پهنه بندی محصول گردشگری روستایی شهرستان نیشابور
زهرا مظفری
1
(
گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
)
مریم قاسمی
2
(
جغرافیا- دانشگاه فردوسی مشهد
)
الکلمات المفتاحية: ", , ", پهنهبندی فضایی", محصول گردشگری", سکونتگاههای روستایی", شهرستان نیشابور",
ملخص المقالة :
با توجه به افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی شناسایی و توسعه محصول مقاصد گردشگری اهمیت بالایی دارد تا بتوان با جذب گردشگر تعریف شده، در برابر رقابتهای رو به رشد موفق عمل نمود. بر این اساس مطالعه حاضر به پهنهبندی محصول گردشگری در کلیه روستاهای دارای جاذبه گردشگری شهرستان نیشابور پرداخته شده است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و جمعآوری اطلاعات اسنادی و میدانی بوده است. در این مطالعه محصول گردشگری در 233 روستای دارای جاذبه گردشگری شهرستان، در چارچوب مدل عرضه گان کمی و با تلفیق و همپوشـانی 76 لایه در محیطGIS ، پهنهبندی انجام و اولویتهـای برتـر توسعه گردشگری روستایی در سطح شهرستان معرفـی گردید. نتایج نشان داد در محصولات مورد بررسی، جاذبه گردشگری با امتیاز 0.4 در رتبهی اول، دسترسی به جاذبه گردشگری با امتیاز 0.26در رتبهی دوم، تأسیسات و تسهیلات گردشگری با امتیاز 0.17 در رتبهی سوم و سپس به ترتیب عوامل سازمانی و نهادی با امتیاز 0.11 و مهمانپذیری 0.07 قرار گرفتهاند. در مجموع پهنههای بسیار مساعد از نظر محصولات گردشگری در روستاهای چکنهعلیا، کلیدر، برزنون، بوژان، گرینه و دیزباد علیا قرار دارند. نتایج نشان داد شهرستان نیشابور از نظر جاذبه گردشگری روستایی از قابلیت بالایی برخوردار است ولی ضعفهای موجود در سایر محصولات بر قابلیتهای موجود تأثیر منفی گذاشته و عدم توسعه گردشگری روستایی را سبب شده است. با توجه به اینکه موفقیت گردشگری به توسعه محصول گردشگری وابسته است،و محصول گردشگری صرفا منابع گردشگری نمی باشد پیشنهاد می شود متولیان امر در چارچوب سند آمایش گردشگری روستایی شهرستان به این امر توجه ویژه ای مبذول دارند.