مدل یابی ساختاری تاثیر مداخلات بر سطوح کاربرد طرح تعالی با نقش میانجی سبکهای تسهیل گری مدیران مدارس متوسطه شهرستان ارومیه
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
سمیه خوشدل
1
,
نیلوفر مرتضی نژاد
2
,
مریم سامری
3
1 - گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه. ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه. ایران
3 - گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه. ایران
کلید واژه: مداخلات, سطوح کاربرد, طرح تعالی, سبک های تسهیل گری, مدیران مدارس,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف:رشد و توسعه هر کشوری در گرو سیستم آموزش وپرورش آن است و در این میان مدیران ازعوامل موثر در پیشرفت آن نظام می باشند. بخشی از برنامه های اصلاحی نظام آموزشی به توانمندسازی مدیران تمرکز دارد. نوآوری ها و طرح های آموزشی مانند طرح تعالی، نظام آموزشی را در این زمینه یاری میکند. پژوهش حاضر با هدف مدل یابی ساختاری تاثیر مداخلات بر سطوح کاربرد طرح تعالی با نقش میانجی سبک های تسهیل گری مدیران مدارس متوسطه شهرستان ارومیه انجام شده است.
روش شناسی پژوهش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و توصیفی – همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس دوره اول و دوم متوسطه نواحی ششگانه شهرستان ارومیه به تعداد 411 نفر می باشند، برای انتخاب نمونه ی پژوهش از روش تصادفی طبقه ای استفاده شد، و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 200 نفر تعیین شده است، که 93نفر مدیر زن و 107 نفر از آنها مرد می باشند. در اين پژوهش از پرسشنامة استاندارد سبک های تسهیل تغییر هال وجورج(1999) و همچنین پرسشنامه های محقق ساخته مداخلات و سطوح کاربرد استفاده شده است. روایی و پایایی پرسشنامه ها از طریق تحلیل عاملی تاییدی بررسی شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گرفت. بدین صورت جهت آزمون فرضیههای تحقیق، ابتدا ازآزمون کولموگروف اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن توزیع دادهها و تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری ایموس استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان میدهد که مداخلات بر سطوح کاربرد مدیران تاثیر مستقیم، مثبت و معنی دار دارد. همچنین مداخلات با میانجی گری سبکهای تسهیل گری بر سطوح کاربرد تاثیر غیر مستقیم، مثبت و معنی دار دارد.
بحث و نتیجه گیری: به نظر ميرسد به منظور شناسایی نحوه عمل و چگونگی رفتار در رابطه با نوآوری، مدیران باید از اقدامات و مداخلات مناسبی برای تسهیل اجرای تغییر استفاده کنند.
Introduction: The growth and development of any country depends on its education system, and managers are among the most effective factors in the development of that system. A part of educational system reform programs focuses on empowering managers. Innovations and educational plans such as excellence plan help the educational system in this field. The present study was conducted with the aim of structural modeling of the impact of interventions on the application levels of the excellence plan with the mediating role of the facilitation styles of secondary school principals in Urmia city.
research methodology: The research method is applied and descriptive-correlational in terms of structural equation modeling. The statistical population includes all principals of the first and second year secondary schools in the six districts of Urmia city, with a number of 411 people. A stratified random method was used to select the research sample, and the sample size was determined by using Morgan's table to be 200 people, which 93 managers are women and 107 of them are men. In this research, the standard questionnaire of Hall and George (1999) styles of facilitating change, as well as researcher-made questionnaires of interventions and levels of application have been used. Validity and reliability of questionnaires have been checked through confirmatory factor analysis. Data analysis was done at two levels of descriptive statistics and inferential statistics.
Findings: The findings show that the interventions have a direct, positive and significant effect on the levels of use of managers. Also, interventions with the mediation of facilitation styles have an indirect, positive and significant effect on the application levels.
Conclusion: It seems that in order to identify the way of acting and how to behave in relation to innovation, managers should use appropriate actions and interventions to facilitate the implementation of change.
1. Evans, S., & Myrick, J. G. (2015). How MOOC instructors view the pedagogy and purposes of massive open online courses. Distance Education, 36(3), 295–311
2. Hall, G. E., & George, A. A. (1999). The impact of principal change facilitator style on school and classroom culture. In H. J. Freiberg (Ed.), School climate: Measuring, improving, and sustaining healthy learning environments. Philadelphia, PA: Falmer Press.
3. Hall.G.E & hord.Sh.M. Translated by Niloofar Mortezanejad. (2023). Curriculum change challenges, principles and patterns, under print.
4. Haghighi, Fahima Al-Sadat, Paresteh Qombwani, Hasanpour Roudbarki, & Ma'arif Vand. (2023). Investigating the effect of facilitation techniques on students' participation in the learning process. Quarterly Journal of Excellence in Education and Training, 1(2), 46-72.
5. Khodadade. N, Khodadade. A. (2016). Investigating the effect of excellence-oriented management plan in schools of the province. National conference features educational management in the age of information and communication technologies،Kermanshah.
6. Mohamadi, N. (2023). Investigating the state of Urmia elementary school teachers' concerns regarding virtual education using the concern-based acceptance model. Master's thesis. Islamic Azad University, Urmia branch.
7. Mohamadzadeh.A. (2021). Comparing the levels of use of descriptive evaluation among teachers of normal and smart elementary schools in Urmia city in the academic year 2018-2019. Master's thesis, Azad University, Urmia branch.
8. Jogezai, N.A., S.A.M.M. Ismail, and F.A.J.M.i.E. Baloch, Head teachers’ change facilitation styles and teachers’ concerns about ICT integration. 2020: p. 0892020620932365.
9. Sharaf.J, Noorrahmani. M. (2017). Determining the role of the school management excellence plan in improving the quality of education in secondary schools (first cycle) of Hormozgan province. The first international conference on management, accounting, educational sciences and resistance economics; Action and action, Sari.
10. Veldman, M. A., Hingstman, M., & de Boer, H. (2024). Effects of the comprehensive school reform program Success for All on students’ reading skills in Dutch schools. School Effectiveness and School Improvement, 1–24.