری روستایی شهرستان نیشابور
زهرا مظفری
1
(
گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
)
مریم قاسمی
2
(
جغرافیا- دانشگاه فردوسی مشهد
)
کلید واژه: ", , ", پهنهبندی فضایی", محصول گردشگری", سکونتگاههای روستایی", شهرستان نیشابور",
چکیده مقاله :
با توجه به افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی شناسایی و توسعه محصول مقاصد گردشگری اهمیت بالایی دارد تا بتوان با جذب گردشگر تعریف شده، در برابر رقابتهای رو به رشد موفق عمل نمود. بر این اساس مطالعه حاضر به پهنهبندی محصول گردشگری در کلیه روستاهای دارای جاذبه گردشگری شهرستان نیشابور پرداخته شده است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و جمعآوری اطلاعات اسنادی و میدانی بوده است. در این مطالعه محصول گردشگری در 233 روستای دارای جاذبه گردشگری شهرستان، در چارچوب مدل عرضه گان کمی و با تلفیق و همپوشـانی 76 لایه در محیطGIS ، پهنهبندی انجام و اولویتهـای برتـر توسعه گردشگری روستایی در سطح شهرستان معرفـی گردید. نتایج نشان داد در محصولات مورد بررسی، جاذبه گردشگری با امتیاز 0.4 در رتبهی اول، دسترسی به جاذبه گردشگری با امتیاز 0.26در رتبهی دوم، تأسیسات و تسهیلات گردشگری با امتیاز 0.17 در رتبهی سوم و سپس به ترتیب عوامل سازمانی و نهادی با امتیاز 0.11 و مهمانپذیری 0.07 قرار گرفتهاند. در مجموع پهنههای بسیار مساعد از نظر محصولات گردشگری در روستاهای چکنهعلیا، کلیدر، برزنون، بوژان، گرینه و دیزباد علیا قرار دارند. نتایج نشان داد شهرستان نیشابور از نظر جاذبه گردشگری روستایی از قابلیت بالایی برخوردار است ولی ضعفهای موجود در سایر محصولات بر قابلیتهای موجود تأثیر منفی گذاشته و عدم توسعه گردشگری روستایی را سبب شده است. با توجه به اینکه موفقیت گردشگری به توسعه محصول گردشگری وابسته است،و محصول گردشگری صرفا منابع گردشگری نمی باشد پیشنهاد می شود متولیان امر در چارچوب سند آمایش گردشگری روستایی شهرستان به این امر توجه ویژه ای مبذول دارند.
چکیده انگلیسی :
With the increasing number of tourists traveling around the world and the evolution of new destinations around the world, it is of great importance for a destination to know and develop its tourism product to attract more tourists and withstand growing competition. Therefore, in the present study, it is focused on the zoning of the rural tourism product in Neyshabur County. The method of descriptive-analytical research and data collection was documentary and field method. For this purpose, the tourism product was quantified in 233 villages with tourist attractions in Neyshabur city, within the framework of the Gan model, And by combining and overlapping 76 layers in the GIS environment, zoning was done and the top priorities of rural tourism development were introduced at the city level. The results showed that in the studied products, the attraction factor with a score of 0.400 is in the first place, the accessibility factor is in the second place with a score of 0.258, the factor of facilities and facilities is in the third place with a score of 0.166, and then the organizational and institutional factors are in order with a score of 0.107. And hospitality are placed at 0.069. In general, the most favorable areas in terms of tourism products are located in the villages of Chakane Alia, Klidar, Barznon, Bozhan, Greene and Dizbad olia. The results showed that Neyshabur city has a high potential from the point of view of rural tourism, but the weaknesses in other products have negatively affected the existing capabilities and caused the lack of development of rural tourism, And although, the ability of rural tourism attractions has a high level of attractiveness due to the diversity and different species, But other components of rural tourism products in the region do not have the desired integrity and uniformity and are at a very low level.